Hovedsponsor

Mesterklassehelg for unge dirigenter

Helgen 7- 8. oktober ble den første av to mesterklasse-samlinger for unge dirigenter arrangert.

Helgen 7- 8. oktober ble den første av to mesterklasse-samlinger for unge dirigenter arrangert på Barratt Due Musikkinstitutt. Her fikk unge talenter mulighet til å lede et profesjonelt orkester under stødig veiledning av de erfarne dirgentene Alf Årdal og Eivind Aadland.

Pilotprosjektet «Unge Dirigenter» er et samarbeid mellom Dextra Musica og Senter for talentutvikling Barratt Due, der målet er å bidra til å heve nivået på unge dirigenter. Med denne introduksjonen til orkesterdireksjon skal deltakerene kunne stå sterkere om de velger å gå videre til «Opptakt», som er det nasjonale lanseringsprogrammet for unge orkesterdirigenter. Kurset samler utvalgte dirigent-talenter under 19 år både nasjonalt og fra Barratt Due.

Profesjonelt øvingsorkester
En av de som kom langveis fra var Vegard Fosså fra Eikelandsosen i Hordaland. Vegard har spilt trombone i mange år og sier han alltid har blitt veldig inspirert av gode dirigenter han har spilt med, og at han kan merke stor forskjell på en god dirigent og en som ikke har så mye kontroll. Dette var noe som gav han lyst til å prøve å dirigere selv. For å bli en god dirigent kreves det mye erfaring og øving og derfor er det veldig positivt å kunne være her og ha et helt orkester å «leke seg med». Det er riktig måte å øve på, mener Vegard

Fornøyde deltakere på unge dirigenter mesterklasse. Fra venstre Magnus Botn Seim, Vegard Fosså, Kristoffer Wøien og Aleksander Zetterstrøm.
Vegard Fosså dirigerer med innlevelse foran orkesteret i Kammersalen på Barratt Due.

Jeg tror du må ha mye tålmodighet! Du blir liksom ikke en god dirigent over natta.
-Vegard Fosså

-Sier de riktige tingene
Tilbakemeldingene de unge dirigentene får under mesterklassene kan nok virke både streng og direkte, men deltakerne selv er strålende fornøyd med mesterklassene. I lunsjpausen prates det i munnen på hverandre, men deltakerne er samstemte om at tilbakemeldingene de får fra Eivind Aadland er «spot on». «Han går ikke inn i tolkningen, men konsentrerer seg om det tekniske. Det er kjempebra», forteller Jonas Danielsen Eskeland fra Bergen. Han sier de riktige tingene, skyter Magnus Botn Seim fra Oslo inn.

Se hele videointervjuet med Jonas og flere av deltakerne nederst i saken.

Videodømming
Alle er vi vant med videodømming fra idretter som fotball og langrenn, men det å være musiker på profesjonelt nivå har mange likhetstrekk med det å være idrettsutøver. Filming av deltakerne i aksjon var derfor en viktig del av læringen og videoene ble brukt som bakgrunn for diskusjon på slutten av dagen. På denne måten ble det lettere å se seg selv utenfra, og hvilke feil man kanskje gjorde. Det ble også tid til en liten «peptalk», for å bruke et annet idrettsutrykk, og Eivind Aadland og Alf Årdal kunne med glede konstatere at de så en merkbar forbedring på deltakerne på dag to.

Alle de unge dirigentene samles for å se opptakene fra dagens mesterklasser og Eivind Aadland kommer med sine innspill og kommentarer.

Å møte et fult orkester for første gang kan være veldig forvirrende, men de klarte seg kjempefint – Eivind Aadland

Avmystifisering
«Kast dere ut i det! Bare prøv!», er Aadlands oppfordring unge som kanskje går med en dirigent-drøm i magen. Dirigering kan ofte sees på som noe veldig mystisk, men med dette kurset har vi prøvd å gjøre det mer konkret og «avmystifisere» dirigentrollen litt, forteller han. Det er den håndverksmessige siden av dirigentfaget som er helt avgjørende, påpeker Årdal. Det hjelper ikke om har store visjoner og ønsker som dirigent hvis du ikke klarer å vise det med hendene dine, sier han.

Årdal sender også en stor takk til Sparebankstiftelsen DNB og Dextra Musica som har vært med å gjøre dette kurset mulig. «At de stiller med så flotte ressurser til denne aldersgruppen er utrolig bra», sier han.