Vi har et fortløpende opptak til Musikklek Barratt Due. Vi følger «først-til-mølla»-prinsippet, og søknadene behandles i den rekkefølgen de kommer inn.
Semesterbetaling 2023-2024:
Faktura sendes til den som står oppført som hovedkontakt på søknadsskjemaet.
Foresatte binder seg økonomisk for et semester. Slutter barnet i løpet av et påbegynt
semester, vil foresatte bli fakturert for dette semesteret.
For mer informasjon, se våre retningslinjer 2023-2024.
Hvor foregår undervisningen:
Musikklek holder til i Lyder Sagens gt. 2 på Majorstuen.
Organisering og struktur
Foresattes deltagelse
I musikkgrupper med barn fra fire måneder til og med tre år er en foresatt per barn også til stede i musikktimene. Foreldre eller foresatte oppfordres til å delta aktivt i undervisningen for på den måten å bidra til at de minste barna raskere føler seg trygge og fortrolige med undervisningssituasjonen.
Våre erfaringer viser at aktive foreldre bidrar positivt til barnas musikalske deltagelse og utvikling. Alle voksne som er tilstede i musikktimene fungerer som rollemodeller. Når vi er aktive og deltagende, smitter vårt initiativ over på barna.
Sentralt i undervisningen
SANG
Sang og aktiviteter som involverer sang er vårt fremste og viktigste musikalske redskap. Stemmen har vi med oss helt fra fødselen, vi pludrer, lager lyder, synger og improviserer lenge før vi lærer å snakke.
Sangstemmen er det første “instrumentet” vi tar i bruk når vi tar initiativ til å utvikle barnas musikalitet og evne til å glede seg over musikk.
DANS & BEVEGELSE
Barn reagerer og lærer ved hjelp av sansene og kroppslige erfaringer. Musikk responderer barn spontant på i form av bevegelse og mimikk. Dans og bevegelse, både regissert og spontan, er derfor sentrale aktiviteter i musikkundervisningen.
Gjennom dans og bevegelse vil barnet bli kjent med og oppleve musikkens elementer, som er med på å danne grunnlaget for videre musisering og opplevelser med musikk.
IMPROVISASJON & SKAPENDE AKTIVITETER
Barnet lever i øyeblikket, i en verden fylt av fantasi og spontanitet. I musikklek vektlegger vi å tilrettelegge undervisningen slik at den blir en arena for kreativ musikkutfoldelse.
Vi eksperimenterer med sang og med stemmen, med instrumenter, med dans, rytmisk bevegelse og andre former for musikalsk samhandling.
Improvisasjon og skapende aktiviteter har derfor en sentral plass i alt vi foretar oss i musikklek.
Forkunnskaper
Musikklek Barratt Due er et åpent tilbud, den er religionsnøytral og ingen forkunnskaper eller spesielle musikalske ferdigheter er nødvendig for å delta. Undervisningen foregår i grupper med andre barn, og omfatter ikke individuell instrumentundervisning.
Lekende samspill
Lekende samspill er en bok skrevet spesielt for Musikklek Barratt Due. Den er forfattet av Tove Doornbos, pedagog og leder for musikklektilbudet, og Pernille Volent, en av musikklektilbudets pedagoger. Boken kan kjøpes i resepsjonen på Barratt Due for kr. 100.
For ytterligere informasjon, ta kontakt med Tove Doornbos eller Cecilie Eeg Johansen.