Fagdidaktikk 1
Emnet omfatter delemner som er generelle for flere typer musikkpedagogisk virksomhet, og delemner som retter seg mot ulike musikkpedagogiske yrkesfunksjoner som musikkopplæring i grunnopplæringen, videregående skole, kulturskole og det frivillige musikkliv. Emnet omfatter følgende delemner:
- Generelle musikkdidaktikk 1
- Fagdidaktikk for instrumental- og vokalundervisning 1
- Fagdidaktikk for førskolebarn 1
- Fagdidaktikk for undervisning i ensembler og musikkgrupper 1
Generell musikkdidaktikk 1
Delemnet omfatter problemstillinger som er felles for alle typer musikkpedagogisk virksomhet med fokus på elever i alderen 5-12 år.
- Planlegging: Den didaktiske relasjonsmodellen
- Undervisningsmål: Musikk som kunst og kulturfag; rammeplaner, fagplaner og lærerplaner
- Undervisningens innhold: Høre, lese, lage, trene, fremføre
- Undervisningsmetoder: instrumentalmetodiske hovedretninger.
- Alder og undervisningsmetoder
- Vurderingsformer: Utviklingssamtaler; sjekklister og diplomprøver
- Alt om øving: Daglig øving på nivå 1 og 2
Obligatorisk kurs:
- Lærevansker og tilpasset opplæring
- Prosjektledelse og konsertproduksjonsmetodikk
- Musikkpedagogiske yrkesfunksjoner
Fagdidaktikk for instrumental- og vokalundervisning 1
Undervisningen er rettet mot barn og ungdom på begynner- og mellomnivå innenfor rammene av den instrumental- og vokalopplæring som tilbys i kulturskoler, fordypningsprogram i grunnskolen, MDD-linjer, folkehøyskoler og det frivillige musikkliv. Med utgangspunkt i den enkeltes hovedinstrument vil det jobbes med følgende temaer:
Nivå 1: Begynnerundervisning, trinn 1, 2 ,3
- Undervisningsemner og undervisningsprogresjon
- Det tekniske arbeidet
- Valg av undervisningslitteratur
- Øving og innstuderingsmetodikk
Nivå 2: Mellomtrinnet, trinn 4 og 5
- Progresjon, valg av undervisningslitteratur og differensiering
- Metodehistorikk
- Gruppeundervisning og samspill
Obligatorisk kurs i instrumentalteknikk og kroppsbevissthet
Fagdidaktikk i musikk for førskolebarn
Tidlig start og etablering av grunnleggende ferdigheter er viktig i musikkundervisningssammenheng. Denne undervisningen foregår først og fremst i gruppe. Det arbeides med:
- Utvikling av rytme, puls og gehør
- Bevegelse og lydforming
- Improvisasjon
- Sang og sangleker
Undervisningsmetodene kan også brukes i allmennfaget musikk i 1.-4.klasse. Undervisninger gir derfor studenten kompetanse i gruppe-/klasseledelse av unge elever fra 3-9 år.
Fagdidaktikk for undervisning i ensembler og musikkgrupper 1
Undervisningen er rettet mot barn og ungdom som spiller og synger i ulike ensembler på begynner- og mellomnivå. Undervisningen i ensembledidaktiske temaer er relatert til studentens hovedinstrument samt til aktuelle temaer på tvers av ensembletyper. Den enkelte student skal arbeide med sammensatte musikkgrupper og en av følgende ensemblevarianter:
- Strykeorkester; Blåseensemble; Kor; Pianoorkester
Undervisningen er organisert som gruppeundervisning i følgende emner:
- Repertoarvalg, organisering og ledelse av ensembler og samspillgrupper for barn
- Gehør- og improvisasjonsbasert klasse/gruppeundervisning (Dalcrozmetodikk)
Gjennom arbeidet med emnet skal studenten ha tilegnet seg kunnskaper, ferdigheter, holdninger og erfaringer om instrumentalopplæring og undervisningstradisjoner og -metoder som gjør studenten i stand til å planlegge, gjennomføre og vurdere instrumental/-gruppeundervisning tilpasset den enkelte elev og elevgruppe. Undervisningen legges tett opp mot pedagogikk og praksiserfaringer. Etter fullfør emne er det forventet at studenten:
Kunnskaper
- Har kunnskap om et bredt spekter av undervisningsmetoder individuelt og i grupper
- Har kunnskap om progresjon i instrumental-/vokalundervisning for elever 5 til 12 år, og om hvilket repertoar som egner seg best på de ulike nivåene i utviklingen.
- Har kunnskap om utvikling av grunnleggende ferdigheter knyttet til gehør, notelesning, improvisasjon, komposisjon, instrumental-vokalteknikk og musikalsk kommunikasjon
- Har kunnskap om prinsipper om tilpasset opplæring
- Har kunnskap om relevant forskning og teorier om instrumental-/vokalundervisning
- Har kunnskap om gruppe- klasseledelse
Ferdigheter
- Kan undervise individuelt og i gruppe på nivå 1 og 2, samt lede store og små grupper/ensembler/klasser og skape utviklende og inkluderende læringsmiljøer
- Kan bruke rammeplaner og undervisningsplaner som grunnlag for planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisningsforløp tilpasset den enkelte elev og/eller elevgruppe
- Kan gi elever tilbakemelding, underveisvurdering og sluttvurdering som motiverer og fokuserer eleven til videre utvikling
- Kan bruke varierte og relevante metoder og veksle mellom produksjon (komposisjon, improvisasjon og annet kreativt arbeid), reproduksjon (repertoarspill), resepsjon (lytting) og analyse (refleksjon) i undervisningen.
- Kan veilede eleven og grupper gjennom sang/spill på eget instrument og bruk av ulike IKT-læremidler i undervisningen.
- Kan uttrykke seg ekspressivt, bevisstgjøre sansene og utvikle elevens evne til å lytte, oppleve og uttrykke med kropp og stemme
Generell kompetanse
- Kan samarbeid med elever og kolleger om planlegging og gjennomføring av undervisning
- Kan reflektere over og kontinuerlig videreutvikle egen undervisningspraksis
- Kan ta hånd om musikkpedagogiske oppgaver på en yrkesetisk måte og se musikkpedagogens ansvar for musikken som kunstart i et større historisk, kulturelt og samfunnsmessig perspektiv
Pensumlitteratur med et omfang på 500 sider
Pensum i instrumentaldidaktikk: 250 sider, og i tillegg relevant undervisningsstoff/notemateriale på nivå 1 og 2
Undervisningen består av en kombinasjon av prosjektbasert undervisning, forelesninger, studentpresentasjoner, gruppeoppgaver og hjemmeoppgaver, ledelse av prosjekter individuelt eller i gruppe; arbeidsformer som samlet forutsetter både selvstendighet og samarbeid. Veiledning blir gitt individuelt og i gruppe og omfatter blant annet utviklingssamtaler med tilbakemelding på studieprogresjon og egeninnsats. Det oppfordres til å etablere kollokviegrupper.
- Det er obligatorisk undervisning i emnet. Fravær på mer enn 20% fører normalt til tap av eksamensrett.
- Deltagelse på alle obligatoriske kurs i emnet må være godkjent
- Studentframlegg, gruppearbeid og andre mindre oppgaver i henhold til studiets undervisningsplan
- Innlevering av arbeidsmappe, individuelt eller gruppe, i hver av de fire delemnene i emnet. Innhold i arbeidsmappen defineres av faglærer, leveres ved semesterslutt og godkjennes av faglærer. Alle oppgaver i mappen må være godkjent for godkjent mappe.
Det forventes at studenten er forberedt til timen, deler kunnskap og deltar aktivt i undervisningen.
Alle arbeidskrav i emnet, samt Praksis 1, må være godkjent for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen. Studenten vurderes i forhold til emnets læringsutbytte. Avsluttende vurdering omfatter to eksamensdeler:
1: Eksamensmappe
Eksamensmappen består av:
- Undervisningshefte for begynnerelever
- Instrumentalteknisk videopresentasjon (10 min)
- Repertoarliste med undervisningsstoff på Nivå 1: Trinn 1, 2 og 3 og Nivå 2: Trinn 4 og 5
2: Muntlig eksamen
15 minutters muntlig eksamen i sentrale problemstillinger innenfor emnets pensum, med spesiell vekt på sammenheng mellom teoretisk og praktisk vurderingsevne.
De to delene teller 50% hver.
Intern sensur med to interne sensorer i kommisjonen.
Eksamen må være bestått for at studenten skal kunne fortsette PPU-studiet 2. år.
Den delen som ikke er bestått må gjennomføres på nytt. Deretter gis det ny samlet vurdering.
Bestått / Ikke bestått
Emnet evalueres i henhold til Kvalitetssikringssystem for Høyskolen Barratt Due 2023-2027
Fakta om emnet
Studiepoeng | 15 |
Emnenivå | Videreutdanning |
Undervisningssemester og varighet | To semestre, oppstart høst |
Krav til studierett | Opptak til studieprogrammet |
Krav til forkunnskaper | Bachelorgrad i musikk og Opptak til Praktisk-pedagogisk utdanning |
Undervisningssted | Oslo |
Avsluttende vurdering | Eksamensmappe og muntlig eksamen |