• Søknad og opptak
  • Studier og undervisningstilbud
    • Høyere utdanning
    • Talentutvikling for ungdom (12-19 år)
    • Musikkopplæring for barn (6-12 år)
    • Musikk for de minste (0-5 år)
    • Dirigentforum Junior
  • Hva skjer?
    • Arrangementer
    • Aktuelt
  • Om oss
    • Åpningstider
    • Om virksomheten
    • Ansatte
    • Samarbeidspartnere
    • Senter for talentutvikling
    • Alumni
    • Arkiv
  • Kontakt oss
    • Kontaktopplysninger
    • Ledige stillinger
    • Musikalske oppdrag
    • Varsling om kritikkverdig forhold
  • Interne sider
    • For studenter
    • For elever – Tuttiportal
    • For ansatte
    • Studentweb
    • ASIMUT
  • English
  • Meny
  • Søknad og opptak
  • Studier og undervisningstilbud
    • Høyere utdanning
    • Talentutvikling for ungdom (12-19 år)
    • Musikkopplæring for barn (6-12 år)
    • Musikk for de minste (0-5 år)
    • Dirigentforum Junior
  • Hva skjer?
    • Arrangementer
    • Aktuelt
  • Om oss
    • Åpningstider
    • Om virksomheten
    • Ansatte
    • Samarbeidspartnere
    • Senter for talentutvikling
    • Alumni
    • Arkiv
  • Kontakt oss
    • Kontaktopplysninger
    • Ledige stillinger
    • Musikalske oppdrag
    • Varsling om kritikkverdig forhold
  • Interne sider
    • For studenter
    • For elever – Tuttiportal
    • For ansatte
    • Studentweb
    • ASIMUT
  • English

Lukk
  • Hjem
  • /
  • Studieplan

Studieplan

Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) - Instrumentalpedagogen Studieplanen gir en oversikt over studieprogrammets innhold, oppbygning og organisering
Hovedsponsor

Om studiet

Fullført studium gir formell lærerkompetanse. Studiet er en 60 studiepoengs videreutdanning som deltidsstudium over to år.

Du finner informasjon om de ulike emnene og informasjon om studiet og studiets oppbygning under.

 

 

Emner

PED1 Musikkpedagogikk 1

DID1 Fagdidaktikk 1

PRAKSIS Praksis 1

PED2 Musikkpedagogikk 2

DID2 Fagdidaktikk 2

PRAKSIS Praksis 2

Om studiet

Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) – Instrumentalpedagogen, gir formell lærerkompetanse med spesialisering innenfor musikk og instrumental-/vokalundervisning. Studiet bygger på Rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning LOV-2005-04-01-15-§3-2, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 21.12.2015 og Nasjonale retningslinjer for PPU (fastsatt 16.2.2017). Utdanningen tar utgangspunkt i studentens hovedinstrument og utdanner musikkpedagoger med spesialistkompetanse på instrumentet og som kan ivareta hele undervisningsforløpet fra førskolebarn til elever ved MDD-linjer i den videregående skole. Fordypning i fagdidaktikk for instrumentalopplæringen, med didaktikk for hovedinstrument og små og store ensembler samt andre relaterte emner knyttet til dette, erstatter fagdidaktikk i allmennfaget musikk. For også å ivareta grunnopplæringens behov, inneholder studiet fagdidaktiske emner og praksis som setter studenten i stand til å lede musikkprosjekter og musikkundervisning i grunnskolens 5.-10. trinn.

Studiet gir også kompetanse som setter studenten i stand til å møte fremtidens krav til kulturformidling for barn og unge gjennom ulike typer konsertvirksomhet, prosjektarbeid og nasjonale satsningsområder som eksempelvis «Den kulturelle skolesekken».

PPU-studiet forholder seg til opplæringsloven og gjeldende læreplaner for grunnopplæring og kulturskole, og skal ivareta helhet og sammenheng mellom fagstudier, musikkpedagogikk, musikkdidaktikk og praksisopplæringen. Utdanningen har som mål å utvikle studentens bevissthet og handlingskompetanse knyttet til ulike sider av lærerrollen.

Utdanningen er organisert som et 2-årig deltidsstudium (50%), og består av musikkpedagogisk teori (30 poeng) og instrumentaldidaktikk (30 poeng), samt undervisningspraksis integrert i studiet.

PPU-studiet har tre gjennomgående perspektiver:

  • Læreren og eleven – tar utgangspunkt i undervisningssituasjonen, der kjerneoppgavene er planlegging, tilrettelegging, gjennomføring og vurdering av læringsmiljø og elevens læring. Fokus skal være på studentens evne til å analysere egne erfaringer og videreutvikle opplæringen i samspill med elever, kolleger og andre.
  • Læreren og skolen – omfatter organisasjons- ledelses- og samarbeidsoppgaver som ligger utenfor den daglige opplæringen, men som legger viktige rammer for denne. Dette krever forståelse for virksomhetens mål og egenart som læringsarena og arbeidsplass.
  • Læreren og samfunnet – omfatter samspillet mellom samfunnsutviklingen, opplæringens verdigrunnlag, musikkfaget og pedagogisk praksis. Læreren må kunne begrunne og utvikle sin faglige og fagdidaktiske forståelse og pedagogiske praksis ut fra et samfunnsperspektiv.
Læringsutbytte

Etter gjennomført studium forventes det at studenten har oppnådd følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • har solide kunnskaper om utvikling av gehør, leseferdigheter, instrumentalteknikk, kreative prosesser og fremføringspraksis på alle nivåer på sitt instrument
  • har innsikt i et bredt undervisningsrepertoar
  • har kunnskap om lov- og planverk for grunnskole, videregående opplæring og kulturskolen
  • har bred kunnskap om prinsipper om tilpasset opplæring
  • har inngående kunnskap om barn og unges kognitive, musikalske og kreative utvikling, herunder motivasjon, læring og sosialisering
  • har kunnskap om vanskelig læresituasjoner som barn og unge kan komme i, herunder særskilte behov hos barn og unge, tegn på overgrep mot barn og unge samt kjennskap til aktuelle hjelpeinstanser
  • har kunnskap om det frivillige musikklivet som opplæringsarena
  • har bred kunnskap om danning og utdanning i et samfunn basert på demokrati, bærekraftig utvikling, mangfold, likestilling og likeverd

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisning basert på forsknings- og utviklingsarbeid og erfaringsbasert kunnskap
  • kan lede og legge til rette for undervisningsforløp individuelt, i små og store grupper og ensembler som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser
  • kan bruke varierte arbeidsmetoder, differensiere og tilpasse opplæring i samsvar med gjeldende læreplanverk, og skape motiverende og inkluderende læringsmiljø
  • kan beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og egen faglige utvikling
  • kan identifisere særskilte behov hos barn og unge, inkludert identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten kunne etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglig og tverretatlige samarbeidspartnere til barnets beste.

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle pedagogiske og fagdidaktiske problemstillinger på et avansert nivå
  • innehar en profesjonell holdning og kan kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og fag- og utdanningspolitiske spørsmål
  • kan med stor grad av selvstendighet videreutvikle egen kompetanse og bidra til både kollegers og skolens utvikling
  • kan bygge relasjoner til elever og foresatte, og samarbeide med aktører som er relevante for skoleverket.
Oppbygning og organisering

Oppbygning

  • PPU 1. studieår
    • MUSPED1 Musikkpedagogikk (15 stp)
    • DID1 Fagdidaktikk 1 (15 stp)
    • PRAKSIS Praksis 1 (0 stp)

 

  • PPU 2. studieår
    • MUSPED2 Musikkpedagogikk 2 (15 stp)
    • DID2 Fagdidaktikk 2 (15 stp)
    • PRAKSIS Praksis 2 (0 stp)

 

Organisering

Ukentlig undervisning inkludert punktpraksis foregår normalt to hele dager pr. uke gjennom begge studieår. Det er videre to obligatoriske praksisuker årlig, i tillegg til en praksisdager som avtales individuelt praksiskoordinator/programleder.

Undervisnings- og arbeidsformer er studentaktive og praktiske, og gir studenten erfaringer knyttet til lærerrollen, uten at hele denne kompetansen kan prøves ved ordinær eksamen. Obligatorisk undervisning er derfor et arbeidskrav og det forventes at studenten deltar aktivt i de ulike undervisningsformene, viser initiativ, tar ansvar for eget læringsarbeid og felles læringsmiljø. Individuell forberedelse, kollokviearbeid, samarbeidslæring og gruppeoppgaver utgjør en betydelig del av studiet.

Undervisningen er profesjonsrettet, forsknings- og utviklingsbasert og engasjerer studenten i vitenskapelige/kunstfaglige arbeidsformer og kritisk tenkning.

Sammenheng mellom de pedagogiske emnene skal sikre et vekselspill mellom teoretisk kunnskap, praksiserfaring og didaktisk refleksjon gjennom temabasert undervisning, tverrfaglige prosjekter og felles eksamensoppgaver, samt ivaretas gjennom samarbeid mellom lærere som underviser i de ulike emnene og praksislærerne. Undervisningen tar utgangspunkt i ulike undervisningssituasjoner, der kjerneoppgavene er planlegging, tilrettelegging, gjennomføring og vurdering av elevens læring og læringsmiljø. Fokus skal være på studentens evne til å analysere egne erfaringer og videreutvikle opplæringen i samspill med elever, kolleger og andre.

 

Arbeidsomfang

For å beskrive omfanget av studiet brukes måleenheten studiepoeng (ECTS). Studiet omfatter 60 studiepoeng, fordelt på 30 studiepoeng pr. år. Ett studiepoeng beregnes til en arbeidsinnsats på 27-30 timer inkludert undervisning, praksis og eget arbeid (ca. 18 timer pr. uke).

60 dagers praksis inngår som en integrert del av emnene musikkpedagogikk og fagdidaktikk, og skal inkludere undervisning, forberedelse, vurderingsarbeid, møte- og samarbeidstid og tid til faglig utviklingsarbeid.

Yrkesveier

Studiet kvalifiserer til formell lærerkompetanse, og retter seg mot undervisningsoppgaver i:

  • Ulike musikkgrupper for førskolebarn
  • Musikk- og kulturskoler
  • Studieretningsfaget Musikk, dans og drama i videregående skole 1.-3. trinn
  • Grunnopplæringens fordypningsprogram og musikkopplæring 5.-10. trinn
  • Folkehøgskoler
  • Kor, korps og strykeorkestre

I tillegg kvalifiserer utdanningen for undervisning og formidling på andre relevante og aktuelle læringsarenaer.

Vurdering

HBD benytter karakterskalaen bestått/ikke bestått og gradert karakterskala A-F der E er laveste ståkarakter. Hvilket karaktersystem som benyttes fremgår av den enkelte emnebeskrivelse.

I tillegg til vurdering av studentens faglige kvalifikasjoner, skal HBD gjennomføre skikkethetsvurdering hjemlet i Lov om universiteter og høyskolen §4-10 og Forskrift om skikkethetsvurdering av 30. juni 2006. Skikkethetsvurdering foregår fortløpende gjennom studiet.

Avsluttende vurdering 1. og 2. studieår omfatter:

  • Sluttvurdering i praksis
  • Eksamensmappe i musikkpedagogikk
  • Eksamensmappe i musikkdidaktikk
  • Muntlig eksamen i musikkpedagogikk
  • Muntlig eksamen i musikkdidaktikk
Utskriftsvennlig versjon av studieplanen

Utskriftsvennlig versjon:

Studieplan 2022-2024

Kontakt oss

Barratt Due musikkinstitutt
Lyder Sagens gt. 2
0358 Oslo
22 06 86 86
post@bdm.no

Lenker

  • Om oss
  • Åpningstider
  • Ledige stillinger
  • Våre medarbeidere
  • Musikalske oppdrag
  • Personvernerklæring
  • Etiske retningslinjer
  • Information in English
  • Logg inn

Sosiale medier

Facebook
Instagram
Linkedin
YouTube
© Copyright 2025