Hørelære 2
Mål og innhold
Læringsutbytte
Studenter som har fullført emnet
- kan gjenkjenne og gjengi komplekse melodiske forløp, skriftlig og muntlig/på instrument
- kan gjenkjenne og gjengi komplekse harmoniske forløp, skriftlig og muntlig/på instrument
- kan gjenkjenne og gjengi komplekse rytmiske forløp, skriftlig og muntlig/på instrument
- kan benytte kunnskaper fra hørelærefaget i praktisk musikkutøving
Innhold
Emnet omfatter arbeid med
- melodi, harmoni og rytmikk
- prima vista
- akkordlytting
- auditiv analyse
- imitasjon av musikalske forløp
- intonasjon
- spilling på hovedinstrument
Om emnet
Johansen, Niels-Eskild |
Hørelære: Melodilesing |
Norsk Musikforlag, 1996 |
Johansen, Niels-Eskild |
Hørelære: Rytmer fra bladet |
Norsk Musikforlag, 2005 |
Kruse, Gro Shetelig |
Hva hører du? |
Gyldendal, 2000 |
Reitan, Inger Elise |
Akkordrekker på gehør |
Unipub, 2010 |
Bergby, Anne Katrin |
Praktisk intonasjon for blåsere |
Unipub, 2009 |
Eldlund, Lars |
Modus Novus |
Nordisk Musikförlaget, 2009 |
Højsgaard, Erik |
Rythm: Advanced Studies |
Aarhus University Press, 2016 |
Gruppeundervisning.
Gjennomført undervisning og arbeidskrav er gyldig inntil to semestre etter ordinær eksamen.
- Det er obligatorisk undervisning i emnet. Fravær på mer enn 20 % fører til tap av eksamensrett
- Innlevering av minst 3 skriftlige oppgaver og gjennomføring av minst 2 muntlig/praktiske oppgaver i løpet av undervisningsperioden. De innleverte oppgavene må være godkjent før man kan få avsluttende vurdering i emnet
30 minutter muntlig/praktisk eksamen.
Sensur med minst to sensorer hvorav den ene er ekstern. Intern sensor er normalt studentens lærer i emnet.
Ny muntlig/praktisk eksamen
Gradert karakterskala A-F
Fakta om emnet
Studiepoeng | 5 |
Studienivå (syklus) | Bachelor |
Undervisningsemester og varighet | Undervisningen starter i høstsemesteret og går over to semestre |
Krav til studierett | Bachelorprogram i utøvende musikk |
Krav til forkunnskaper | Bestått HØR1100 Hørelære 1 |
Undervisningssted | Oslo |
Avsluttende vurdering | Eksamen |