Gjensyn
Velkommen til Gjensyn, en stemningsfull kveld i Universitetets aula med studentene på Barratt Due.
Studentorkesteret ved Barratt Due musikkinstitutt, Camerata Barratt Due, og Barratt Dues kammerkor, sammen under ledelse av Geir Inge Lotsberg, inviterer til en kveld med stemningsfull og spennende musikk av Anton Bruckner, Knut Nystedt, Arne Nordheim og Richard Strauss.
Anton Bruckner (1824-1896)
Messe nr. 1 i d-moll, WAB 26
1. Kyrie
2. Gloria
Solister:
Nora Studenica Strømme, sopran
Fredrikke Corneliussen, alt
Mathis Manger Winther, tenor
Jan-Magnar Andersen Gard, bass
Arne Nordheim (1931-2010)
Rendezvous for strykeorkester
I. Praeambulum (Quasi una fantasia)
Knut Nystedt (1915-2014)
Pia Memoria, Requiem for ni messinginstrumenter, Op. 65
I. Requiem Aeterna Dona Eis
II. Dies Irae
III. Lacrimosa Dies Illa
IV. Sanctus
V. Lux Aeterna
pause
Richard Strauss (1864-1949)
Le bourgeois gentilhomme (Der Bürger als Edelmann), Op. 60
I. Ouverture
II. Menuett
III. Der Fechtmeister
IV. Auftritt und Tanz der Schneider
V. Menuett des Lully
VI. Courante
VII. Auftritt des Cléonte
VIII. Vorspiel
IX. Das Diner
Daniel Goldin, fiolin solo
Medvirkende:
Camerata Barratt Due
Barratt Dues kammerkor
Leder: Geir Inge Lotsberg
Korinnstudering: Lars Notto Birkeland
Anton Bruckner (1824-1896) er en av romantikkens største komponister og feirer 200 år i 2024. I den anledning er det en stor glede å fremføre utdrag fra et av hans mindre kjente verk, Messe i d-moll fra 1864. Bruckner var bare 20 år da verket ble fremført første gang. Ved premieren ble messen omtalt som et verk som viste komponistens potensial i det store formatet, et potensial Bruckner virkelig skulle utvikle gjennom de ni symfoniene han er mest kjent for i dag.
Knut Nystedt (1915-2014) og Arne Nordheim (1931-2010) er kjent som to av de aller mest innflytelsesrike og fremførte norske komponistene i det 20. århundre. Rendezvous for strykere er en versjon av Nordheims strykekvartett fra 1956 og er et av de tidligste eksemplene på hvordan Nordheims bruk av strykerne skulle bli de neste tiårene. Nordheim trekker også musikalske linjer tilbake til barokken og neoklassisismen i dette verket. Nystedts Pia Memoria, Requiem for 9 messinginstrumenter, ble i sin tid bestilt av Henie Onstad kunstsenter på Høvikodden til minne om Sonja Henie. Nystedt bruker i dette verket messinginstrumentene i ensemblet på en uortodoks måte for samtiden det ble skrevet i. Messinginstrumenter har tradisjonelt blitt brukt til å fremheve helter og dramatisk tonelegging, men benyttes her for å fargelegge et vidt spekter av menneskelige følelser.
Det som vi i dag kjenner som Richard Strauss’ (1864-1949) opera Ariadne auf Naxos startet i sin tid som en idé hos Strauss’ venn forfatteren og librettisten Hugo von Hofmansthal. Han ønsket å gjenopplive Molières skuespill Le bourgeois gentilhomme gjennom en nyskrevet enakters opera komponert av Strauss. Premieren i 1912 var ingen suksess. Hofmannsthal og Strauss kunne først etter fem års bearbeiding urfremføre en ny versjon med en helt ny prolog komponert av Strauss som skulle bli den suksessen vi kjenner operaen som den dag i dag. Ut fra denne nye musikken komponerte også Strauss en orkestersuite i ni satser. Orkestersuiten skiller seg fra det meste av Strauss’ øvrige komposisjoner gjennom sine klare tilbakeblikk til barokken og ved at deler av verket er basert på musikk av Jean-Baptiste Lully, som i 1670 skrev musikk til Molières teaterstykke.