Barneorkesteret er et strykeorkester for barn i 3. og 4. klasse ved instrumentalopplæringen på Barratt Due musikkinstitutt.
Orkesteret har hatt mange spennende prosjekter de siste årene, i samarbeid med profesjonelle aktører, og spilt musikk som spenner fra barokk til klassisk og samtidsmusikk.
Øvelsene foregår på lørdager kl. 10.00 – 12.00 under ledelse av Maria Campos.
Barneorkesteret Barratt Due er et resultat av en spesifikk satsing ut ifra erkjennelsen av at den viktigste forutsetningen for å skape gode musikere er å gi mange varierte og gode læringsarenaer allerede fra et tidlig stadium.
Læringsarenaer
Utfra filosofien om at alle steder der det spilles er en læringsarena, anses orkesteret som svært viktig.
Viktige læringsarenaer er:
For å få best mulig utbytte av hver enkelt arena, er det viktig å fokusere på de enkelte læringselementene som kjennetegner den enkelte.
Det er selvfølgelig en del fellestrekk for alle arenaene, og målet er hele tiden å optimalisere læringspotensialet for den enkelte musiker. Dette krever imidlertid bevissthet fra alle aktører som til enhver tid deltar, både på lærer/dirigent og som elev/foreldre.
I tillegg er et fungerende styre, administrasjon, kommunikasjonsløsninger og økonomiske forutsetninger viktige rammefaktorer.
Dirigentens rolle:
På den ene siden har vi dirigentens rolle. Dette er ikke hovedfokus her, men kan kort oppsummeres med høy kunnskap både om målgruppen og musikkfaglig kompetanse i tillegg til gode kommunikasjonsevner og lederegenskaper. For spesielt interesserte henvises det til kompendiet: ”Dirigentens rolle i strykeorkesteret” (2011 )
Orkesterdeltagerens rolle:
Det er mange som ønsker å spille i orkesteret og det er viktig at de som velger å være med virkelig setter deltagelse i barneorkesterets øvelser og konserter foran all annen virksomhet. (Med unntak av skoleaktiviteter, selvfølgelig).
Dette betyr ikke at det ikke er mulig å få permisjon for å delta i andre aktiviteter, men disse må da være enkeltstående og ikke del i regelmessig, konkurrerende virksomhet som foregår på samme tid. Det vil hele tiden foregå flere motivasjonsskapende tiltak i orkesteret.
Det finnes noen lederroller i orkesteret. Dette er først og fremst konsertmesteren. Dette er orkesterets kaptein.” Orkesterets konsertmester er alltid den som sitter ytterst på 1. pult på 1. fiolin.
I tillegg til dette har vi gruppeledere for hver orkestergruppe, både på 2. fiolin, bratsj, cello og kontrabass. Å være gruppeleder i sin instrumentgruppe betyr å ha ansvar for kontakten mellom dirigent og resten av gruppen, ta ansvar for eventuelle soloer, sørge for at alle har like strøk og være den person resten av gruppen koordinerer med.
Felles for alle som spiller i orkesteret er imidlertid å lære og forholde seg instrumentalteknisk til et musikalsk fellesskap og først og fremst lære seg å lytte til hvordan ens eget spill passer inn i den helheten som til enhver tid er målet. Viktige forutsetninger for å oppnå dette er å
Vær synlig, positiv og spillbar. Et viktig element i orkesteret er å gjøre seg synlig på en positiv måte gjennom å lytte, etterkomme dirigentens instruksjoner og ta initiativ dersom det er noe man ikke forstår eller ønsker annerledes.
På denne måten tar man ansvar for å gjøre orkesteret og miljøet bedre og man tar ansvar for sin egen rolle i orkesteret. Negativ og destruktiv adferd blir slått kontant ned på. Dersom man er misfornøyd med noe, ta det opp i konstruktive ordelag i en pause, på mail eller telefon.
Ferdigheter
For å oppleve god mestringsfølelse i BORK må elevene:
For å bli med i Barneorkesteret må man prøvespille. Dette foregår som regel i januar eller februar måned med oppstart påfølgende høst.
Det er ikke fast prøvespillrepertoar, men veiledende verker for de ulike instrumentene er følgende:
Fiolin: Oskar Rieding: Konsert i h-moll, eller stykke fra slutten av bok Suzuki bok 2. Eleven må vise at han/hun behersker enkel bruk av 3. posisjon.
Bratsj: Jean-Marie Leclair: Sarabanda fra Alte Meister für Junge Spieler, eller et stykke fra slutten av Suzuki bok 2. Eleven må vise at han behersker enkel bruk av 3. posisjon.
Cello: Breval: Sonate i C-dur eller, slutten av Suzuki bok 2. Eleven må vise at han behersker enkel bruk av 4. posisjon.
Kontrabass: Saraband eller Bagatelle fra George Vance, Progressive répertoire vol. 1 eller et stykke fra slutten av Suzuki bok 2. Eleven må vise at han behersker enkel bruk av 4. posisjon.
I tilknytning til BORK er det opprettet en forening som bidrar med å søke støtte til økt aktivitet, seminarer og turer og sosiale tiltak.
Styret i Barneorkesteret består av dirigent og foreldre. Orkesteret tilhører og drives av Barratt Due musikkinstitutt, men er registrert i enhetsregisteret som en selvstendig enhet.
Ta kontakt med María Alejandra Conde-Campos.