Et tilfredsstillende læringsmiljø er en forutsetning for god studiekvalitet. Skal studentene nå studiets læringsutbytte, er det avgjørende å sikre tilfredsstillende psykososialt, fysisk, pedagogisk og digitalt læringsmiljø. For en utøvende musikkstudent er det eksempelvis presserende at forholdene er lagt til rette for god, individuell øving. Dårlig organisering, svakheter i det psykososiale læringsmiljøet, manglende utstyr, er eksempler på faktorer som kan være til hinder for studentenes læringsbane.
Det er av stor betydning at læringsmiljø har et eget område i kvalitetssikringssystemet som følges systematisk opp. Studentenes samlede læringsutbytte avhenger av at ulike forhold rundt læringsmiljøet fungerer tilfredsstillende.
For høyskolen handler godt læringsmiljø om: Tilfredsstillende øvelokaler; et velfungerende psykososialt miljø; et godt pedagogisk læringsmiljø med plass til den enkelte students stemme og bidrag.
Evalueringer og rapporter som bidrar til å måle kvaliteten på læringsmiljøet er Studiebarometeret, LMUs læringsmiljøundersøkelse, Studentenes helse- og trivselsundersøkelse (SHoT) og LMU årsrapport.
Jevnlige møter mellom SUT og administrasjon og ledelse:
For å sikre god og kontinuerlig dialog om studentenes læringsmiljø avholder Studentutvalget (SUT) og høyskolens administrasjon og ledelse jevnlige møter. Adm. har ansvaret for å invitere SUT til møter. Studentrepresentanter i LMU sitter også i SUT. Jevnlige møter mellom SUT og administrasjon skal avdekke og løse fortløpende mindre utfordringer knyttet til læringsmiljøet.