Hovedinstrument 1
Mål og innhold
Læringsutbytte
- Studenten har utviklet stilistisk differensiert interpretasjonsevne
- Studenten har utviklet gode øve-teknikker og evne til kort- og langsiktig planlegging.
- Studenten har evne til å samarbeide med andre.
- Studenten evner å gi musikken et personlig uttrykk.
- Studenten kan reflektere rundt sammenhenger mellom hovedinstrument og støtteemner.
Innhold
- Individuell undervisning med hovedinstrumentlærer
- Mesterklasser, eventuelt i samarbeid med eksterne aktører der det er relevant
- Interpretasjon i seksjonen, aktiv og passiv deltagelse.
- Akkompagnement med instituttets akkompagnatør der det er relevant
- Støtteinstrument klaver der det er relevant. Se egen beskrivelse
- Interpretasjon i seksjonen, aktiv og passiv deltagelse.
- Konsertdeltagelse med solorepertoar
- Symfoniorkester, kammerfilharmoni, og andre utøvende aktiviteter iht. instituttets Årsplan der det er relevant. For pianister gjelder: Studenter med piano som hovedinstrument skal også akkompagnere som en del av sin ensemblepraksis.
- Obligatoriske kurs gjennomført som seminarer eller tilsvarende: For alle studenter: kurs om øving og arbeidsfysiologi (gjennomføres i 1. eller 2. studieår).
Om emnet
Det vises til relevant repertoar, litteratur og lytterepertoar tilpasset hvert enkelt instrument.
Undervisningen organiseres som individuell undervisning, i grupper og ensembler av ulik størrelse, seksjonsvis og som prosjekter felles for alle studenter. Hovedinstrumentlærer har en mentorrolle overfor studenten og har et særskilt ansvar for å tilrettelegge en individuell arbeidsplan og se til at alle aktiviteter i emnebeskrivelsen blir gjennomført.
Det er obligatorisk deltagelse i alle arbeids- og undervisningsformer. Fravær på mer enn 20 % fører til tap av vurderingsrett. I prosjektuker er det krav om 100% fremmøte i tråd med praksis i yrkesfeltet. Se eget fraværsreglement for en detaljert beskrivelse.
Gjennomført undervisning og arbeidskrav er gyldig inntil to semestre etter ordinær eksamen.
I tillegg inngår følgende arbeidskrav:
Gjennomgått og fremført solorepertoar
- Fremføring av solorepertoar ved konserter i instituttets regi minimum en gang pr. studieår
- Aktiv deltagelse på interpretasjon/klassetime
- Krav til gjennomgått repertoar: Fritt
Aktivitetene og repertoar apporteres digitalt i skjema «Repertoarrapport og arbeidskrav med innleveringsfrist 1. mai. Rapporten godkjennes digitalt av hovedinstrumentlærer
Utøvende prosjekter
- Godkjent deltagelse i instituttets utøvende prosjekter definert i gjeldende årsplan
Studenten godkjennes individuelt etter endt prosjektperiode
Midtveisevaluering (individuell veilednings- og evalueringssamtale)
Studenten skal gjennomføre midtveisevaluering (veilednings- og evalueringssamtale) med hovedinstrumentlærer i tidsrommet januar-mars. Følgende inngår i aktiviteten:
- Studenten skriver refleksjonsnotat rundt faglig ståsted og utvikling gjennom året basert på vedtatt mal, som godkjennes av lærer
- Veiledningssamtale vedr. faglig profil og neste års studier (utdanningsplan). Studentens refleksjonsnotat er utgangspunkt for samtalen
- Muntlig midtveisevaluering av hovedinstrumentemnet
Hovedinstrumentlærer har ansvar for godkjenning av studentens refleksjonsnotat og for gjennomføring av veiledningssamtale. Midtveisevaluering registreres i skjema «Repertoarrapport og arbeidskrav» med frist 1. mai
Mappevurdering utført av hovedinstrumentlærer. Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering. Studenten vurderes i henhold til læringsutbyttet for emnet.
Ny mappevurdering. Vurdering må gjennomføres i løpet av påfølgende semester for å opprettholde normal studieprogresjon.
Bestått/Ikke bestått
Emnet evalueres i tråd med Barratt Due musikkinstitutts kvalitetssikringssystem.
Fakta om emnet
Studiepoeng | 30 |
Studienivå (syklus) | Bachelor |
Undervisningsemester og varighet | Undervisningen starter i høstsemesteret og går over to semestre |
Krav til studierett | Bachelorprogram i utøvende musikk |
Krav til forkunnskaper | Bestått opptaksprøve til bachelorprogrammet |
Undervisningssted | Oslo |
Avsluttende vurdering | Mappevurdering |