Hovedinstrument 1
Mål og innhold
Læringsutbytte
- Studenten har utviklet stilistisk differensiert interpretasjonsevne
- Studenten har utviklet gode øve-teknikker og evne til kort- og langsiktig planlegging.
- Studenten har evne til å samarbeide med andre.
- Studenten evner å gi musikken et personlig uttrykk.
- Studenten kan reflektere rundt sammenhenger mellom hovedinstrument og støtteemner.
Innhold
- Individuell undervisning med hovedinstrumentlærer
- Mesterklasser, eventuelt i samarbeid med eksterne aktører der det er relevant
- Interpretasjon i seksjonen, aktiv og passiv deltagelse
- Akkompagnement med instituttets akkompagnatør
- Konsertdeltagelse med solorepertoar
- Kammerkor
- Språk I for sangere
- Obligatoriske kurs gjennomført som seminarer eller tilsvarende.
- Stemmeanatomi (gjennomføres i 1. eller 2. studieår)
- Kurs om øving og arbeidsfysiologi (gjennomføres i 1. eller 2. studieår).
Det vises til relevant repertoar, litteratur og lytterepertoar.
Undervisningen organiseres som individuell undervisning, i grupper og ensembler av ulik størrelse, seksjonsvis og som prosjekter felles for alle studenter. Hovedinstrumentlærer har en mentorrolle overfor studenten og har et særskilt ansvar for å tilrettelegge en individuell arbeidsplan og se til at alle aktiviteter i emnebeskrivelsen blir gjennomført.
Det er obligatorisk deltagelse i alle arbeids- og undervisningsformer. Fravær på mer enn 20 % fører til tap av vurderingsrett. I prosjektuker er det krav om 100% fremmøte i tråd med praksis i yrkesfeltet. Se eget fraværsreglement for en detaljert beskrivelse.
Gjennomført undervisning og arbeidskrav er gyldig inntil to semestre etter ordinær eksamen.
I tillegg inngår følgende arbeidskrav:
Gjennomgått og fremført solorepertoar
- Fremføring av solorepertoar ved konserter i instituttets regi minimum 2 ganger
- Aktiv deltagelse på interpretasjon/klassetime
- Krav til gjennomgått repertoar: Fritt
Aktivitetene og repertoar apporteres i Repertoarrapport med innleveringsfrist 1. mai. Rapporten godkjennes digitalt av hovedinstrumentlærer
Utøvende prosjekter
- Godkjent deltagelse i instituttets utøvende prosjekter definert i gjeldende årsplan
Studenten godkjennes individuelt etter endt prosjektperiode
Refleksjonsnotat og veiledningssamtale
- Refleksjonsnotat rundt faglig ståsted og utvikling gjennom året
- Veiledningssamtale vedr. faglig profil og neste års studier (utdanningsplan). Studentens refleksjonsnotat er utgangspunkt for samtalen
Hovedinstrumentlærer har ansvar for godkjenning av studentens refleksjonsnotat og for gjennomføring av veiledningssamtale senest innen 1. juni aktuelt studieår.
Mappevurdering utført av hovedinstrumentlærer. Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering. Studenten vurderes i henhold til læringsutbyttet for emnet.
Ny mappevurdering. Vurdering må gjennomføres i løpet av påfølgende semester for å opprettholde normal studieprogresjon.
Bestått/Ikke bestått
Emnet evalueres i tråd med Barratt Due musikkinstitutts kvalitetssikringssystem.
Fakta om emnet
Studiepoeng | 25 |
Studienivå (syklus) | Bachelor |
Undervisningsemester og varighet | Undervisningen starter i høstsemesteret og går over to semestre |
Krav til studierett | Bachelorprogram i utøvende musikk |
Krav til forkunnskaper | Bestått opptaksprøve til bachelorprogrammet |
Undervisningssted | Oslo |
Avsluttende vurdering | Mappevurdering |