Musikkpedagogikk 2
Emnet skal belyse planlegging, gjennomføring og vurdering av musikkundervisning i de skoleslag studiet kvalifiserer til. Emnet fokuserer på utvikling, læring, prestasjonsforberedelser, sosialiseringsprosesser, det relasjonelle, læringsmiljøet, samt grunnleggende didaktisk tenkning og verdimessige valg knyttet til musikkopplæring.
Hovedtemaer:
- Utvikling: Ungdom og utvikling (13-19 år)
- Relasjonskunnskap: Ledelse; kommunikasjon; gruppepsykologi, teambygging og samarbeid; veiledning; Evalueringsprosesser
- Musikkformidling: Teorier knyttet til øving, læring, motivasjon, prestasjonsforberedelse, mental fokusering og formidling
- FoU: Musikkpedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid
Etter fullført emne er det forventet at studenten
Kunnskaper
Studenten
- har bred kunnskap om utvikling, læreprosessen og hvordan ivareta elevers motivasjon, det relasjonelle i undervisningssituasjonen samt betydningen av tilhørighet og sosialt fellesskap blant elever i aldersgruppen 13-19 år.
- har kunnskap om pedagogiske grunnsyn og metodiske hovedretninger
- har kunnskap om musikkfagets plass og begrunnelse i ulike skoleslag
- har kunnskap om det frivillige musikklivet som opplæringsarena
- har kunnskap om overgrep mot barn og unge, og vanskelige livssituasjoner barn og unge kan komme i, samt kjennskap til relevante hjelpeinstanser
Ferdigheter
Studenten
- kan vurdere ulike sider ved elevens læreforutsetninger og tilrettelegge undervisning på en måte som ivaretar prinsippet om likeverdig og tilpasset opplæring for alle.
- kan gjøre rede for og drøfte ulike oppfatninger om musikalitet, undervisning, læring og utvikling med utgangspunkt i bl.a. historiske, kulturelle og sosiale forhold.
- kan reflektere over egen læring og utvikling, vurdere egne læringsstrategier og arbeide systematisk og målrettet.
- kan analysere gjeldende læreplaner og se sammenhengen mellom mål, planlegging, gjennomføring og vurdering.
- kan analysere og reflektere over sosiale relasjoner og gruppeprosesser, identifisere vanlig forekommende lærevansker og atferdsproblemer og iverksette tiltak.
Generell kompetanse
Studenten
- kan se musikkpedagogens ansvar og oppgaver som ledd i en større kulturell og samfunnsmessig helhet.
- kan drøfte musikkfagets tilknytning til andre kunstfag og vise forståelse for sammenhenger mellom musikkpedagogisk virksomhet og annen pedagogisk virksomhet.
- kan orientere seg i faglitteratur, reise relevante problemstillinger og drøfte disse kritisk. Kan søke, behandle og vurdere informasjon kritisk, samt anvende relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet.
- forstår grunnleggende prosesser knyttet til kommunikasjon og samarbeid i forhold til sin rolle som samarbeidspartner, relasjonsbygger, konfliktløser, leder og veileder.
- kan bidra til innovasjonsprosesser som fremmer faglig og pedagogisk nyskaping i musikkopplæringen.
Pensumlitteratur med et omfang på 500 sider, se egen pensumliste.
Det stilles store krav til variasjon og fleksibilitet i undervisningen og til studentenes egenaktivitet og felles ansvar for læringsmiljøet. Dette skal sikre utdanningens prinsipper om å være erfaringsbasert og deltakerbasert, samtidig som teori og praksis skal ses i nær sammenheng. Arbeids- og undervisningsmåtene skal reflektere innholdet i emnet. Kontinuerlig og prosjektbasert undervisning, forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner, hjemmeoppgaver. Veiledning individuelt og i gruppe.
- Det er obligatorisk undervisning i emnet. Fravær på mer enn 20% fører normalt til tap av eksamensrett.
- Studentframlegg, gruppearbeid og andre mindre oppgaver i henhold til studiets undervisningsplan
- Innlevering av digital arbeidsmappe ved slutten av hvert semester som leveres individuelt eller som gruppearbeid.
Det forventes at studenten er forberedt til timen, arbeider aktivt med pensumlitteraturen individuelt og i gruppe og deltar aktivt i undervisningen.
Alle arbeidskrav i emnet, samt Praksis 2, må være godkjent for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen. Studenten vurderes i forhold til emnets læringsutbytte. Avsluttende vurdering omfatter to eksamensdeler:
1: Fordypningsoppgave
Fordypningsoppgaven utgjør den skriftlige delen av avsluttende eksamen i emnet. Oppgaven tar utgangspunkt i en pedagogisk problemstilling knyttet til instrumental-/vokalundervisning og forankres i systematisert praktisk erfaring samt pensum i pedagogisk teori. Studentene samarbeider gruppevis om valgte problemstillinger, men oppgaven leveres individuelt. Oppgaven skal dokumentere studentens evne til å integrere teori og praksiserfaringer. Omfang 3000-3500 ord. Forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg.
2: Muntlig eksamen
25 minutters muntlig eksamen i sentrale problemstillinger innenfor emnets pensum. Studenten skal dokumentere teoretisk og praktisk vurderingsevne. Fordypningsoppgave og muntlig eksamen vektes likt i vurderingen. Sensur med minst to sensorer i kommisjonen, hvorav en ekstern.
Den delen som ikke er bestått må gjennomføres på nytt. Deretter gis det ny samlet vurdering.
Gradert karakter A-F
Emnet evalueres i henhold til Kvalitetssikringssystem for Høyskolen Barratt Due 2023-2027
Fakta om emnet
Studiepoeng | 15 |
Emnenivå | Videreutdanning |
Undervisningssemester og varighet | To semestre, oppstart høst |
Krav til studierett | Bestått 1. studieår PPU |
Krav til forkunnskaper | Bestått 1. studieår PPU |
Undervisningssted | Oslo |
Avsluttende vurdering | Eksamensmappe og muntlig eksamen |