Prestasjonforberedelse
Mål og innhold
Er du nervøs før du går på scenen? Sliter du med å jobbe frem mot et mål? Vil du få ut ditt beste når det gjelder som mest?
Valgemnet Prestasjonsforberedelse handler om hva du vil oppnå som musiker og hvordan du kan finne veien til målet med sunn motivasjon og bruk av effektive metoder for prestasjonsutvikling.
Undervisningen henter sitt teoretiske fundament fra prestasjonspsykologi og treningsmetodikk med referanser fra idrett og kultur, samt nyere forskning på musikere.
Det legges opp til en rekke praktiske øvelser kombinert med forelesninger og erfaringsdeling.
Emnet tar for seg musikerens evne til å analysere og bevisstgjøre seg prestasjonsøyeblikket under fremføring, og bruke disse erfaringene til å lede seg selv i en prestasjonsprosess med målsetting, konsekvensanalyse, målrettet øving, tilbakemelding og strukturert forberedelse, før selve fremføringen og formidlingen. Prosessen avsluttes med en kort evaluering med tanke på motivasjon og læring.
Emnet innledes og avsluttes med en individuell coaching-samtale og har som mål å utvikle den enkelte student med utgangspunkt i personlige forutsetninger og behov.
Sentrale temaer: Prestasjonsøyeblikket, øvingsprosessen og selvledelse. Refleksjon over egen motivasjon for prestasjon og fremføring. Verktøy for spenningsregulering, konsentrasjon, visualisering, selvtillit, tankestyring, motgang. Bruk av simulering, virkelighetsnær øving og superøving (høy kvalitet/kort tid). Betydningen av en hensiktsmessig og balansert totalbelastning, egenomsorg og god musikerhelse er også et underliggende tema i arbeidet med emnet.
Læringsutbytte
- Studenten har kunnskap om hva som kreves for å øve og forberede seg optimalt
- Studenten har kunnskap om metoder og teknikker om mentale prosesser knyttet til det å prestere under press
- Studenten har kunnskap om hvordan prestasjonsprosessen og selvledelse kan bidra til utvikling av eget potensial over tid med en hensiktsmessig totalbelastning
- Studenten kan velge ut og anvende metoder og teknikker i forbindelse med gjennomføring av konsert, prøvespill, eksamen og konkurranser
- Studenten kan analysere, justere og evaluere arbeidet i en øvingsprosess frem mot et definert mål
- Studenten har kunnskap om betydningen av egenomsorg og god musikerhelse
- Utvalgte kapitler fra boken Sporty business – hvordan lykkes på jobb med toppidrettens metoder (Grøterud og Jordet, 2005).
- Diverse artikler som deles ut underveis
- Undervisningen består av en kombinasjon av pensumbasert forelesning og aktiv dialog. Det legges opp til diskusjonspunkter der det forventes at studenten deltar aktivt med egen relevant erfaring
- Praktiske øvelser
- Individuell veiledning
- Det er obligatorisk undervisning i emnet. Fravær på mer enn 20 % fører til tap av eksamensrett. Se eget fraværsreglement for en detaljert beskrivelse.
- Innlevering av skriftlige oppgaver underveis som må være godkjent før de legges i mappen. Antall og innhold defineres av faglærer.
- Avsluttende skriftlig rapport knyttet til utvalgt konsert
- Det forventes aktiv deltagelse fra studenten underveis i undervisningen
- Obligatorisk individuell veiledning
Alle obligatorisk arbeidskrav skal være gjennomført og godkjent før avsluttende vurdering. Godkjente obligatoriske arbeidskrav er gyldige to semestre etter gjennomføring.
Mappevurdering. I mappen inngår de skriftlige oppgavene som er gjort underveis, inkludert en avsluttende skriftlig rapport.
Intern sensur med minst en sensor. Sensor er normalt studentens lærer i emnet.
Ny mappevurdering.
Bestått – ikke bestått.
Emnet evalueres i tråd med Høyskolen Barratt Dues kvalitetssikringssystem.
Fakta om emnet
Studiepoeng | 10 |
Studienivå (syklus) | Bachelor |
Undervisningsemester og varighet | Undervisningen starter i høst- eller vårsemesteret og går over ett semester |
Krav til studierett | Bachelorprogram i utøvende musikk |
Krav til forkunnskaper | Bestått 1. og 2. studieår |
Undervisningssted | Oslo |
Avsluttende vurdering | Mappevurdering |