Hovedsponsor
Felix Peikli
Felix Peikli

Swingin’ in History med Felix Peikli

I april står improvisasjon på programmet når Høyskolen Barratt Due inviterer til en storslagen feiring av jazzens historie, med tidligere elev på Unge Talenter, klarinettisten Felix Peikli.

Felix Peikli fra Oslo har etablert seg som en av landets fremste orkesterledere og formidlere av klassisk og tradisjonell jazz.

Han er grunnlegger av Jazz Music Norway og han arrangerer jazzkonserter og konsertserier flere ganger i uken med eget husband og orkester – hvor prominente jazzmusikere fra hele verden ofte er å se ved hans side. Felix har blant annet jobbet med storheter som Herbie Hancock, Wayne Shorter, Marcus Miller, Ralph Peterson Jr., Chucho Valdés, og flere. 

Som artist, musikk kurator og kunstnerisk leder er Felix opptatt av å formidle jazz som amerikansk folkemusikk med dype røtter i historien og de musikalske tradisjonene. Selv har han erfaring og opplevelser som kanskje kan anses som utradisjonell i norsk sammenheng.

Lidenskapen for musikk kom allerede i 8-årsalderen, da han maste seg til å bli med i det lokale skolekorpset. Dette fikk han først ikke lov til da hans mor ikke ville bake kaker til det lokale loppemarkedet. Omsider ble det til å begynne i korpset.

Her ble klarinetten hans instrument og Benny Goodman ble en stor inspirasjon etter å ha fått et album av hans bestefar.

Med sin nyoppdagede lidenskap for jazz, ble han også fast tilskuer på flere av landets musikkfestivaler. Og på tross av sin unge alder var han gjerne med på jam-sessions til langt på natt.

– Det var jazz det gikk i for meg, men som 11-åring var det ikke mange andre som delte samme interesse. Min mor tok meg med på jazzklubber i byen og festivaler rundt omkring i landet. Jeg husker vi dro på Oslo Jazzfestival sin jam session, den var åpen for hvem som helst som ville delta.

Problemet var at det startet etter midnatt og varte til langt utpå natten.

– Og jeg var som sagt bare 11 år. Men jeg fikk nå lov til å jamme litt likevel. Etter den opptreden ble festivalledelsen tipset om at jeg var en de burde satse på. Så da ble jeg engasjert til å spille på avslutningskonserten samme året.

Felix’ unike tilstedeværelse på scenen bar frukter og allerede fra elleveårsalderen ble han engasjert til betalte profesjonelle opptredener som solist.

Musikken utenfor det lokale skolekorpset tok stadig større plass. Og som 14-åring begynte han i Unge Talenter. Han takker Barratt Due for at han tidlig fikk profesjonelle engasjementer deriblant sjansen til å komme på TV.

– Jeg var blant annet med i «Godt Musikkår» og senere i «Kjempesjansen» på NRK, hvor også Alexander Rybak opptrådte, forteller han.

Etter tre år i Unge Talenter gikk veien videre til USA, på et fireårig scholarship på anerkjente Berklee College of Music. Etter utdannelsen bosatte han seg i New York samtidig som han reiste verden rundt som frilans jazz-musiker. Etter over 10 år i USA ønsket han likevel å komme hjem.

– Jeg elsker New York! Det er en verdensmetropol med scener og musikere overalt. Konkurransen der er blant de hardeste i verden, som er positivt i den forstand at fokusområdet blir innsnevret. Og derfor blir mange også svært gode på akkurat det de gjør. Men det gir samtidig mindre rom for å prøve ut flere ting.

– Jeg ville disponere min erfaring til å lage tidenes jazzklubb, jeg ville lage tidenes jazzband, jeg ville lage tidenes jazzorkester, jeg ville engasjere meg i en bred palett med muligheter og samtidig bidra som en ressurs for å dele musikalske opplevelser med publikum og medmusikanter.

– Da ble det naturlig å flytte tilbake til Oslo i 2018, for å gjøre mer av alt jeg synes er morsomt, samtidig som å opprettholde mitt kontaktnettverk i USA for regelmessige opptredener og turneer.

På Barratt Due lærte Peikli om viktigheten av øvingsdisiplin og han fikk en ny respekt for musikk som håndverk.

– Universelle teknikker og øvingsdisiplin trenger man uansett om man spiller klassisk eller noe annet. På Unge Talenter fikk jeg dessuten en større respekt for håndverket og hvor mye som kreves av deg om man skal bli en profesjonell musiker. Å tilegne seg ferdigheter på instrumentet gjør deg til en god instrumentalist.

– Det å disponere disse egenskapene til klassisk eller jazz eller andre sjangere er det som gjør deg til en spesialist. Når man har en bred og dyp kunnskap innen en sjanger som gjør at du til enhver tid aktivt tar musikalske og kunstneriske valg, er da man er en kunstner. Denne lærdommen har jeg tatt med meg videre, sier han.

I dag er Felix Peikli både musikk kurator, arrangør, dirigent, solist, prosjektleder og konferansier. Akkurat slik han elsker det. Hans råd til unge talenter er klart; ikke forhast deg.

– Å bli en artist er en lang prosess, og for mange er det er litt tidlig å velge seg retning allerede som barn. Forsøk i stedet å være ærlig overfor seg selv. Er det noe du liker, forfølg den stien. Se om du kan finne ut hvem denne komponisten er inspirert av. Eller hvilke andre som spiller på samme måte som hen du liker. Vær nysgjerrig! Ikke drep kreativiteten ved å tvinge deg til å like noe, bare fordi det er «riktig». Men involver deg aktivt i miljøet, delta i dialog og diskusjoner med medelever og lærere om musikalske meninger og ideer.

– Vær fast bestemt på hva du liker og ikke liker, samtidig som du er åpen til nye erfaringer. Musikksmak endrer seg hele livet, bare fordi man ikke liker noe i dag kan det hende man får en dypere innsikt senere. Musikk er både en indre og ytre ferd, å lære seg å nyte reisen er det som gjør det spennende!

 

Tilbake på Barratt Due

Fredag 26. april 2024 er Felix igjen tilbake i lokalene til Barratt Due. Denne gangen ikke som elev, men som læremester. Felix vil ta høyskolestudentene med på en oppdagelsesferd i jazzens spennende verden og lære dem om hvordan den har inspirert komponister gjennom tidene. Fra storbandmusikk til moderne improvisasjon.

Det hele vil avsluttes med en spektakulær konsert i Universitetets aula, der vi får oppleve musikk fra jazzens gullalder. Solistinnslag fra Høyskolen Barratt Dues vokalister og instrumentalister i Camerata Barratt Due kan vi også glede oss til.

– Når jeg nå igjen er tilbake på Barratt Due ønsker jeg å vise studentene at jazz og klassisk ikke nødvendigvis trenger å være så annerledes. Men jeg må også si at jeg er spent på hvordan strykerne – som er vant til sine glidende toner – forholder seg til jazzens timing og tempo. Men det skal jeg som arrangør sørge for at de får til, avslutter han.