Fullført studium gir formell lærerkompetanse. Studiet er en 60 studiepoengs videreutdanning som deltidsstudium over to år.
Du finner informasjon om de ulike emnene og informasjon om studiet og studiets oppbygning under.
Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) – Instrumentalpedagogen, gir formell lærerkompetanse med spesialisering innenfor musikk og instrumental-/vokalundervisning. Studiet bygger på Rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning LOV-2005-04-01-15-§3-2, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 21.12.2015 og Nasjonale retningslinjer for PPU (fastsatt 16.2.2017). Utdanningen tar utgangspunkt i studentens hovedinstrument og utdanner musikkpedagoger med spesialistkompetanse på instrumentet og som kan ivareta hele undervisningsforløpet fra førskolebarn til elever ved MDD-linjer i den videregående skole. Fordypning i fagdidaktikk for instrumentalopplæringen, med didaktikk for hovedinstrument og små og store ensembler samt andre relaterte emner knyttet til dette, erstatter fagdidaktikk i allmennfaget musikk. For også å ivareta grunnopplæringens behov, inneholder studiet fagdidaktiske emner og praksis som setter studenten i stand til å lede musikkprosjekter og musikkundervisning i grunnskolens 5.-10. trinn.
Studiet gir også kompetanse som setter studenten i stand til å møte fremtidens krav til kulturformidling for barn og unge gjennom ulike typer konsertvirksomhet, prosjektarbeid og nasjonale satsningsområder som eksempelvis «Den kulturelle skolesekken».
PPU-studiet forholder seg til opplæringsloven og gjeldende læreplaner for grunnopplæring og kulturskole, og skal ivareta helhet og sammenheng mellom fagstudier, musikkpedagogikk, musikkdidaktikk og praksisopplæringen. Utdanningen har som mål å utvikle studentens bevissthet og handlingskompetanse knyttet til ulike sider av lærerrollen.
Utdanningen er organisert som et 2-årig deltidsstudium (50%), og består av musikkpedagogisk teori (30 poeng) og instrumentaldidaktikk (30 poeng), samt undervisningspraksis integrert i studiet.
PPU-studiet har tre gjennomgående perspektiver:
Etter gjennomført studium forventes det at studenten har oppnådd følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Studenten
Ferdigheter
Studenten
Generell kompetanse
Studenten
Ukentlig undervisning inkludert punktpraksis foregår normalt to hele dager pr. uke gjennom begge studieår. Det er videre to obligatoriske praksisuker årlig, i tillegg til en praksisdager som avtales individuelt praksiskoordinator/programleder.
Undervisnings- og arbeidsformer er studentaktive og praktiske, og gir studenten erfaringer knyttet til lærerrollen, uten at hele denne kompetansen kan prøves ved ordinær eksamen. Obligatorisk undervisning er derfor et arbeidskrav og det forventes at studenten deltar aktivt i de ulike undervisningsformene, viser initiativ, tar ansvar for eget læringsarbeid og felles læringsmiljø. Individuell forberedelse, kollokviearbeid, samarbeidslæring og gruppeoppgaver utgjør en betydelig del av studiet.
Undervisningen er profesjonsrettet, forsknings- og utviklingsbasert og engasjerer studenten i vitenskapelige/kunstfaglige arbeidsformer og kritisk tenkning.
Sammenheng mellom de pedagogiske emnene skal sikre et vekselspill mellom teoretisk kunnskap, praksiserfaring og didaktisk refleksjon gjennom temabasert undervisning, tverrfaglige prosjekter og felles eksamensoppgaver, samt ivaretas gjennom samarbeid mellom lærere som underviser i de ulike emnene og praksislærerne. Undervisningen tar utgangspunkt i ulike undervisningssituasjoner, der kjerneoppgavene er planlegging, tilrettelegging, gjennomføring og vurdering av elevens læring og læringsmiljø. Fokus skal være på studentens evne til å analysere egne erfaringer og videreutvikle opplæringen i samspill med elever, kolleger og andre.
For å beskrive omfanget av studiet brukes måleenheten studiepoeng (ECTS). Studiet omfatter 60 studiepoeng, fordelt på 30 studiepoeng pr. år. Ett studiepoeng beregnes til en arbeidsinnsats på 27-30 timer inkludert undervisning, praksis og eget arbeid (ca. 18 timer pr. uke).
60 dagers praksis inngår som en integrert del av emnene musikkpedagogikk og fagdidaktikk, og skal inkludere undervisning, forberedelse, vurderingsarbeid, møte- og samarbeidstid og tid til faglig utviklingsarbeid.
Studiet kvalifiserer til formell lærerkompetanse, og retter seg mot undervisningsoppgaver i:
I tillegg kvalifiserer utdanningen for undervisning og formidling på andre relevante og aktuelle læringsarenaer.
HBD benytter karakterskalaen bestått/ikke bestått og gradert karakterskala A-F der E er laveste ståkarakter. Hvilket karaktersystem som benyttes fremgår av den enkelte emnebeskrivelse.
I tillegg til vurdering av studentens faglige kvalifikasjoner, skal HBD gjennomføre skikkethetsvurdering hjemlet i Lov om universiteter og høyskolen §4-10 og Forskrift om skikkethetsvurdering av 30. juni 2006. Skikkethetsvurdering foregår fortløpende gjennom studiet.
Avsluttende vurdering 1. og 2. studieår omfatter:
Utskriftsvennlig versjon: