• Søknad og opptak
  • Studier og undervisningstilbud
    • Høyere utdanning
    • Talentutvikling for ungdom (12-19 år)
    • Musikkopplæring for barn (6-12 år)
    • Musikk for de minste (0-5 år)
    • Dirigentforum Junior
  • Hva skjer?
    • Arrangementer
    • Aktuelt
  • Om oss
    • Åpningstider
    • Om virksomheten
    • Ansatte
    • Samarbeidspartnere
    • Senter for talentutvikling
    • Alumni
    • Arkiv
  • Kontakt oss
    • Kontaktopplysninger
    • Ledige stillinger
    • Musikalske oppdrag
    • Varsling om kritikkverdig forhold
  • Interne sider
    • For studenter
    • For elever – Tuttiportal
    • For ansatte
    • Studentweb
    • ASIMUT
  • English
  • Meny
  • Søknad og opptak
  • Studier og undervisningstilbud
    • Høyere utdanning
    • Talentutvikling for ungdom (12-19 år)
    • Musikkopplæring for barn (6-12 år)
    • Musikk for de minste (0-5 år)
    • Dirigentforum Junior
  • Hva skjer?
    • Arrangementer
    • Aktuelt
  • Om oss
    • Åpningstider
    • Om virksomheten
    • Ansatte
    • Samarbeidspartnere
    • Senter for talentutvikling
    • Alumni
    • Arkiv
  • Kontakt oss
    • Kontaktopplysninger
    • Ledige stillinger
    • Musikalske oppdrag
    • Varsling om kritikkverdig forhold
  • Interne sider
    • For studenter
    • For elever – Tuttiportal
    • For ansatte
    • Studentweb
    • ASIMUT
  • English

Lukk
  • Hjem
  • /
  • Høyere utdanning
  • /
  • Bachelor i utøvende musikk gammel
  • /
  • PRYT5100 Praktisk rytmikk

PRYT5100

Praktisk rytmikk

Mål og innhold

Gjennom emnet skal studenten få en økt forståelse for rytmisk kompleksitet med utgangspunkt i afrikansk og latinamerikansk musikk (den afrikanske diaspora i Latin-Amerika) og med overføringsverdi til eget hovedinstrument og klassiske sjangre. Emnet tilbys alle instrumenter inkludert sang. 

Læringsutbytte 

  • Studenten kan musisere på rytmiske instrumenter og eget instrument i samspill med medstudenter med utgangspunkt i en rytmisk og imitasjonsbasert musikalsk tradisjon.
  • Studenten har tilegnet seg et verktøy for å forholde seg til uvante musikalske parametere fra rytmiske genre og har en øket forståelse for komplekse rytmiske strukturer både intellektuelt, intuitivt og auditivt. 
  • Studenten har kunnskap om stilistiske elementer og musikalske særegenheter som kjennetegner den afrikanske diaspora i Latin-Amerika og evne til å identifisere dette brukt i andre musikkformer. 
  • Studenten kan overføre de musikalske erfaringene til eget hovedinstrument og egen utøvelse og praksis i klassisk genre. 

Innhold 

Undervisningen tar utgangspunkt i en kroppslig forståelse og tilnærming til rytmikk og rytmisk samspill der lytting, imitasjon og improvisasjon står sentralt.  Musisering gjennom ulike former for bevegelse legger grunnlaget for utvikling av rytmisk frihet. Eget instrument tas i bruk etter hvert som et rytmisk grunnfundament er etablert.   

Arbeid med intuitiv opplevelse av polyrytmikk, multiple taktarter og asymmetri, rytmemønstre som griper inn i hverandre. 

Analyse av stilistiske elementer og særegenheter i musikken/rytmene det arbeides med. Utdypet sjangerforståelse for de musikalske stilartene emnet tar utgangspunkt i. Bevissthet om faktisk overføringsverdi til klassiske sjangre.  

Om emnet

Læremiddelomtale

Det vises til relevant repertoar, litteratur og lytterepertoar. 

Organisering og arbeidsformer

Undervisningen foregår i gruppe/klasse og er praktisk rettet. Eget instrument tas med på timene. Praktisk musisering og samspill står sentralt gjennom hele emnet. 

Arbeidskrav
  • Det er obligatorisk undervisning i emnet. Fravær på mer enn 20 % fører til tap av eksamensrett. Se eget fraværsreglement for en detaljert beskrivelse. 
  • Aktiv deltagelse og samspill gjennom emnet  
  • Innlevering av oppgave ved avslutning av emnet. Minimum én A4-side. Individuell refleksjon vedrørende overføringsverdi til klassiske sjangre gjennom arbeid i emnet  
  • Konsertframføring ved avslutning av emnet  

Gjennomført undervisning og arbeidskrav er gyldige inntil to semestre etter ordinær eksamen. 

Avsluttende vurdering

Mappevurdering. Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering. En intern sensor, normalt faglærer. 

Ny vurdering

Studenten må gjennomføre hele emnet på nytt 

Karakterskala

Bestått/Ikke bestått  

Emneevaluering

Emnet blir evaluert i tråd med Høyskolen Barratt Dues kvalitetssikringssystem 

Fakta om emnet

Studiepoeng      10
Studienivå (syklus) Bachelor
Undervisningsemester og varighet Ett semester, normalt høst
Krav til studierett Bachelorprogram i utøvende musikk
Krav til forkunnskaper Gjennomført 1. og 2. studieår
Undervisningssted Oslo
Avsluttende vurdering Mappevurdering

Andre emner

  • Instrumental
  • Vokal
  • Valgemner
1. studieår
GDIR1100 Grunnleggende direksjon
HINS1200 Hovedinstrument 1
HINS1300 Hovedinstrument 1
HØR1100 Hørelære 1
KAM1200 Kammermusikk 1
HIST1100 Musikkhistorie
SATS1100 Satslære 1
SGRU1300 Scenisk grunnopplæring I
PNO1300 Utøvende støtteinstrument piano
2. studieår
ARR2100 Arrangering/instrumentasjon
KAM2300 Ensemblesang og kammermusikk 1
ENT2100 Entreprenørskap
HINS2200 Hovedinstrument 2
HINS2300 Hovedinstrument 2
HØR2100 Hørelære 2
KAM2200 Kammermusikk 2
HIST2100 Norsk musikkhistorie 
SGRU2300 Scenisk grunnopplæring 2
VERK2100 Verkanalyse
3. studieår
KAM3300 Ensemblesang og kammermusikk 2
ENT3100 Entreprenørskap
HINS3200 Hovedinstrument 3
HINS3300 Hovedinstrument 3
KAM3200 Kammermusikk 3
4. studieår
KAM4300 Ensemblesang og kammermusikk 3
ENT4100 Entreprenørskap
HINS4200 Hovedinstrument 4
HINS4300 Hovedinstrument 4
KAM4200 Kammermusikk 4
5. studieår
3. og 4. studieår
2018-2019
KAMFOR5100 Kammermusikk fordypning
KAMP5100 Kammermusikk påbygning
PREPRO5200 Prestasjonforberedelse
PFOR5210 Prøvespillforum 1
KORO5120 Korobservasjon 1
ORKDIR 5100 Orkesterdireksjon
2019-2020
AKK5100 Akkompagnement for pianister
EKPR51XX Eksternt utøvende prosjekt
FELD5100 Fysisk bevissthet og mental trening for musikere – Feldenkrais
KKOR5100 Kammerkor for instrumentalister 1
KAMFOR5100 Kammermusikk fordypning
KAMP5100 Kammermusikk påbygning
MPRO5110 Musikkproduksjon for utøvere
PRYT5100 Praktisk rytmikk
PREPRO5200 Prestasjonforberedelse
UTPR51XX Utøvende prosjekt
MUPRA5101 Øving og musikkteori i praksis
2020-2021
AKK5100 Akkompagnement for pianister
EKPR51XX Eksternt utøvende prosjekt
FELD5100 Fysisk bevissthet og mental trening for musikere – Feldenkrais
KKOR5100 Kammerkor for instrumentalister 1
KAMFOR5100 Kammermusikk fordypning
KAMP5100 Kammermusikk påbygning
PREPRO5200 Prestasjonforberedelse
UTPR51XX Utøvende prosjekt
PFOR5210 Prøvespillforum 1
KORO5120 Korobservasjon 1
ORKDIR 5100 Orkesterdireksjon
2021-2022
INNSTUD5100 Innstuderingsteknikk og bladsang
YOGA5100 Yoga for musikere
ØV5100 Øving
AKK5100 Akkompagnement for pianister
EKPR51XX Eksternt utøvende prosjekt
KKOR5100 Kammerkor for instrumentalister 1
KAMFOR5100 Kammermusikk fordypning
KAMP5100 Kammermusikk påbygning
UTPR51XX Utøvende prosjekt
2022-2023
YOGA5100 Yoga for musikere
ØV5100 Øving
REP5100 Repertoarfordypning
AKK5100 Akkompagnement for pianister
KKOR5100 Kammerkor for instrumentalister 1
MPRO5110 Musikkproduksjon for utøvere
PREPRO5200 Prestasjonforberedelse
PFOR5210 Prøvespillforum 1
KORO5120 Korobservasjon 1
ORKDIR 5100 Orkesterdireksjon
2023-2024
ROMSATS5100 Romantisk satslære og harmonikk
ØVPREST5100 Øving og prestasjon
AKK5100 Akkompagnement for pianister
KKOR5100 Kammerkor for instrumentalister 1
MPRO5110 Musikkproduksjon for utøvere
ORKDIR 5100 Orkesterdireksjon
2024-2025
INNSTUD5100 Innstuderingsteknikk og bladsang
NOKV5100 Norske kvinnelige utøvere og komponister
EKST5100 Eksternt utøvende prosjekt, Musikkteater ved Høyskolen Kristiania
EKST5100 Eksternt utøvende prosjekt, kormedvirkning Eugene Onegin
IMPRO5100 Sanntidsmusikk og klassisk improvisasjon
PFOR5210 Prøvespillforum 1
2025-2026

Kontakt oss

Barratt Due musikkinstitutt
Lyder Sagens gt. 2
0358 Oslo
22 06 86 86
post@bdm.no

Lenker

  • Om oss
  • Åpningstider
  • Ledige stillinger
  • Våre medarbeidere
  • Musikalske oppdrag
  • Personvernerklæring
  • Etiske retningslinjer
  • Information in English
  • Logg inn

Sosiale medier

Facebook
Instagram
Linkedin
YouTube
© Copyright 2025