• Søknad og opptak
  • Studier og undervisningstilbud
    • Høyere utdanning
    • Talentutvikling for ungdom (12-19 år)
    • Musikkopplæring for barn (6-12 år)
    • Musikk for de minste (0-5 år)
    • Dirigentforum Junior
  • Hva skjer?
    • Arrangementer
    • Aktuelt
  • Om oss
    • Åpningstider
    • Om virksomheten
    • Ansatte
    • Samarbeidspartnere
    • Senter for talentutvikling
    • Alumni
    • Arkiv
  • Kontakt oss
    • Kontaktopplysninger
    • Ledige stillinger
    • Musikalske oppdrag
    • Varsling om kritikkverdig forhold
  • Interne sider
    • For studenter
    • For elever – Tuttiportal
    • For ansatte
    • Studentweb
    • ASIMUT
  • English
  • Meny
  • Søknad og opptak
  • Studier og undervisningstilbud
    • Høyere utdanning
    • Talentutvikling for ungdom (12-19 år)
    • Musikkopplæring for barn (6-12 år)
    • Musikk for de minste (0-5 år)
    • Dirigentforum Junior
  • Hva skjer?
    • Arrangementer
    • Aktuelt
  • Om oss
    • Åpningstider
    • Om virksomheten
    • Ansatte
    • Samarbeidspartnere
    • Senter for talentutvikling
    • Alumni
    • Arkiv
  • Kontakt oss
    • Kontaktopplysninger
    • Ledige stillinger
    • Musikalske oppdrag
    • Varsling om kritikkverdig forhold
  • Interne sider
    • For studenter
    • For elever – Tuttiportal
    • For ansatte
    • Studentweb
    • ASIMUT
  • English

Lukk
  • Hjem
  • /
  • Høyere utdanning
  • /
  • Bachelor i utøvende musikk gammel
  • /
  • REP5100 Repertoarfordypning

REP5100

Repertoarfordypning

Mål og innhold

I emnet repertoarfordypning er det et mål at studenten gjennom arbeid med noen utvalgte verker skal utvikle en evne til å kunne vurdere et verk fra flere perspektiver og vurdere og analysere kritisk verkets musikkhistoriske plassering, aktualitet, når verket ble til m.m. Kan verket tolkes på flere måter?

Verkene skal ikke primært analyseres gjennom harmonisk analyse eller verkanalyse, men i større grad kontekstualiseres. Drøftinger av verket inn i egen samtid i lys av andre samtidige verker, står sentralt. 

I samråd med lærer velger studenten ut aktuelle verk man fordyper seg i. Verkene blir utgangspunkt for veiledning og skal arbeides med gjennom emnet gjennom egenarbeid og presentasjoner foran klassen. 

 

Læringsutbytte 

  • Studenten har kunnskap om at musikkhistorien kan leses på ulike måter 
  • Studenten kan sette seg inn i et verk og orientere seg i ulike tolkninger og forståelser av det. 
  • Studenten kan muntlig presentere et selvvalgt verk og relatere dette til aktuelt pensum 

Om emnet

Læremiddelomtale/pensum

Norton-Grout: «A history of western music”. Utvalgte kapitler som fellespensum, samt selvvalgte kapitler.
Internt kompendium med verkoversikt. 
Utvalgte artikler, omtaler i forbindelse med nåtidige oppføringer av aktuelle verk.

Organisering og arbeidsformer

Emnet undervises i klasse som forelesning med utgangspunkt i relevante pensumartikler. 
Studentpresentasjoner med diskusjon og refleksjon. 
Individuell veiledning. 

Studenten velger i samråd med faglærer ut minimum seks verk som studenten fordyper seg i gjennom emnet. 

Studentene har 3 presentasjoner av utvalgte verk i løpet av emnet, i plenum for hverandre. 

Det forventes aktiv deltagelse av den enkelte student i diskusjoner og refleksjoner rundt studentpresentasjonene. 

Arbeidskrav
  • Det er obligatorisk undervisning i emnet. Fravær på mer enn 20 % fører til tap av eksamensrett. Se eget fraværsreglement for en detaljert beskrivelse. 
  • Tre muntlige presentasjoner i klassen med selvvalgte verk som utgangspunkt 
  • Rapport med oversikt selvvalgte verk samt selvvalgt pensum på ca. 60 – 80 sider. 

Alle obligatorisk arbeidskrav skal være gjennomført og godkjent før avsluttende vurdering. 

Godkjente obligatoriske arbeidskrav er gyldige to semestre etter gjennomføring. 

Vurderingsformer

Mappevurdering. 

Intern sensur med minst en sensor. Sensor er normalt studentens lærer i emnet. 

Ny vurdering

Ny mappevurdering 

Karakterskala

Bestått – ikke bestått 

Emneevaluering

Emnet evalueres i tråd med Høyskolen Barratt Dues kvalitetssikringssystem. 

Fakta om emnet

Studiepoeng10
Studienivå (syklus)Bachelor
Undervisningsemester og varighet Undervisningen går over ett semester, høst eller vår
Krav til studierett Bachelorprogram i utøvende musikk
Krav til forkunnskaper Bestått 1. og 2. studieår
Undervisningssted Oslo
Avsluttende vurdering Mappevurdering

Andre emner

  • Instrumental
  • Vokal
  • Valgemner
1. studieår
GDIR1100 Grunnleggende direksjon
HINS1200 Hovedinstrument 1
HINS1300 Hovedinstrument 1
HØR1100 Hørelære 1
KAM1200 Kammermusikk 1
HIST1100 Musikkhistorie
SATS1100 Satslære 1
SGRU1300 Scenisk grunnopplæring I
PNO1300 Utøvende støtteinstrument piano
2. studieår
ARR2100 Arrangering/instrumentasjon
KAM2300 Ensemblesang og kammermusikk 1
ENT2100 Entreprenørskap
HINS2200 Hovedinstrument 2
HINS2300 Hovedinstrument 2
HØR2100 Hørelære 2
KAM2200 Kammermusikk 2
HIST2100 Norsk musikkhistorie 
SGRU2300 Scenisk grunnopplæring 2
VERK2100 Verkanalyse
3. studieår
KAM3300 Ensemblesang og kammermusikk 2
ENT3100 Entreprenørskap
HINS3200 Hovedinstrument 3
HINS3300 Hovedinstrument 3
KAM3200 Kammermusikk 3
4. studieår
KAM4300 Ensemblesang og kammermusikk 3
ENT4100 Entreprenørskap
HINS4200 Hovedinstrument 4
HINS4300 Hovedinstrument 4
KAM4200 Kammermusikk 4
5. studieår
3. og 4. studieår
2018-2019
KAMFOR5100 Kammermusikk fordypning
KAMP5100 Kammermusikk påbygning
PREPRO5200 Prestasjonforberedelse
PFOR5210 Prøvespillforum 1
KORO5120 Korobservasjon 1
ORKDIR 5100 Orkesterdireksjon
2019-2020
AKK5100 Akkompagnement for pianister
EKPR51XX Eksternt utøvende prosjekt
FELD5100 Fysisk bevissthet og mental trening for musikere – Feldenkrais
KKOR5100 Kammerkor for instrumentalister 1
KAMFOR5100 Kammermusikk fordypning
KAMP5100 Kammermusikk påbygning
MPRO5110 Musikkproduksjon for utøvere
PRYT5100 Praktisk rytmikk
PREPRO5200 Prestasjonforberedelse
UTPR51XX Utøvende prosjekt
MUPRA5101 Øving og musikkteori i praksis
2020-2021
AKK5100 Akkompagnement for pianister
EKPR51XX Eksternt utøvende prosjekt
FELD5100 Fysisk bevissthet og mental trening for musikere – Feldenkrais
KKOR5100 Kammerkor for instrumentalister 1
KAMFOR5100 Kammermusikk fordypning
KAMP5100 Kammermusikk påbygning
PREPRO5200 Prestasjonforberedelse
UTPR51XX Utøvende prosjekt
PFOR5210 Prøvespillforum 1
KORO5120 Korobservasjon 1
ORKDIR 5100 Orkesterdireksjon
2021-2022
INNSTUD5100 Innstuderingsteknikk og bladsang
YOGA5100 Yoga for musikere
ØV5100 Øving
AKK5100 Akkompagnement for pianister
EKPR51XX Eksternt utøvende prosjekt
KKOR5100 Kammerkor for instrumentalister 1
KAMFOR5100 Kammermusikk fordypning
KAMP5100 Kammermusikk påbygning
UTPR51XX Utøvende prosjekt
2022-2023
YOGA5100 Yoga for musikere
ØV5100 Øving
REP5100 Repertoarfordypning
AKK5100 Akkompagnement for pianister
KKOR5100 Kammerkor for instrumentalister 1
MPRO5110 Musikkproduksjon for utøvere
PREPRO5200 Prestasjonforberedelse
PFOR5210 Prøvespillforum 1
KORO5120 Korobservasjon 1
ORKDIR 5100 Orkesterdireksjon
2023-2024
ROMSATS5100 Romantisk satslære og harmonikk
ØVPREST5100 Øving og prestasjon
AKK5100 Akkompagnement for pianister
KKOR5100 Kammerkor for instrumentalister 1
MPRO5110 Musikkproduksjon for utøvere
ORKDIR 5100 Orkesterdireksjon
2024-2025
INNSTUD5100 Innstuderingsteknikk og bladsang
NOKV5100 Norske kvinnelige utøvere og komponister
EKST5100 Eksternt utøvende prosjekt, Musikkteater ved Høyskolen Kristiania
EKST5100 Eksternt utøvende prosjekt, kormedvirkning Eugene Onegin
IMPRO5100 Sanntidsmusikk og klassisk improvisasjon
PFOR5210 Prøvespillforum 1
2025-2026

Kontakt oss

Barratt Due musikkinstitutt
Lyder Sagens gt. 2
0358 Oslo
22 06 86 86
post@bdm.no

Lenker

  • Om oss
  • Åpningstider
  • Ledige stillinger
  • Våre medarbeidere
  • Musikalske oppdrag
  • Personvernerklæring
  • Etiske retningslinjer
  • Information in English
  • Logg inn

Sosiale medier

Facebook
Instagram
Linkedin
YouTube
© Copyright 2025