Praksis 1
Målgruppen for Praksis 1 er førskolebarn, begynnerelever i kulturskolen og elever 5. – 7. klasse i grunnskolens musikkfordypningsprogram. Innholdet i praksis 1 er knyttet opp mot innholdet i Pedagogikk 1 og Fagdidaktikk 1, på måter som gjør at studentene utvikler sin profesjonskunnskap gjennom praktisk handling, teoretisk refleksjon og gjennom eget arbeid med musikkfaglige, pedagogiske og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter.
Praksisopplæringen skal forberede studentene på arbeid med de ulike undervisnings- og formidlingsoppgavene musikkopplæringen inneholder, med hovedvekt på instrumentalundervisning. Aktiv praksis der studenten selv utfører lærerarbeid, er den dominerende del av den totale praksisopplæringen.
Kulturskolepraksis (volum 15 dager)
- Punktpraksis: Ukentlig undervisning gjennom høst og vår av begynnerelever 6-12 år individuelt og i gruppe
- Prosjektledelse og konsertproduksjon
Grunnskolepraksis (volum 15 dager)
- Blokkpraksis: Musikkundervisning 1.-4.klasse
- Blokkpraksis: Musikkundervisning 5.-7.klasse
- Gruppe- og ensembleundervisning
- Komposisjons- og improvisasjonsverksted
- Fordypningskurs i notelesing og gehørspill
- Undervisning av elever med sammensatte lærevansker
Praksisopplæringen skal være veiledet, vurdert og variert.
Veiledet
Praksisopplæringen skal være veiledet og foregår i autentiske yrkessituasjoner med elever. Praksisveiledningen skal bidra til at studentene lærer å begrunne og reflektere egen pedagogisk virksomhet. Studenten skal ha veiledning før og etter all aktiv undervisningspraksis. Veiledningen foregår individuelt eller i gruppe. Studenters selvstendige arbeid med elever uten praksislærer til stede kan godtas dersom arbeidet inngår som en del av et samlet veiledningsforløp. Både praksislærer og faglærere har ansvar for å bidra til sammenheng mellom utdanningens emner og praksisopplæringen.
Vurdert
Praksisveilederen skal i samarbeid med faglærer på studiet vurdere studentens oppnådde læringsutbytte hvert semester, eller underveis i blokkpraksisen. Det skal være progresjon i praksisopplæringen, der forventninger til oppnådd læringsutbytte er høyere mot slutten av praksisperioden.
Variert
At praksisen er variert betyr at praksisopplæringen omfatter ulike praksisarenaer, elevgrupper og grad av ansvar. Det legges til rette for praksis i både kulturskolen og grunnopplæringen, som både observasjon og aktiv praksis, praksis individuelt, i grupper og større ensembler, og i ulike emner og fag i skolen. Praksisen gis som punktpraksis og blokkpraksis. Praksis skal omfatte alle aktiviteter i regi av praksisskolen som angår elevene og som vanligvis involverer lærerne.
Etter fullført emne er det forventet at studenten
Kunnskaper
Studenten
- Har kunnskap om musikkpedagogens oppgaver, roller og ansvar i musikkopplæringen
- Har kunnskap om grunnopplæringen og kulturskolen som organisasjon, samarbeid med foresatte og andre aktuelle samarbeidspartnere
Ferdigheter
Studenten
- Kan planlegge, gjennomføre og vurdere musikkundervisning for barn 5-12 år med utgangspunkt i nasjonale og lokale styringsdokumenter
- Kan tilpasse musikkopplæringen til elevens og elevgruppens forutsetninger
- Kan begrunne valg av innhold og metoder i musikkopplæringen
- Kan samhandle med elever, foresatte, kolleger og andre interne og eksterne aktører
Generell kompetanse
Studenten
- Har utviklet undervisning-, kommunikasjon- og relasjonskompetanse, og kan ivareta profesjonsetiske verdier i musikkopplæringen
- Har utviklet profesjonsfaglig digital kompetanse og kan bidra til utvikling av barn og unges digitale dømmekraft
- Kan delta i ulike typer utviklingsarbeid
Praksisen gis som punktpraksis og blokkpraksis i ulike skoleslag. Praksis 1 omfatter 30 arbeidsdager og inngår som en integrert del av studiets første år. Sammenliknet med en lærers arbeidsplan utgjør dette 250 arbeidstimer som inkluderer undervisning, forberedelse, vurderingsarbeid, møtetid samt tid til faglig utviklingsarbeid. En arbeidsdag tilsvarer 7,5 timer fordelt på undervisning, for- og etterarbeid, veiledning og dokumentasjon. Vektingen mellom de ulike delene avklares i forkant av den enkelte praksisperiode.
- Det er obligatorisk deltagelse i alle deler av praksis. Ved sykdom må timer tas igjen på et senere tidspunkt.
- Dokumentasjon kulturskolepraksis
- Semesterplaner høst og vår for praksiselevene
- Notat fra utviklingssamtaler med elever og foreldre, høst og vår
- Ukentlige øveplaner til eleven
- Undervisningsrapporter fra samtlige instrumentalundervisningstimer
- Refleksjonsnotat med gjennomgått repertoar fra ensemblepraksis høst og vår
- Dokumenter grunnskolepraksis
- Rapport fra praksis i grunnskolen
- Rapport fra praksis med førskolebarn
- Refleksjonsoppgave fra en selvvalgt situasjon fra praksis, koblet mot pensumlitteratur
Studentens arbeid med praksis vurderes i forhold til oppnådd læringsutbytte og baseres på observasjon av studentens undervisning, progresjon i lærerrollen, veiledningssamtaler og rapporter. Vurderingen gjøres i samarbeid mellom praksisveileder og faglærer i instrumental-/vokaldidaktikk. Dersom en student står i fare for ikke å få bestått praksis, skal studenten meldes skriftlig.
Ny vurdering i de praksisområder som ikke er bestått. Får en student vurdert samme praksisperiode som «Ikke bestått» to ganger, må studiet normalt avbrytes.
Bestått / Ikke bestått
Emnet evalueres i henhold til Kvalitetssikringssystem for Høyskolen Barratt Due 2023-2027
Fakta om emnet
Studiepoeng | Ingen studiepoeng |
Emnenivå | Videreutdanning |
Undervisningssemester og varighet | To semestre, oppstart høst |
Krav til studierett | Opptak til studieprogrammet |
Krav til forkunnskaper | Bachelorgrad i musikk og Opptak til Praktisk-pedagogisk utdanning |
Undervisningssted | Oslo |
Avsluttende vurdering | Vurdering fra praksisveileder og faglærer ved HBD |