Hovedsponsor

3.

Organisering og ansvarsområder

Det er flere råd og utvalg som har en viktig funksjon i det systematiske kvalitetssikringsarbeidet. Oversikten under viser sentrale råd og utvalg med rapporteringslinjer i tilknytning arbeidet med undervisningskvalitet ved Høyskolen Barratt Due. Videre følger en presentasjon av deres rolle og ansvar.

Roller og ansvar

Styret har det overordnet ansvar for studiekvaliteten. Styret fører tilsyn med det systematiske kvalitetsarbeidet ved HBD gjennom årsrapporten som behandles på høsten. Og fatter vedtak om kvalitetssikringssystemet.

Ifølge vedtektene til stiftelsen skal styret bestå av ni til elleve personer, både eksterne og interne.

Eksterne medlemmer:

  • Harald Johan Norvik, styrets leder
  • Karin Maria Bruzelius, styrets nestleder
  • Ida Børresen
  • Torger Ødegaard
  • Per Erik Larsen
  • Peter Maassen

 

Ansattrepresentanter:

  • Margrethe Marjavara
  • Bård Monsen
  • Studentrepresentanter:
    • Mali Strand
    • Elias Johannesen

 

Vedtekter

Les vedtektene for Barratt Due musikkinstitutt her.

Dialogmøter mellom Rektorat og HBD-administrasjon skal sikre kobling mellom strategi og høyskolens daglige drift og sikre forankring av større tiltak og utviklingsprosesser som fremmer utdanningskvalitet. Møtene gjennomføres månedlig, og er en del av det systematiske kvalitetsarbeidet.

BDM rektorat

Leder for høyskolen har det overordnete ansvar for at kvalitetsområdene blir evaluert i henhold til beskrivelsen og at tiltak blir igangsatt og fulgt opp. Skal sikre at utdanningsvirksomheten ved høyskolen utvikles i henhold til BDMs strategi.

HBD leder

Undervisningsleder har et operativt administrativt ansvar for tilretteleggelse og sikring at evaluering foregår i henhold til kvalitetssystemets beskrivelser, dessuten ansvar for at vedtatte tiltak blir fulgt opp.

HBD undervisningsleder

Ansvar for utvikling og oppfølging av gjeldende studieprogram, samt for faglig oppfølging av ulikt evalueringsarbeid. Har regelmessig dialog med Programutvalget for faglig utviklingsarbeid, og skriver i samarbeid med administrasjon årsrapport for programmet i juni hvert år.

Programleder utøvende studier

Programleder videreutdanning

Rådgivende for rektorat og HBD-ledelse og skal bidra til kvalitetssikring, kvalitetsutvikling faglig utvikling og helhet i gjeldende studieprogram. Operativt i oppfølging av kvalitetsarbeid og studieprogramarbeid. Bidrar i evalueringsarbeid og i arbeidet med årlig programrapport.

Programråd mandat

Ansvarlig for definerte emner og faglig ansvar for oppfølging av evaluering av
emner og tiltak i egen seksjon. Gjennomfører felles midtveisevaluering/seksjonssamtale i sin seksjon.

HBD seksjonsledere

Faglærer for klasse- og gruppeemner er normalt også emneansvarlig. Ansvar for å tilrettelegge for evaluering av emnet. Skriver årlig emnerapport som går til programleder og undervisningsleder. Hovedinstrumentlærer skal årlig gjennomføre midtveisevaluering med studenten, med gjennomgang i seksjonen i etterkant.

HBD lærere

Bidrar systematisk i kvalitetsarbeidet gjennom evaluering av undervisningen og deltakelse i råd og utvalg. Studenttillitsvalgte får opplæring i vervet.

Spesielt ansvar for å bidra til best mulig læringsmiljø for studentene, både pedagogisk, digitalt, psykososialt og organisatorisk læringsmiljø og oppfølging av tiltak knyttet til dette. Avgir årsrapport som behandles direkte i Styret. LMU melder saker til HR, og orienterer HR gjennom årsrapport.

Utvalg med representanter fra høyskolens ulike studieprogram. Oppfølging av studentmiljøet med vekt på psykososiale tiltak. Møtes regelmessig
med HBD-administrasjon.