• Søknad og opptak
  • Studier og undervisningstilbud
    • Høyere utdanning
    • Talentutvikling for ungdom (12-19 år)
    • Musikkopplæring for barn (6-12 år)
    • Musikk for de minste (0-5 år)
    • Dirigentforum Junior
  • Hva skjer?
    • Arrangementer
    • Aktuelt
  • Om oss
    • Åpningstider
    • Om virksomheten
    • Ansatte
    • Samarbeidspartnere
    • Senter for talentutvikling
    • Alumni
    • Arkiv
  • Kontakt oss
    • Kontaktopplysninger
    • Ledige stillinger
    • Musikalske oppdrag
    • Varsling om kritikkverdig forhold
  • Interne sider
    • For studenter
    • For elever – Tuttiportal
    • For ansatte
    • Studentweb
    • ASIMUT
  • English
  • Meny
  • Søknad og opptak
  • Studier og undervisningstilbud
    • Høyere utdanning
    • Talentutvikling for ungdom (12-19 år)
    • Musikkopplæring for barn (6-12 år)
    • Musikk for de minste (0-5 år)
    • Dirigentforum Junior
  • Hva skjer?
    • Arrangementer
    • Aktuelt
  • Om oss
    • Åpningstider
    • Om virksomheten
    • Ansatte
    • Samarbeidspartnere
    • Senter for talentutvikling
    • Alumni
    • Arkiv
  • Kontakt oss
    • Kontaktopplysninger
    • Ledige stillinger
    • Musikalske oppdrag
    • Varsling om kritikkverdig forhold
  • Interne sider
    • For studenter
    • For elever – Tuttiportal
    • For ansatte
    • Studentweb
    • ASIMUT
  • English

Lukk
  • Hjem
  • /
  • DID1 Fagdidaktikk 1

DID1

Fagdidaktikk 1

Innhold

Emnet omfatter delemner som er generelle for flere typer musikkpedagogisk virksomhet, og delemner som retter seg mot ulike musikkpedagogiske yrkesfunksjoner som musikkopplæring i grunnopplæringen, videregående skole, kulturskole og det frivillige musikkliv. Emnet omfatter følgende delemner:

  • Generelle musikkdidaktikk 1
  • Fagdidaktikk for instrumental- og vokalundervisning 1
  • Fagdidaktikk for førskolebarn 1
  • Fagdidaktikk for undervisning i ensembler og musikkgrupper 1

 

Generell musikkdidaktikk 1

Delemnet omfatter problemstillinger som er felles for alle typer musikkpedagogisk virksomhet med fokus på elever i alderen 5-12 år.

  • Planlegging: Den didaktiske relasjonsmodellen
  • Undervisningsmål: Musikk som kunst og kulturfag; rammeplaner, fagplaner og lærerplaner
  • Undervisningens innhold: Høre, lese, lage, trene, fremføre
  • Undervisningsmetoder: instrumentalmetodiske hovedretninger.
  • Alder og undervisningsmetoder
  • Vurderingsformer: Utviklingssamtaler; sjekklister og diplomprøver
  • Alt om øving: Daglig øving på nivå 1 og 2

 

Obligatorisk kurs:

  1. Lærevansker og tilpasset opplæring
  2. Prosjektledelse og konsertproduksjonsmetodikk
  3. Musikkpedagogiske yrkesfunksjoner

 

Fagdidaktikk for instrumental- og vokalundervisning 1

Undervisningen er rettet mot barn og ungdom på begynner- og mellomnivå innenfor rammene av den instrumental- og vokalopplæring som tilbys i kulturskoler, fordypningsprogram i grunnskolen, MDD-linjer, folkehøyskoler og det frivillige musikkliv. Med utgangspunkt i den enkeltes hovedinstrument vil det jobbes med følgende temaer:

Nivå 1: Begynnerundervisning, trinn 1, 2 ,3

  • Undervisningsemner og undervisningsprogresjon
  • Det tekniske arbeidet
  • Valg av undervisningslitteratur
  • Øving og innstuderingsmetodikk

Nivå 2: Mellomtrinnet, trinn 4 og 5

  • Progresjon, valg av undervisningslitteratur og differensiering
  • Metodehistorikk
  • Gruppeundervisning og samspill

Obligatorisk kurs i instrumentalteknikk og kroppsbevissthet

 

Fagdidaktikk i musikk for førskolebarn

Tidlig start og etablering av grunnleggende ferdigheter er viktig i musikkundervisningssammenheng. Denne undervisningen foregår først og fremst i gruppe. Det arbeides med:

  • Utvikling av rytme, puls og gehør
  • Bevegelse og lydforming
  • Improvisasjon
  • Sang og sangleker

Undervisningsmetodene kan også brukes i allmennfaget musikk i 1.-4.klasse. Undervisninger gir derfor studenten kompetanse i gruppe-/klasseledelse av unge elever fra 3-9 år.

 

Fagdidaktikk for undervisning i ensembler og musikkgrupper 1

Undervisningen er rettet mot barn og ungdom som spiller og synger i ulike ensembler på begynner- og mellomnivå. Undervisningen i ensembledidaktiske temaer er relatert til studentens hovedinstrument samt til aktuelle temaer på tvers av ensembletyper. Den enkelte student skal arbeide med sammensatte musikkgrupper og en av følgende ensemblevarianter:

  • Strykeorkester; Blåseensemble; Kor; Pianoorkester

Undervisningen er organisert som gruppeundervisning i følgende emner:

  • Repertoarvalg, organisering og ledelse av ensembler og samspillgrupper for barn
  • Gehør- og improvisasjonsbasert klasse/gruppeundervisning (Dalcrozmetodikk)
Læringsutbytte

Gjennom arbeidet med emnet skal studenten ha tilegnet seg kunnskaper, ferdigheter, holdninger og erfaringer om instrumentalopplæring og undervisningstradisjoner og -metoder som gjør studenten i stand til å planlegge, gjennomføre og vurdere instrumental/-gruppeundervisning tilpasset den enkelte elev og elevgruppe. Undervisningen legges tett opp mot pedagogikk og praksiserfaringer. Etter fullfør emne er det forventet at studenten:

Kunnskaper

  • Har kunnskap om et bredt spekter av undervisningsmetoder individuelt og i grupper
  • Har kunnskap om progresjon i instrumental-/vokalundervisning for elever 5 til 12 år, og om hvilket repertoar som egner seg best på de ulike nivåene i utviklingen.
  • Har kunnskap om utvikling av grunnleggende ferdigheter knyttet til gehør, notelesning, improvisasjon, komposisjon, instrumental-vokalteknikk og musikalsk kommunikasjon
  • Har kunnskap om prinsipper om tilpasset opplæring
  • Har kunnskap om relevant forskning og teorier om instrumental-/vokalundervisning
  • Har kunnskap om gruppe- klasseledelse

Ferdigheter

  • Kan undervise individuelt og i gruppe på nivå 1 og 2, samt lede store og små grupper/ensembler/klasser og skape utviklende og inkluderende læringsmiljøer
  • Kan bruke rammeplaner og undervisningsplaner som grunnlag for planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisningsforløp tilpasset den enkelte elev og/eller elevgruppe
  • Kan gi elever tilbakemelding, underveisvurdering og sluttvurdering som motiverer og fokuserer eleven til videre utvikling
  • Kan bruke varierte og relevante metoder og veksle mellom produksjon (komposisjon, improvisasjon og annet kreativt arbeid), reproduksjon (repertoarspill), resepsjon (lytting) og analyse (refleksjon) i undervisningen.
  • Kan veilede eleven og grupper gjennom sang/spill på eget instrument og bruk av ulike IKT-læremidler i undervisningen.
  • Kan uttrykke seg ekspressivt, bevisstgjøre sansene og utvikle elevens evne til å lytte, oppleve og uttrykke med kropp og stemme

Generell kompetanse

  • Kan samarbeid med elever og kolleger om planlegging og gjennomføring av undervisning
  • Kan reflektere over og kontinuerlig videreutvikle egen undervisningspraksis
  • Kan ta hånd om musikkpedagogiske oppgaver på en yrkesetisk måte og se musikkpedagogens ansvar for musikken som kunstart i et større historisk, kulturelt og samfunnsmessig perspektiv
Læremiddelomtale

Pensumlitteratur med et omfang på 500 sider

Pensum i instrumentaldidaktikk: 250 sider, og i tillegg relevant undervisningsstoff/notemateriale på nivå 1 og 2

Organisering og arbeidsformer

Undervisningen består av en kombinasjon av prosjektbasert undervisning, forelesninger, studentpresentasjoner, gruppeoppgaver og hjemmeoppgaver, ledelse av prosjekter individuelt eller i gruppe; arbeidsformer som samlet forutsetter både selvstendighet og samarbeid. Veiledning blir gitt individuelt og i gruppe og omfatter blant annet utviklingssamtaler med tilbakemelding på studieprogresjon og egeninnsats. Det oppfordres til å etablere kollokviegrupper.

Arbeidskrav
  • Det er obligatorisk undervisning i emnet. Fravær på mer enn 20% fører normalt til tap av eksamensrett.
  • Deltagelse på alle obligatoriske kurs i emnet må være godkjent
  • Studentframlegg, gruppearbeid og andre mindre oppgaver i henhold til studiets undervisningsplan
  • Innlevering av arbeidsmappe, individuelt eller gruppe, i hver av de fire delemnene i emnet. Innhold i arbeidsmappen defineres av faglærer, leveres ved semesterslutt og godkjennes av faglærer. Alle oppgaver i mappen må være godkjent for godkjent mappe.

Det forventes at studenten er forberedt til timen, deler kunnskap og deltar aktivt i undervisningen.

Vurderingsformer

Alle arbeidskrav i emnet, samt Praksis 1, må være godkjent for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen. Studenten vurderes i forhold til emnets læringsutbytte. Avsluttende vurdering omfatter to eksamensdeler:

1: Eksamensmappe

Eksamensmappen består av:

  • Undervisningshefte for begynnerelever
  • Instrumentalteknisk videopresentasjon (10 min)
  • Repertoarliste med undervisningsstoff på Nivå 1: Trinn 1, 2 og 3 og Nivå 2: Trinn 4 og 5

2: Muntlig eksamen

15 minutters muntlig eksamen i sentrale problemstillinger innenfor emnets pensum, med spesiell vekt på sammenheng mellom teoretisk og praktisk vurderingsevne.

De to delene teller 50% hver.

Intern sensur med to interne sensorer i kommisjonen.

Eksamen må være bestått for at studenten skal kunne fortsette PPU-studiet 2. år.

Ny vurdering

Den delen som ikke er bestått må gjennomføres på nytt. Deretter gis det ny samlet vurdering.

Karakterskala

Bestått / Ikke bestått

Emneevaluering

Emnet evalueres i henhold til Kvalitetssikringssystem for Høyskolen Barratt Due 2023-2027

Fakta om emnet

Studiepoeng15
EmnenivåVidereutdanning
Undervisningssemester og varighetTo semestre, oppstart høst
Krav til studierettOpptak til studieprogrammet
Krav til forkunnskaperBachelorgrad i musikk og Opptak til Praktisk-pedagogisk utdanning
UndervisningsstedOslo
Avsluttende vurderingEksamensmappe og muntlig eksamen

Kontakt oss

Barratt Due musikkinstitutt
Lyder Sagens gt. 2
0358 Oslo
22 06 86 86
post@bdm.no

Lenker

  • Om oss
  • Åpningstider
  • Ledige stillinger
  • Våre medarbeidere
  • Musikalske oppdrag
  • Personvernerklæring
  • Etiske retningslinjer
  • Information in English
  • Logg inn

Sosiale medier

Facebook
Instagram
Linkedin
YouTube
© Copyright 2025