Fagdidaktikk 2
Emnet omfatter delemner som er generelle for flere typer musikkpedagogisk virksomhet, og delemner som retter seg mot ulike musikkpedagogiske yrkesfunksjoner som musikkopplæring i ungdomsskolen, videregående skole, og det frivillige musikkliv. Emnet omfatter følgende delemner:
- Generelle musikkdidaktikk 2
- Fagdidaktikk for instrumental- og vokalundervisning 2
- Fagdidaktikk for undervisning i ensembler og musikkgrupper 2
Generell musikkdidaktikk 2
Delemnet omfatter problemstillinger som er felles for alle typer musikkpedagogisk virksomhet med fokus på elever i alderen 13-19 år.
- Mål og planlegging: Rammeplaner, fagplaner og læreplaner; Årsplaner, undervisningsplaner og kunnskapskart; Elevens mål og prestasjonsplaner
- Undervisningens innhold nivå 3 og 4: Høre, lese, lage, trene, fremføre
- Undervisningsmetoder: Elevsamarbeid og superledelse
- Digitale undervisningsformer
- Alt om øving: Daglig øving og konsert- og prøvespillforberedelser
- Vurderingsformer: Samtaler, spørreskjema og vurderingsskjema
- Legitimeringsproblematikk
Obligatorisk kurs:
- Talentundervisning
- Flerkulturelt samspill
- Computeren som samarbeidspartner
- Musikkpedagogiske yrkesfunksjoner 2
Fagdidaktikk for instrumental- og vokalundervisning 2
Undervisning av ungdom og voksne på viderekomment nivå, nivå 3 og 4, innenfor rammene av den instrumental og vokalopplæring som tilbys i musikk- og kulturskolen, fordypningsprogram i ungdomsskolen, videregående skole, folkehøyskolene og det frivillige musikkliv. Med utgangspunkt i den enkeltes hovedinstrument vil det jobbes med følgende temaer:
Nivå 3: Mellomtrinnet
- Det tekniske arbeidet
- Progresjon og prinsipper for valg av undervisningslitteratur
- Instrumenthistorikk
- Undervisning og veiledning
Nivå 4: Viderekomment nivå
- Aktuell undervisningslitteratur i de ulike klassiske epokene
- Norsk og nordisk musikk
- Populærmusikk
- Sjangere/epoker og formidling av stilforståelse
- Stemme- og instrumentidentitet
- Øving og innstuderingsmetodikk på viderekomment nivå
- Læreplaner for videregående skole: Planlegging, gjennomføring og vurdering av instrumentalopplæring
Obligatorisk kurs: instrumentalteknikk og kroppsbevissthet
Fagdidaktikk for undervisning i ensembler og musikkgrupper 2
Undervisningen er rettet mot arbeid med ungdom som spiller og synger i ulike ensembler på viderekomment nivå. Undervisningen i ensembledidaktiske temaer er relatert til studentens instrumentalkompetanse og til aktuelle temaer på tvers av ensembletyper. Den enkelte student skal arbeide med sammensatte musikkgrupper og en av følgende ensemblevarianter:
- Strykeorkester; Blåseensemble; Kor; Pianoorkester
Undervisningen er organisert som gruppeundervisning i følgende emner:
- Repertoarvalg, ledelse og organisering av ensembler for ungdom
- Gehør- og improvisasjonsbasert undervisning 2: Soundpainting
Gjennom arbeidet med emnet skal studenten ha tilegnet seg kunnskaper, ferdigheter, holdninger og erfaringer om instrumentalopplæring og undervisningstradisjoner og -metoder som gjør studenten i stand til å planlegge, gjennomføre og vurdere instrumentalundervisning tilpasset den enkelte elev og elevgruppe. Undervisningen legges tett opp mot pedagogikk og praksiserfaringer. Etter fullfør emne er det forventet at studenten:
Kunnskaper
Studenten
- Har kunnskap om et bredt spekter av undervisningsmetoder individuelt og i grupper
- Har kunnskap om progresjon i instrumental-/vokalundervisning for elever 13-19 år og om hvilket repertoar som egner seg best på de ulike nivåene i utviklingen.
- Har kunnskap om utvikling av grunnleggende ferdigheter knyttet til gehør, notelesning, improvisasjon, komposisjon, instrumental-vokalteknikk og musikalsk kommunikasjon
- Har kunnskap om relevant forskning og teorier om instrumental-/vokalundervisning
Ferdigheter
Studenten
- Kan undervise individuelt og i gruppe på nivå 3 og 4 samt lede store og små grupper/ensembler/klasser og skape utviklende og inkluderende læringsmiljøer
- Kan bruke rammeplaner og undervisningsplaner som grunnlag for planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisningsforløp tilpasset den enkelte elev og/eller elevgruppe
- Kan gi elever tilbakemelding, underveisvurdering og sluttvurdering som motiverer og fokuserer eleven til videre utvikling
- Kan bruke varierte og relevante metoder og veksle mellom produksjon (komposisjon, improvisasjon og annet kreativt arbeid), reproduksjon (repertoarspill), resepsjon (lytting) og analyse (refleksjon) i undervisningen.
- Kan veilede eleven og grupper gjennom sang/spill på eget instrument og bruk av ulike IKT-læremidler i undervisningen.
Generell kompetanse
Studenten
- Kan samarbeid med elever og kolleger om planlegging og gjennomføring av undervisning
- Kan reflektere over og kontinuerlig videreutvikle egen undervisningspraksis
- Kan ta hånd om musikkpedagogiske oppgaver på en yrkesetisk, kreativ og kompetent måte og se musikkpedagogens ansvar for musikken som kunstart i et større historisk, kulturelt og samfunnsmessig perspektiv.
Pensumlitteratur med et omfang på 500 sider
Pensum i instrumentaldidaktikk: 250 sider, og i tillegg relevant undervisningsstoff/notemateriale på nivå 3 og 4
Undervisningen består av en kombinasjon av prosjektbasert undervisning, forelesninger, studentpresentasjoner, gruppeoppgaver og hjemmeoppgaver, ledelse av prosjekter individuelt eller i gruppe; arbeidsformer som samlet forutsetter både selvstendighet og samarbeid. Veiledning blir gitt individuelt og i gruppe og omfatter blant annet utviklingssamtaler med tilbakemelding på studieprogresjon og egeninnsats. Det oppfordres til å etablere kollokviegrupper.
- Det er obligatorisk undervisning i emnet. Fravær på mer enn 20% fører normalt til tap av eksamensrett.
- Deltagelse på obligatoriske kurs må være godkjent
- Studentframlegg, gruppearbeid og andre mindre oppgaver i henhold til studiets undervisningsplan
- Det leveres arbeidsmappe individuelt eller i gruppe i hvert av de ulike emneområdene: Generell musikkdidaktikk Fagdidaktikk for instrumental-/vokalundervisningen Fagdidaktikk for undervisning i ensembler og musikkgrupper. Innholdet i arbeidsmappen defineres av faglærer, leveres ved semesterslutt og godkjennes av faglærer. Alle oppgaver i mappen må være godkjent for godkjent mappe.
Det forventes at studenten er forberedt til timen, deler kunnskap og deltar aktivt i undervisningen.
Alle arbeidskrav i emnet inkludert obligatoriske kurs, samt Praksis 2, må være godkjent for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen. Studenten vurderes i forhold til emnets læringsutbytte. Avsluttende vurdering omfatter to eksamensdeler:
1: Eksamensmappe
Eksamensmappen består av tre innleveringer:
- Teknikkhåndbok for elever på viderekomment nivå
- Repertoarliste med undervisningsstoff på nivå 3 og 4.
- Skriftlig presentasjon av fagdidaktisk utviklingsarbeid: Arbeidet har til hensikt å utarbeide undervisningsmetoder som inkluderer flerkulturelle uttrykksformer eller andre kunstuttrykk enn musikk i undervisningen. Arbeidet gjennomføres i grupper på tre til fire studenter. Sluttproduktet skal bestå av en rapport som beskriver utviklingsprosessen, samt forslag til undervisningsopplegg. Omfang 3000-5000 ord. Forside, innholdsfortegnelse, notemateriale og litteraturliste kommer i tillegg
2: Muntlig eksamen
Muntlig eksamen består av et 15 minutters forberedt foredrag og 15 minutter muntlig eksamen i sentrale problemstillinger innenfor emnets pensum, med spesiell vekt på sammenheng mellom teoretisk og praktisk vurderingsevne. Det forventes at studenten som del av eksamen kan spille/synge eksempler fra pensumrepertoaret.
De to delene vektes slik: Eksamensmappe 2/3; muntlig eksamen 1/3.
Sensur med tre sensorer i kommisjonen, hvorav en ekstern.
Den delen som ikke er bestått må gjennomføres på nytt. Deretter gis det ny samlet vurdering.
Gradert karakter A – F.
Emnet evalueres i henhold til Kvalitetssikringssystem for Høyskolen Barratt Due 2023-2027
Fakta om emnet
Studiepoeng | 15 |
Emnenivå | Videreutdanning |
Undervisningssemester og varighet | To semestre, oppstart høst |
Krav til studierett | Bestått emner PPU1 |
Krav til forkunnskaper | Bestått emner PPU1 |
Undervisningssted | Oslo |
Avsluttende vurdering | Eksamensmappe og muntlig eksamen |