Hovedsponsor
Solveig Kringlebotn har det meste av vokalundervisningen sin over skjerm i disse dager. Foto: Privat.

Sammen alene i musikkundervisningen

Digital undervisning funker bedre for noen instrumentgrupper og fag enn andre. Vi har snakket med et knippe av lærerne ved Barratt Due for å høre om deres erfaringer med digital undervisning de siste månedene.

To måneder har gått siden smittevernstiltakene knyttet til koronaviruset ble initiert. Siden da har lærere, elever og studenter ved Barratt Due musikkinstitutt hatt mesteparten av sin undervisningshverdag via skjerm. Hvordan har det gått?

 

Detaljene kommer tydeligere frem

Vokallærer Solveig Kringlebotn har for det meste undervist sine elever og studenter via nettbrett, og forteller at det har vært en del utfordringer knyttet til forsinkelser i sangundervisningen.

– På grunn av varierende nettforhold kan lyden plutselig bli borte i noen sekunder eller hakke. Forsinkelser gjør også at jeg ikke kan bryte inn så ofte som jeg normalt ville gjort i en sangtime. Men du lærer deg teknikker etter hvert for hva som fungerer best, for eksempel lar jeg gjerne studenten synge en hel frase før jeg blander meg, forteller hun.

Kringlebotn er kjent for å være aktiv og deltakende under sine sangtimer. Det er ikke lett å være like deltakende gjennom skjermen, forteller hun.

– Jeg pleier å holde og kjenne på kjeven, sjekke muskelgrupper som har med støtten å gjøre, og hvordan pusten går inn og ut av kroppen. Det blir jo umulig nå, forklarer hun.

Samtidig har Kringlebotn oppdaget noe positivt med å undervise over skjerm.

– Studenten kommer enda nærmere inn på ansiktet mitt. Jeg kan demonstrere og de ser tydeligere hva jeg gjør og detaljer med munn og tunge. I et vanlig undervisningsrom står vi med noen meters avstand, og da ser man ikke sånne detaljer.

Kringlebotn underviser blant annet en masterstudent, og de to har hatt undervisning ansikt til ansikt den siste uken etter at instituttet gradvis har åpnet opp.

– Det har vært utrolig hyggelig, men også merkelig å være tilbake i et tomt hus. Jeg ser frem til at huset igjen skal fylles av barn i alle aldre, og at toner strømmer fra alle rom og blander seg med hverandre i en salig symfoni.

Solveig Kringlebotn har det meste av vokalundervisningen sin over skjerm i disse dager. Foto: Privat.

 

Mer effektiv øving

David Strunck underviser i obo ved både Høyskolen, Unge Talenter og Musikkskolen. Han forteller at de største utfordringene med digital undervisning er knyttet til lyden av instrumentet.

– Obo har en klang med mange overtoner og den blir ikke nødvendigvis så smigrende når den blir tatt opp digitalt. Det er fint at jeg kjenner elevene godt fra før, for det hører nemlig en god porsjon gjetting med når romklangen ikke finnes, forklarer Strunck.

Oboisten forteller at han vanligvis hjelper elevene og studentene med justering av instrumentet, noe som ikke er mulig for øyeblikket. Men har han også positive erfaringer å dele.

– Jeg har inntrykk av at alle har mer ro i hverdagen enn ellers, og at øvingen er mer effektivt, så det er jo veldig positivt.

I forbindelse med en digital mesterklasse fikk Strunck anledning til å undervise tre av elevene sine – med god avstand naturligvis, og det ga mersmak.

– Det var så gøy å høre dem ordentlig igjen, så jeg gleder meg til at vi får undervise en-til en igjen, og forhåpentligvis snart, forteller han.

Oboisten David Strunck underviser sine elever og studenter blant annet via nettbrett. Foto: Privat.

 

– En opplevelse av å være «sammen alene»

Teori- og bi-instrumentlærer ved Musikk på Majorstuen, Alexander Nickelsen, har omfavnet mulighetene digital undervisning byr på, og har fått mange positive erfaringer med dette de siste to månedene. I sin undervisning har han blant annet brukt to kameraer, ett som peker på klaveret eller teoriboken, og ett på seg selv.   

Undervisningsformen gir en “sammen alene” opplevelse der den trygge hjemmeopplevelsen kan kombineres med et unikt faglig fokus. Elevene kan velge mellom fullskjerm, ansiktsgalleri eller en kombinasjon, og dermed “produsere” sin egen opplevelse der de klikker frem det de ønsker å se. På denne måten kan vi jobbe sosialt, visuelt, auditivt og skriftlig sammen.

– Omstendighetene stiller også strengere krav til lytting og tydelig kommunikasjon mellom alle. Siden elevene også kan velge å sette seg i nærheten av tangenter eller med sitt hovedinstrument, kan læreren lettere vise elevene en god rutine for helhetlig innstudering og opplevelse av teori i praksis, forteller Nickelsen.

Han peker likevel på utfordringen ved at enkelte, både lærer og elver, kan føle seg isolert i gruppeundervisning. Han mener det er viktig at alle har en aktiv og inkluderende innstilling overfor hverandre og materialet som gjennomgås for at den digitale undervisningen skal fungere optimalt.

– I beste fall kan denne undervisningsformen gi et enda tettere fokus rundt materialet enn i klasserommet, og jeg tror også at det finnes verdifulle erfaringer innen lytting, inkludering og formidling som kan tas med tilbake inn i klasserommet når den tid kommer, mener Nickelsen.

  • Alexander Nickelsen underviser i teori og bi-instrument fra sitt hjemmekontor. Foto: privat.

 

Opptak fører til økt bevisstgjøring

Seksjonsleder og fiolinlærer, Bård Monsen, har fulgt den vanlige timeplanen så langt det har vært mulig de siste månedene. Han forteller at nettundervisning har, i sin nåværende form, en del begrensninger for fiolinundervisningen, men at den likevel bidrar til å opprettholde en slags normalitet for elev og lærer.

– Jeg er veldig glad for at det i det hele tatt går an å fortsette undervisningen med tanke på dagens situasjon. Den type arbeid vi holder på med innebærer prosesser som strekker seg over lang tid, og lengre uforutsette brudd kan være veldig uheldig, utdyper han.

Som mange andre lærere, jobber Monsen vanligvis mye med klang i sin undervisning. Digitale plattformer er ikke like godt egnet for den delen av musikkundervisningen, men Monsen har funnet en god løsning på problemet.

– Jeg opplever det som mest effektivt når eleven sender et opptak i forkant av timen, slik at vi har det som utgangspunkt for timen. Da unngår vi som regel manglende synkronisering mellom lyd og bilde, og får generelt bedre lydkvalitet, forteller han.

– Det kan også være veldig lærerikt å ta opptak av seg selv, og jeg opplever at mange studenter øker bevisstheten rundt sitt eget spill, med alle opptakene de gjør i denne perioden.

Leder for strykerseksjonen ved Barratt Due, Bård Monsen, underviser i fiolin hjemmefra om dagen. Foto: Privat.

 

– En fryd å jobbe med

Pianist og klaverlærer Christian Ihle Hadland har løst undervisningsutfordringene gjennom blant annet å holde enkelttimer, og ved å be elevene og studentene sine om å sende videoopptak av seg selv, som han har kommentert i retur. Han mener at bare det å få gjennomført undervisningen blir som en bonus i dagens situasjon, men alt er ikke negativt.

– Skype-undervisning på piano blir neppe en hit i fremtiden. Når det er sagt er timene veldig hyggelige, men også effektive. Man tvinges til å formulere seg svært konsist, særlig siden man ikke kan ha den kjappe utvekslingen hvor man sitter ved hvert sitt instrument og slynger idéer frem og tilbake, forteller han.

En viktig del av pianoundervisningen er det fysiske elementet der man korriger sittestilling, håndstilling eller viser en teknisk utførelse, og det er vanskelig å få til via digitale plattformer, forklarer Hadland.

– Likevel er pianistene veldig positive, og det er fortsatt en fryd å jobbe med dem.

Christian Ihle Hadland underviser sine elever og studenter via Skype i disse dager. Her fra Kammersalen. Foto: Benedicte Christie Knudtzen.