• Søknad og opptak
  • Studier og undervisningstilbud
    • Høyere utdanning
    • Talentutvikling for ungdom (12-19 år)
    • Musikkopplæring for barn (6-12 år)
    • Musikk for de minste (0-5 år)
    • Dirigentforum Junior
  • Hva skjer?
    • Arrangementer
    • Aktuelt
  • Om oss
    • Åpningstider
    • Om virksomheten
    • Ansatte
    • Samarbeidspartnere
    • Senter for talentutvikling
    • Alumni
    • Arkiv
  • Kontakt oss
    • Kontaktopplysninger
    • Ledige stillinger
    • Musikalske oppdrag
    • Varsling om kritikkverdig forhold
  • Interne sider
    • For studenter
    • For elever – Tuttiportal
    • For ansatte
    • Studentweb
    • ASIMUT
  • English
  • Meny
  • Søknad og opptak
  • Studier og undervisningstilbud
    • Høyere utdanning
    • Talentutvikling for ungdom (12-19 år)
    • Musikkopplæring for barn (6-12 år)
    • Musikk for de minste (0-5 år)
    • Dirigentforum Junior
  • Hva skjer?
    • Arrangementer
    • Aktuelt
  • Om oss
    • Åpningstider
    • Om virksomheten
    • Ansatte
    • Samarbeidspartnere
    • Senter for talentutvikling
    • Alumni
    • Arkiv
  • Kontakt oss
    • Kontaktopplysninger
    • Ledige stillinger
    • Musikalske oppdrag
    • Varsling om kritikkverdig forhold
  • Interne sider
    • For studenter
    • For elever – Tuttiportal
    • For ansatte
    • Studentweb
    • ASIMUT
  • English

Lukk
  • Hjem
  • /
  • Høyere utdanning
  • /
  • Bachelor i utøvende musikk gammel
  • /
  • NOKV5100 Norske kvinnelige utøvere og komponister

NOKV5100

Norske kvinnelige utøvere og komponister

Mål og innhold

Emnet er organisert i to hoveddeler, én teoretisk del som omfatter musikkhistorie og verkanalyse og én utøvende del som omfatter interpretasjon og refleksjon og leder frem til en avsluttende konsert.

Den musikkhistoriske/teoretiske delen setter lys på den norske kvinnelige musikkutøveren og komponisten, hennes rolle og muligheter i samtiden og hennes utøvende virksomhet i perioden fra ca. 1880 til ca. 1960, på både et sosialt, kulturelt og politisk plan. I denne delen arbeides også med teori i form av verkanalyse.

Emnets andre hoveddel skal lede frem til en konsert. Denne delen omfatter interpretasjon og refleksjon knyttet til utvalgte verk av en eller flere av de kvinnelige komponistene fra emnets teoretiske del. Det valgte konsertrepertoaret skal legge vekt på å trekke forbindelseslinjer til innfallsvinkler fra emnets teoretiske del.

Om emnet

Lærermiddelomtale

Emnet benytter utdrag fra flere bøker på norsk og engelsk om kvinnelige musikere og komponister og deres situasjon i samtiden.

Emnets faglærere og studenter velger konsertrepertoar i fellesskap. Repertoaret bestemmes så snart det er klart hvem som har valgt emnet og tar hensyn til hvilke instrumenter man har til rådighet. En eller flere lærere leder innstuderingen. Her benyttes teorien aktivt, og man diskuterer ulike tolkninger av konsertrepertoaret

Foreløpig pensumlitteratur:

  • Hambro, Camilla: Det ulmer under overflaten. Agathe Backer Grøndahl (1847–1907). Genus, sjanger og norskhet. (Göteborg 2008)
  • Haselmann, Lena: “The relationship between Olaus and Agathe Backer Grøndahl and Edvard and Nina Grieg or Hjaertelig Hilsen fra begge til begge” (artikkel, 2015)
  • http://griegsociety.com/wp-content/uploads/2015/08/Paper-Lena-Haselmann-2011.pdf
  • Kvalbein. Astrid: Pauline Hall. Musikalsk kosmopolitt og kvinne for sin tid (Oslo 2022).
  • Landmark, Ingrid Loe: Koste hva det koste vil! Historier om kvinner som valgte musikken som levevei (Oslo 2024)
Læringsutbytte
  • Studenten kan, i tillegg til å ha et generelt overblikk over norsk musikkultur i tidsperioden, uttrykke seg skriftlig og muntlig om kvinnelige musikeres og kvinnelige komponisters rolle og posisjon i norsk kultur mot slutten av det 1800-tallet og første del av 1900-tallet.
  • Studenten har kunnskap om ulike verk som ble komponert av kvinnelige norske komponister i den aktuelle perioden og gjør analyser av flere av disse verkene.
  • Gjennom interpretasjon og refleksjon skal studenten øve inn og fremføre ett eller flere verk av en eller flere norske kvinnelige komponister som er presentert i emnets teoretiske del. Gjennom interpretasjon og refleksjon knyttes konsertrepertoaret til emnets teoretiske innfallsvinkler.
Organisering og arbeidsformer

Ukentlig forelesning 90 minutter. Undervisningstiden fordeles mellom emnets to hoveddeler og emnets lærere.

  • Musikkhistorie og analyse: Forelesninger
  • Interpretasjon, refleksjon og konsert: Interpretasjon, refleksjon og analyse/teori knyttes sammen i innstuderingsprosessen. Studentene er organisert i gruppe(r) med lærer(e).
Arbeidskrav
  • Det er obligatorisk undervisning i alle deler av emnet. Fravær på mer enn til sammen 20% fører til tap av eksamensrett.
  • Konsert med muntlig presentasjon. Repertoaret som skal fremføres på konsert skal ha en varighet på minimum 10 minutter. På konserten skal studenten presentere verket/verkene muntlig på en måte som setter musikken inn i en større musikkhistorisk sammenheng. Presentasjonen skal ha en varighet på ca. 5 minutter. Konsertrepertoar og muntlig presentasjon skal godkjennes av lærer(e). 
  • Det skal leveres et essay i løpet av semesteret. Essayet skal ta utgangspunkt i ett eller flere av verkene som fremføres på konsert. Essayet består av en musikkhistorisk og verkanalytisk del som omhandler tiden verket ble skrevet i.

  • Alle obligatorisk arbeidskrav skal være gjennomført og godkjent før avsluttende vurdering.

Avsluttende vurdering

Mappevurdering. For å få avsluttende vurdering må alle arbeidskrav være godkjent. Studenten vurderes i henhold til læringsutbyttet for emnet. En intern sensor, normalt faglærer.

Ny vurdering

Studenten må gjennomføre hele eller deler av emnet på nytt. Dette avgjøres individuelt av faglærer.

Karakterskala

Bestått/Ikke bestått

Emneevaluering

Emnet evalueres i tråd med Kvalitetssikringssystem for Høyskolen Barratt Due 2023-2027

Fakta om emnet

Studiepoeng10
Studienivå (syklus)Bachelor
Undervisningssemester og varighetUndervisningen starter høst- eller vårsemester og går normalt over ett semester
Krav til studierettBDM Bachelorprogram i utøvende musikk
Krav til forkunnskaperBestått 1. og 2.studieår
UndervisningsstedOslo
Avsluttende vurderingMappeevaluering

Kontakt oss

Barratt Due musikkinstitutt
Lyder Sagens gt. 2
0358 Oslo
22 06 86 86
post@bdm.no

Lenker

  • Om oss
  • Åpningstider
  • Ledige stillinger
  • Våre medarbeidere
  • Musikalske oppdrag
  • Personvernerklæring
  • Etiske retningslinjer
  • Information in English
  • Logg inn

Sosiale medier

Facebook
Instagram
Linkedin
YouTube
© Copyright 2025