Klaverkonferansen er resultatet av et samarbeid mellom Senter for talentutvikling Barratt Due og Jiri Hlinka-akademiet og ble arrangert for andre gang på Rekstensamlingene utenfor Bergen 28. til 29. januar. Gjennom foredrag, mesterklasser, paneldebatt og arbeidsgrupper ble talentutvikling og morgendagens pianister satt i fokus.
De over 80 deltakerne fikk møte legender i faget som Einar Steen-Nøkleberg, internasjonal forskere som Niklas Pokki, utøvende pianister som Håvard Gimse og hans talenter fra Jiri Hlinka-akademiet og lærere Marina Pliassova fra Barratt Due og Lennart Wolfgramm fra Lillestrøm.
Det ble mye faglig input, men også musikalsk lek – «blindebukk», ledet av Gunnar Flagstad, og gjensidig oppdatering og deling av erfaringer.
– Dere er ekspertisen. Og dere viser oppriktig engasjement ved å komme hit disse to dagene. Nå er det opptil dere og dele erfaringer mellom dere og løfte kunnskapen i miljøet opp på et høyere nivå, sa Anders Hall Grøterud fra Senter for talentutvikling.
Se video fra konferansen nederst i saken.
Talentutvikling på flere nivåer
Konferansen rommet dermed kunnskapsoverføring fra de som allerede har et etablert tilbud innen talentutvikling til de som er mer i startgropen. Rektor ved Tysvær kulturskole, Anne Hestad Hem, representerte den siste gruppen:
– Jeg meldte meg på for å få inspirasjon og ideer til vårt eget tilbud. Tysvær har akkurat startet en fordypningsklasse i piano i samarbeid med Haugesund og Karmøy kulturskole, og det første steget på veien er en pianoklubb, sier Hem.
– Det var spennende å høre både Einar Steen-Nøkleberg og Alf Richard Kraggerud som på hver sin måte holdt både inspirerende og rørende foredrag, forteller Hem.
Kraggerud fortalte om hvordan man innen stryk har bygget opp et komplett tilbud i Bergen, der flere møter med hovedlærer per uke har stått sentralt.
– Vi ser at det å gå fra ett til to møter i uken kan ha mye å si for utviklingen innen stryk, sa Kraggerud.
Einar Steen-Nøkleberg rørte forsamlingen med å fokusere på følelser, og hvorfor det er viktig å være tilgjengelig emosjonelt for å kunne skape store uttrykk ved klaveret.
– Det er en stor fordel å kunne svinge mellom å være glad og trist og spille ut dette ved tangentene. Et av de største talentene jeg har opplevd var naturlig begavet i forhold til dette. Det falt seg helt naturlig for henne, å bruke sine livserfaringer til å uttrykke det uendelig triste eller glade i spillet, sa Nøkleberg.
Dette har vært veldig kjekt! Masse inspirasjon selv om man jobber på et litt lavere nivå enn mye av de man har sett her (Anne Hestad Hem)
Sigrun Landro Bekken fra Kløfta er enig. Hun driver Sigruns Pianoskole og har drevet med talentutvikling på Kløfta i mange år. Hun tenkte umiddelbart at dette var noe for henne, og var veldig glad da hun fikk meldt seg på tross i av at påmeldingsfristen hadde gått ut.
Jeg tror vi trenger det alle sammen, den inputen som blir gitt her (Sigrun Landro Bekken)
Kunnskap fra fjern og nær
En av foredragsholderne som bidro med forskningsbasert input, var Niklas Pokki fra Finland. Pokki jobber som pianolærer ved Sibelius-akademiet og holdt et spennende foredrag om innlæring og bladspill med eksempler fra skolen i Helsinki. Selv var han veldig begeistret over den gode atmosfæren og lokalene:
This is a kind of piano paradise – pianos i every room! (Niklas Pokki)
Håvard Gimse, pianist og pedagog ved Jiri Hlinka-akademiet, legger også vekt på at det er denne møteplassen som er viktig for klavermiljøet, der mange kanskje er vant til å sitte på «hver sin tue».
– Dette er en plass å møte likesinnede, eller noen vil kanskje si like gærne folk, sa Gimse spøkefullt.
I tillegg til å holde flere innlegg på konferansen, holdt også Gimse en underholdende mesterklasse med to elever fra Jiri Hlinka-akademiet.
Einar Henning Smebye fra Norges Musikkhøgskole stemmer også lattermildt i og sier at «pianister stort sett er ensomme mennesker, som alt for sjelden møtes».
– Samtidig representerer pianister en veldig viktig del av kulturlivet som også har behov for å diskutere strategi, problemer, drømmer og ønsker, sier Smebye.
I etterkant av konferansen vil deltakerene få tilsendt en konferanserapport som oppsummerer mange av de temaene som ble tatt opp. Denne blir også lagt ut i nedlastbar versjon. Følg med!
Klaverkonferansen vil trolig arrangeres på omtrent samme tid til neste år, og vi håper å se både nye og tidligere deltakere.
Her kan du se en kort video fra konferansen:
Les mer om Jiri Hlinka-akademiet