Bla bla bla. Foto: Klink Kokkosen.

Fagerborgfestspillene 2019

Fredag 11. januar lanserte avgangsstudentene ved Barratt Due årets Fagerborgfestspillene med brask og bram i Gamle Logen. Årtes tema er UHØRT! Og går av stabelen 20.-23. mars 2019. Vi gleder oss stort!  

FAGERBORGFESTSPILLENE

Fagerborgfestspillene er en kammermusikkfestival driftet av avgangsstudenter ved Barratt Due musikkinstitutt. Festivalen har som mål å være en møteplass der profesjonelle utøvere og unge musikere i samspill gir konserter med høyt kunstnerisk kvalitet.

Fagerborgfestspillene har siden oppstarten i 2012 utviklet seg til å bli en etablert kammermusikkfestival i Oslo, der gjennomgående fokus er nyskaping og formidling av klassisk musikk. Med konserter ved ulike arenaer i Oslo har festivalen fått både et lokalt og regionalt nedslagsfelt.

Årets utgave av festivalen ønsker med ni unike konserter å samle et bredt spekter av kunstformer i et felles uttrykk, og på denne måten sette søkelyset på nyskapende formidlingsformer av klassisk musikk.

UHØRT er et ord som kan ha mange betydninger. Hvis man kobler dette ordet sammen med musikk så vil folk flest tenke noe man ikke har hørt før, men nå skal få gleden av å oppleve. En annen betydning er at noe er langt ifra allment akseptert. Hva er det i musikken som kan være UHØRT? Finnes det stilarter i dag som er UHØRT? Er det noe som var UHØRT, men i dag er helt akseptert? Hva kan være UHØRT i dagens postmodernistiske samfunn? Hva er musikk, og lager den lyd i det hele tatt? I tillegg til å opplyse og moralisere folk vil vi også utfordre publikum på hva som regnes som rett og galt, vakkert eller avskyelig, godt eller ondt. Forhåpentligvis går de hjem med nye tanker om hva som kan aksepteres eller ikke.

Bare et fåtall komponister har fått plass i den allmennkjente musikkhistorien. Det er tvilsomt at disse er de eneste musikalske geniene som har levd. Noen levde i feil tid og skrev derfor for gammeldags eller nyskapende. Andre levde i feil land, ble undertrykt og stilnet på grunn av etnisitet, religion, sosial status eller kjønn. Mange har også blitt visket ut av historiebøkene for sine politiske meninger. Et stort antall komponister blir anerkjent kun én gang før de blir glemt. Festivalen vil derfor også trekke fram mindre kjente komponister som vi mener fortjener en større plass i norsk og internasjonalt musikkliv.

Billetter og fullstendig program blir snart lagt ut på Fagerborgfestspillenes nettsider. I mellomtiden kan du lese om konsertene under.

 

Bilder fra lanseringen fredag 11. januar i Gamle Logen: 

Foto: Thea Gunnes

 

 

Åpningskonsert

Onsdag 20. mars kl. 19 i Universitetets aula

Fagerborgfestspillene 2019 UHØRT åpner i Universitetets Aula som en del av konsertserien «Ung i Aulaen». Medvirkende på konserten er Kammerfilharmonien Barratt Due, Eldbjørg Hemsing og Terje Boye Hansen. Konserten markerer åpningen på en festival over fire dager med 12 konserter. Vi presenterer flere sider av temaet vårt, UHØRT; Beethoven som ble kraftig kritisert, Borgström som ble glemt, og John Cage hvor man ikke hører en eneste tone.

Konserten inneholder tre verk som på hver sin måte er eller har vært UHØRT. John Cage sin 4’33’’ vil bli fremført på denne konserten. Dette markerer starten på vår festival med temaet UHØRT. I dette verket spilles det ikke en eneste tone, og det er dermed lydene som oppstår blant musikere og publikum som utgjør musikken. Den stille undring og de tilfeldige lydene som oppstår er ment å være selve opplevelsen. John Cage utfordrer her musikkens former ved å poengtere at all lyd, være seg støy, toner eller annet, kan være musikk.

Neste verk er en norsk, glemt perle av en fiolinkonsert som blir fremført av Eldbjørg Hemsing. Hemsing og dirigent Terje Boye Hansen startet sitt prosjekt med Hjalmar Borgström sin Fiolinkonsert i G-dur i 2014, og vi er glade for å være med på å bringe denne glemte fiolinkonserten til live igjen etter 100 år.

Hemsing har selv studert ved Barratt Due musikkinstitutt, og er nå en ettertraktet fiolinist. I mars 2018 ga hun ut sin debutplate, med blant annet Borgströms fiolinkonsert. Det er derfor en ære å få henne til å spille nettopp denne konserten på Fagerborgfestspillene. Boye Hansen har i sine senere år interessert seg svært mye for musikkhistorie, noe som har ført til konserter og innspillinger med ukjent og glemt norsk musikk.

Beethovens symfoni nr. 3 i Ess-dur, “Eroica”, avslutter denne konserten, og står som en milepæl i musikkhistorien. Symfonien er en av tidenes mest kjente og elskede verk, men kritikken haglet da symfonien for første gang ble fremført i 1805.

I tillegg blir det en aldri så liten overraskelse i programmet. Kom på konsert og finn det ut hva det er!

 

”Girlpower!”

Torsdag 21. mars kl. 13 i Stuen, Barratt Due musikkinstitutt

Kom på lunsjkonsert og bursdagsfeiring i Stuen på Barratt Due! Vi feirer Clara Schumann’s 200 års jubileum i selskap med musikk fra mange flotte kvinnelige komponister! Alma Mahler, Fanny Mendelssohn og Agathe Backer Grøndahl for å nevne noen.

Opp gjennom historien har kvinner levd i skyggen av menn, og mye av det kvinnelige komponister har skapt er dermed sjeldent fremført eller direkte UHØRT!

Blant annet presenteres den norske komponisten Signe Lund. Hun har nylig blitt trukket fram i dagslyset, ikke på grunn av at hun som kvinne ble overskygget av sine mannlige komponistkollegaer, men for den politiske siden hun valgte under krigen og hennes medlemskap i Nasjonal Samling.

En spennende lunsjkonsert framført av sangere og instrumentalister på huset, blir dette en bursdagsfeiring du ikke kan gå glipp av!

 

Kirkekonsert

Torsdag 21. mars kl. 19 i Fagerborg kirke

Miriam Hlavatý har komponert stykket «Pre-prelude listening». Det er en ære for oss å presentere selve urfremføringen i fagerborg kirke!

I Jakobs brev stå det en klar advarsel til de velstående: «Og nå, dere rike! Gråt og klag over all den ulykke som skal komme over dere! Rikdommer deres råtner, klærne blir møllspist, gullet og sølvet ruster bort». Thomas Jennesfelt store verk «Warning to the rich» fra 1977 understreker brutaliteten i brevet. Det kan forventes rop, hamring og dissonerende akkorder når Barratt Dues egne kammerkor fremfører dette verket i regi av Lars Notto Birkeland! 

Videre fremfører en kvintett bestående av noen av våre flinke sangstudenter. Vi får servert Gesualdo’s motett “Moro lasso”. Et trippeldrap på kona, hennes elsker og et barn med uklart farskap, i tillegg til hans merkelige musikk gjør Gesualdo til en av musikkhistoriens rariteter. Motettene hans er kjent for mye kromatikk og dristig harmonikk, noe som ikke var daglig kost tidlig i renessansen, og dermed UHØRT i sin samtid.

Selv om Hildegard von Bingen levde på det tolvte århundret kan hun defineres som det første renessansemennesket. Abbedissen var forfatter, lege, vitenskapsdame, filosof, kristen mystiker, matematiker, men også en av de første komponistene kjent for historikerne. I middelalderen måtte man være innenfor klostervesenet for å inneha et slikt hav av visdom. Et spennende arrangement inspirert av Hildegaard og annen middelaldrersk musikk for messingkvintett vil skape kontrast til resten av programmet. Komponist Åsmund Perssønn Ødegård, kalt «Old music».

Etter å ha opplevd europeisk tidligmusikk, reiser vi hjem til nåtidens Norge. Den norske komponisten Ola Gjeilo har det meste av sitt virke i USA, men er mye spilt rundt i verden. I verket “Luminous Night of the Soul” møter vi modernisme, minimalisme og religiøs kormusikk. Her får vi også presentert et annet element i festivalen, nemlig jazz. Stilarten har lenge blitt sett ned på i det klassiske miljøet og å ta med slike strømninger kan bli ansett som UHØRT. De myke jazzelementene er en forsmak på hva som venter videre i festivalen, både den avslappede nachspiel-konsert i Stuen på Barratt Due senere på kvelden og konserten på Nasjonal Jazzscene.

 

Jazzspiel

Torsdag 21. mars kl. 22 i Stuen, Barratt Due musikkinstitutt

Senere denne aftenen fortsetter det musikalske kalaset videre opp til Stuen på Barratt Due. Med hjelp fra naboskolen Norges musikkhøgskole er vi stolte av å presentere Sofie Tollefsbøl med band! Her får vi servert dansbar musikk med inspirasjon til Bebop.

Jazzen hadde sitt egentlig utgangspunkt i sorte musikktradisjoner, men var blitt dominert av hvite musikere. Fremfor alt var det hvite musikere som tjente penger på musikken. Unge sorte musikere begynte derfor som en mot-reaksjon å utarbeide mer komplekse temaer og vanskelig harmonifølger. De gjorde så det ble vanskeligere for hvite musikere å komme inn i stilen.

Bebop ble lenge benyttet nedsettende og som et skjellsord av kritikere og andre som ikke forsto seg på den nye musikken.

 

Barneforestilling: Det Suser i Sivet

Fredag 22. og lørdag 23. mars i Kammersalen, Barratt Due musikkinstitutt

I tradisjonens tro holder fagerborgfestspillene også i 2019 en konsert rettet mot barn. I år fremfører 1. klasses sangere et utdrag fra “Det Suser i Sivet” i regi av Nina Hart i Kammersalen på Barratt Due.

Her møter vi den helsprø Hr. Padde, den stø og sjenerøse Hr. Rotte, den kloke Hr. Grevling og den småsjenerte nykommeren til elvebredden, Hr. Muldvarp. Vi vil ha tre forestillinger av denne konserten. To for barnehager på fredag, og én på lørdag som er åpen for alle publikummere, så her gjelder det å skaffe seg billetter raskt!

Tematisk kan fortellingen oppfattes som en «beskrivelse av den ikke helt smertefrie overgangen mellom den viktorianske landlige idyll til den edwardianske epokens sans for teknologiske nyvinninger»*. Historien sammenligner med den framvoksende arbeiderklasse og gryende klassekamp i England, tidlig 1900-tallet.

 

Seminar med Tora Augestad 

Fredag 22. mars kl 14:30 i Kammersalen, Barratt Due musikkinstitutt

Gjennom et samarbeid med Norges musikkhøgskole inviterer vi til et foredrag og mesterklasse med en av Norges fremste utøvere: Tora Augestad. 

Toras allsidighet inspirerer komponister, regissører, dirigenter og andre musikere. Vokalt lar hun seg vanskelig sette i bås – som utøver er hun fleksibel, uttrykksfull, presis, scenisk overbevisende og med en uvanlig personlighet.

Tora Augestad vier seg til repertoar fra det 20. og 21. århundre og behersker et stort spenn av uttrykk. Hun bestiller jevnlig nye verk, sist en kammeropera som har premiere under Festspillene i Bergen i 2015. 

Foto: Thomas Olsen, Berlinkontoret

 

Siden 2010 har Augestad samarbeidet med den sveitsiske regissøren Christoph Marthaler i prosjekter som spenner fra en opera av Beat Furrer til lekne kombinasjoner av klassisk, jazz, pop og cabaret i Marthalers eget arbeid. Augestad har sunget med ensembler som Bergen og Oslo-Filharmonien, Ensemble Modern og Klangforum Wien.

Hun er født i Bergen i 1979 og studerte klassisk musikk og jazz i Oslo, Stockholm, Berlin og München før hun avla eksamen i kabaretsang ved Norges Musikkhøgskole. I 2004 etablerte hun ensemblet «Music for a while» med en gruppe improviserende musikere. Ensemblet BOA utforsker landskapet mellom avantgarde og pop. Tora Augestad er en av to kunstneriske ledere for Hardanger Musikkfest. Augestad ble nominert til Nordisk Råds Musikkpris i 2015, og fikk prisen Årets utøver 2018 av Komponistforeningen. 

 

Kammermusikk på Brygghuset

Fredag 22. mars kl 18

I samarbeid med Brygghuset i Oslo er vi stolte av å presentere festivalens kammermusikkonsert.

Sergej Prokofiev var en svært begavet sovjetisk komponist som døde samme dag som Stalin. Hans kvintett for obo, klarinett, fiolin, bratsj og bass er et av hans mest kjente verker.

Den polske, jødiske komponisten Mieczysław Weinberg skrev en rekke fantastiske verker, blant annet strykekvartetten som står på denne konsertens program, men kom dessverre i skyggen av Shostakovich. Han levde mesteparten av sitt liv i Sovjetunionen, men mistet store deler av familien i Holocaust.

Til slutt kommer “suite for blåsere” – et sjeldent fremført verk av norske Pauline Hall.

 

Tora Augestad med «Music for a while» 

Fredag 22. mars kl. 21, Victoria, Nasjonal Jazzscene

Med Tora Augestad og “Music for a while” ønsker vi å bringe nye former inn i festivalen. “Music for a while” er et norsk ensemble bestående av Tora Augestad, Stian Carstensen, Mathias Eick, Martin Taxt og Paul Hausken. Bandet spiller jazzpreget cabaretmusikk, og gjør coverversjoner av klassisk musikk; fra barokk til Kurt Weill. Konserten finner sted på Nasjonal Jazzscene og vi ønsker å utfordre det klassiske publikummet til å oppleve en annerledes musikkform.

 

Avslutningskonsert

Lørdag 23. mars kl. 18 i Kammersalen, Barratt Due musikkinstitutt

Vi avslutter festivalen med en milepæl i musikkhistorien: Debussys “Forspill til faunens ettermiddag”. Her fikk man for første gang oppleve impresjonistisk musikk i en ballett, noe som var UHØRT fram til 1894. Det var ikke nok med de eksotiske klangene og retningsløse melodiene, for også den erotiske dansen rystet publikummet.

Videre på programmet står Emmerich Kalman’s duett “Komm mit nach Terezìn (Varasdin)” og kommer fra Operetten Gräfin Mariza. Stykket ble hentet fra Theresienstadt-album av Anne Sofie Von Otter, som er et mye omtalt og anerkjent album av sanger skrevet av jødiske komponister mens de ble fengslet i Theresienstadt-konsentrasjonsleiren ​under andre verdenskrig. Emmerch Kalman er riktignok unntaket og ble kun tvunget til å forlate Europa.

​Klavertrio nr. 2 av Shostakovich ble dedikert hans nære venn Sollertinskij da han døde. Dette skjedde i 1944, et tidspunkt da nazistenes grusomheter hadde blitt avdekket på østfronten. I trioen blir det brukt mange jødiske temaer og blir derfor en elegi for et helt folkeslag.

Under urfremførelsen gråt publikum åpenlyst av den sterke musikken. Dette likte ikke Sovjet, og trioen ble straks bannlyst og gjort UHØRT i lang tid.

​Olivier Messiaens “Kvartett for tidens ende” er et verk de fleste klassisk musikkinteresserte kjenner til. Kvartetten ble til i grusomme, UHØRTe omstendigheter i konsentrasjonsleiren Stalag VIII-A under komponistens fangenskap. Han var ikke den eneste musikeren tatt til fange av tyskerne og møte en klarinettist, fiolinist og cellist. Sammen framførte de dette verket for sine medfanger. Verket er et monument på menneskets skapende kraft i grusomme, UHØRTe situasjoner og en krig som alltid vil bli husket, og vil være en tung, men kraftfull avslutning på konserten.

 

Les mer:

Fagerborgfestspillenes nettside

Facebook-arrangement

Følg Fagerborgfestspillene på Facebook og Instagram: @ffestspillene

 

Kilder: 

 * Sitat under «Det suser i sivet»

 Om tora Augestad 

Om bebop 

 

Design: 

Weronika Zofia Kaluza

Les også

Vokalseksjonens Operaprosjekt 2019

Høyskolen Barratt Due har gleden av å invitere til Vokalseksjonens Operaprosjekt 3.-7. februar 2019 med utdrag fra Tryllefløyten!

Ut med NRK, inn med kua (og Barratt Due!)

Møller Eiendom har det siste halvåret jobbet med et spennende konsept for Marienlyst-tomta, hvor utflyttingen av NRK er nært forestående. Barratt Due musikkinstitutt er en sentral del av deres planer!

Høststorm 2018

Velkommen til høstens store blåserfestival hvor Barratt Dues blåsere viser seg frem gjennom en uke med mesterklasser og konserter! Årets gjest er Kristian Steensrup. Det blir konsert i Ridehuset fredag kveld med Forsvarets Stabsmusikkorps.

Ung Filharmoni

Årets prosjektuke for Ung filharmoni gikk av stablen i slutten av september. 75 musikerspirer fra hele landet var i hovedstaden for å delta i orkesterprosjektet som ble toppet med konsert i Oslo Konserthus sammen med Oslo-Filharmonien!