Med formål å måle kvaliteten på undervisning, blir det gjennomført årlige emneevalueringer. Videre vektlegges resultater fra NOKUTs årlige undersøkelse Studiebarometeret. I hvilken grad de ulike evalueringene bidrar til å måle undervisningskvaliteten blir utdypet nærmere under.
Emneevalueringer
Høyskolens utøvende studieprogram evalueres i toårs syklus, med evaluering av henholdsvis utøvende emner og klasse- og gruppeemner hvert annet år. Emnene i videreutdanningene evalueres hvert annet studieår. Programutvalget kan vedta en annen frekvens og innretning på evalueringene det enkelte år.
Emneevaluering gjennomføres midtveis i studieåret og består av tre deler:
- Skriftlig, anonym evaluering via nettskjema
- Felles midtveisevaluering i klasserom med faglærer/seksjonsleder
- Lærerrapport utarbeidet av faglærer/seksjonsleder
Skriftlig evaluering (nettskjema)
Studentene besvarer et anonymt digitalt spørreskjema som omhandler:
- Emnets organisering og struktur
- Emnets innhold og studentenes opplevde læringsutbytte
- Kvaliteten på undervisningen
Studentenes tilbakemelding utgjør grunnlag for videre dialog og utviklingsarbeid.
Muntlig midtveisevaluering
Faglærer/seksjonsleder får tilsendt et sammendrag av resultatene fra emneevalueringen. Sammendraget danner grunnlaget for en felles samtale mellom faglærer og studentene. Hensikten med samtalen er å dele erfaringer og identifisere mulige tiltak for videre utvikling av emnet.
Lærerrapport
Faglærer/seksjonsleder utarbeider en kortfattet rapport som oppsummerer:
- Studentenes tilbakemeldinger
- Egenvurdering av emnet og undervisningen
- Eventuelle justeringer og tiltak som skal iverksettes
Rapporten inngår i institusjonens kvalitetssystem og brukes som grunnlag for videre utvikling av emnet.
Studiebarometer. 2. års studenter – årlig
Studiebarometer gjennomføres av NOKUT på oppdrag for Kunnskapsdepartementet og er en kvantitativ undersøkelse. Grunnet få respondenter brukes undersøkelsen som et supplerende bilde inn i helheten av data. Tall under tre vil analyseres nærmere.
- Dialogmøte med respondentene
- Gjennomgang i LMU
- Gjennomgang i Programutvalget
Ansvar for gjennomføring av evaluering og oppfølging av tiltak
Undervisningsleder legger til rette for at evalueringene gjennomføres, og forbereder resultatene i rapport som gjennomgås med programleder og i Programutvalget, der hovedtendenser identifiseres og tiltak vurderes. Hovedtendenser med eventuelle tiltak til oppfølging inkluderes i årsrapporten for studieprogrammet. Gjennomgås og vedtas i Prorgamutvalget.
Avdelingsleder har overordnet ansvar for at tiltak igangsettes ved behov og følges opp. Operativ oppfølging av tiltak fordeles mellom programleder og undervisningsleder.
For å sikre en helhetlig kvalitetssløyfe i evalueringsarbeidet, er det avgjørende at studenter og fagmiljø informeres om iverksatte tiltak for å forbedre utdanningskvaliteten. Dette skjer gjennom regelmessige nyhetsbrev som utarbeides av undervisningsleder. Nyhetsbrevene skal:
- Formidle hvilke tiltak som er igangsatt basert på evalueringer og tilbakemeldinger
- Være rettet mot både studenter og ansatte
- Publiseres tre ganger per semester: ved semesterstart, midtveis og ved semesterslutt
Dette skal bidra til transparens, involvering og kontinuerlig forbedring av utdanningskvalitet.
Når evalueringen skal foregå: I perioden januar-april hvert studieår.