Formål med rutinen
Vi ønsker at eventuelle kritikkverdige forhold i virksomheten kommer frem i lyset, slik at det kan iverksettes tiltak mot forholdet.
Vi oppfordrer derfor alle elever/studenter og ansatte om å varsle dersom en oppdager slike forhold. Vi legger derfor til rette for at alle skal kunne føle seg trygge på å varsle internt om kritikkverdige forhold uten å bli møtt av negative konsekvenser.
Hvem det skal varsles til?
- Studenter/elever skal varsle til avdelingsleder, eller annen fortrolig person. Denne personen plikter å ta videre saken dersom varsler ønsker det.
- Ansatte skal varsle kritikkverdige forhold til nærmeste leder, verneombud (Sverre Kyvik Bauge ) eller Lydia Ulleberg. Dersom forholdet knytter seg til nærmeste leder kan det varsles til leders nærmeste overordnede.
- Dersom man ikke vet hvem som er riktig person, kan man henvende seg Lydia Ulleberg.
Hvordan det skal varsles?
Skriftlig eller muntlig, eventuelt gjennom e-post eller SMS.
Varsling kan skje anonymt, men alle oppfordres til å tilkjennegi hvem saken gjelder. Dette muliggjør oppfølging av saken og å holde varsler informert om hva som gjøres i saken.
Dersom man ikke ønsker å stå frem med navn, er det bedre at det varsles anonymt enn at varslingen uteblir.
Ansvar for den som mottar varsel
Hvilke undersøkelser og tiltak som skal iverksettes vil avhenge av hva det varsles om. Leder/verneombud som mottar varsel om kritikkverdige forhold skal imidlertid alltid gi tilbakemelding til varsler om hva som gjøres med forholdet. Det skal også gis tilbakemelding i de tilfeller der det besluttes at saken ikke bringes videre, og årsaken til dette.
Den som mottar et varsel om kritikkverdige forhold har et ansvar for å bidra til at varsler ikke møtes av negative konsekvenser.
Der det mottas et muntlig varsel har leder/verneombud ansvar for å dokumentere varselet, vurderingen og tiltaket skriftlig.
Hva det kan varsles om?
Alle typer kritikkverdige forhold, så som:
- Uønsket seksuell oppmerksomhet
- Trakassering og diskriminering
- Straffbare forhold
- Brudd på lovregulerte forpliktelser
- Brudd på Barratt Dues interne retningslinjer
- Upassende oppførsel og brudd på etiske standarder som har bred oppslutning i samfunnet
Hva menes med kritikkverdige forhold?
Med kritikkverdige forhold menes brudd på lover/forskrifter, interne retningslinjer eller etiske regler. Eksempler på kritikkverdige forhold kan være:
- Uønsket seksuell oppmerksomhet
- Lovbrudd og brudd på forskrifter
- Korrupsjon, tyveri, underslag, økonomiske misligheter
- Brudd på regler om offentlige anskaffelser
- Maktmisbruk
- Mobbing, trakassering, utfrysing
- Handlinger som kan medføre fare for liv og helse
- Brudd på interne rutiner og retningslinjer
- Brudd på taushetsplikt
- Brudd på etiske samfunnsmessige normer
Arbeidsmiljøloven sier:
I utgangspunktet gjelder dette for ansatte, men kan også sees på som retningslinjer for studenter/elever.
Arbeidstakers rett til å varsle om kritikkverdige forhold
Etter arbeidsmiljøloven (aml) § 2 A-1 har arbeidstaker rett til å varsle om kritikkverdige forhold i virksomheten. Arbeidstakers fremgangsmåte ved varslingen skal være forsvarlig, men det foreligger en ubetinget rett til å varsle i samsvar med varslingsplikt eller virksomhetens rutiner for varsling, samt til tilsynsmyndigheter og andre offentlige myndigheter. Det presiseres i bestemmelsen at også innleid arbeidstaker har rett til å varsle i samsvar med disse reglene.
Eksempler på kritikkverdige forhold det kan varsles om er:
- straffbare forhold
- brudd på lovregulerte forpliktelser
- brudd på bedriftens interne retningslinjer
- brudd på etiske standarder som har bred oppslutning i samfunnet
Vern mot gjengjeldelser:
Den arbeidstaker som varsler om kritikkverdige forhold skal etter aml § 2 A-2 være vernet mot gjengjeldelser.
Eksempler på gjengjeldelser som er i strid med arbeidsmiljøloven er:
- ulike former for mobbing/trakassering/utfrysing
- at arbeidstaker ikke får naturlig utvikling i lønns- og arbeidsvilkår
- at arbeidstaker ikke får naturlig utvikling i arbeidsoppgaver
- oppsigelse/avskjed
Plikt til å ha rutine for varsling:
Virksomheter med fem ansatte eller flere, og virksomheter der forholdene tilsier det, skal etter aml § 2 A-3 ha rutiner for varsling. Disse rutinene skal utarbeides i samarbeid med arbeidstakerne og deres tillitsvalgte. Rutinene skal være skriftlige og minst inneholde:
- oppfordring om å varsle
- fremgangsmåten for varsling
- fremgangsmåten for mottak, behandling og oppfølging av varsling
Varslingsrutinen skal være lett tilgjengelig for alle arbeidstakere i virksomheten.
Taushetsplikt:
AML § 2 A-4 omhandler myndighetenes taushetsplikt ved mottak av varsel om kritikkverdige forhold. Taushetsplikten gjelder også overfor sakens parter og deres representanter.