Fysisk bevissthet og mental trening for musikere – Feldenkrais
Mål og innhold
Feldenkraismetoden er en pedagogisk metode som tar utgangspunkt i menneskets bevegelsesmønster og i at kroppen er det opprinnelige redskapet for læring. Målet er en kropp som er organisert slik at den beveger seg med et minimum av kraft og et maksimum av effektivitet; ikke gjennom muskulær styrke men gjennom øket bevissthet om hvordan kroppen arbeider.
Læringsutbytte
• Studenten har økt innsikt i egne vanemønster knyttet til bevegelser og tanker
• Studenten har økt innsikt i samspillet mellom stabilitet, mobilitet, balanse og spenning-avspenning i eget bevegelsesmønster
• Studenten har økt evne til å justere og forandre eget bevegelsesmønster
• Studenten har økte kunnskaper og ferdigheter til å ivareta seg selv fysisk og mentalt i forbindelse med konserter og opptredener
Innhold
• Undervisningen tar utgangspunkt i verbalt ledete bevegelsessekvenser som gjør at man kan oppdage ukjente bevegelses- og tankerelaterte mønstre i seg selv.
• Praktisk anatomi. Teori om fysikk, tyngdekraft, tyngdepunkt, vekt armer
• Lære hvordan man lærer. Tematisering av forholdet mellom muskelsystemet og nervesystemet.
Det henvises til relevant litteratur og læreverk
Gruppeundervisning med bevegelsesleksjoner
- Det er obligatorisk undervisning i alle deler av emnet. Fravær på mer enn 20 % fører til tap av eksamensrett
- Studenten skal delta aktivt i undervisningen
- Felles refleksjonsrunde i klassen underveis og ved avslutning av emnet
- Observasjon av seg selv under øving på instrumentet og i dagliglivet og med ukentlig logg
- Individuell veiledning med lærer
- Et refleksjonsnotat på ca 1 A4-side som oppsummerer studentens erfaring med undervisningen og som leveres i etterkant av endt undervisningsperiode
Alle obligatorisk arbeidskrav skal være gjennomført og godkjent før avsluttende vurdering. Godkjente obligatoriske arbeidskrav er gyldige to semestre etter gjennomføring.
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få gå opp til avsluttende vurdering.
Mappevurdering. Studenten vurderes i henhold til læringsmålene for emnet. En intern sensor, normalt faglærer.
Studenten må gjennomføre hele eller deler av emnet på nytt. Dette avgjøres individuelt av faglærer.
Avsluttende vurdering uttrykkes med Bestått/Ikke bestått
Emnet evalueres i tråd med Høyskolen Barratt Dues kvalitetssikringssystem.