Hovedsponsor

Alumn Johannes Martens tilbake på Barratt Due: Fra BDM til Oslo Filharmonien

Alumn Johannes Martens, cellist i Oslo Filharmonien, var nylig tilbake på Barratt Due musikkinstitutt (BDM) for å holde en inspirerende mesterklasse. Vi benyttet anledningen til å ta en prat med Johannes om hans tid på BDM, og hvordan musikerreisen hans har utviklet seg videre.

Fra de første tonene som ung cellist til sitt nåværende arbeid i et av Norges mest prestisjefylte orkestre, har Martens hatt en spennende og lærerik karriere. Her deler han sine erfaringer og tanker om musikk, utvikling og viktigheten av å finne sin egen stemme som musiker.

Fra ungdomsdrøm til profesjonell musiker
Martens begynte som 13-åring ved Barratt Due musikkinstitutt. Her var det spesielt juniororkesteret (JORK), ledet av Soon-Mi Chung, som gjorde et varig inntrykk.

– Hennes lidenskap for musikken og utenlandsturene til blant annet Italia, skapte et inspirerende miljø, sier Martens.

På Barratt Due fikk han et inntrykk av hva som krevdes av innsats for å lykkes som utøvende musiker.

– Møtet med BDM som ung cellist ga meg en forsmak på den profesjonelle dedikasjon til virket, det var lek og moro, men det var også alvor.

Videre studier og profesjonell utvikling
Som 16-åring flyttet Martens til Oslo for å bli del i talentprogrammet Unge strykere ved Norges musikkhøyskole (NMH). Hans utdanning tok deretter et internasjonalt steg da han studerte ved Guildhall School of Music & Drama i London under Leonard Stehn. Utdanningen ble fullført med to år i diplomstudiet på NMH med Truls Mørk.

Mange måter å gjøre ting på, det viktigste er at det er overbevisende
– Etter seks år på Guildhall følte jeg at jeg kunne alt som hadde med cellospill å gjøre. Så kom jeg på første time med Truls Mørk hvor han demonstrerte en helt annen tilnærming til både teknikk og interpretasjon. Det var veldig sunt for meg, og siden den gang har jeg vært veldig ydmyk for at det finnes mange måter å spille cello på, så lenge det er overbevisende, deler Martens.

Et sterkt musikalsk fellesskap
Martens har også fått muligheten til å samarbeide med flere av sine tidligere medstudenter, som kollegaer i musikkmiljøet. Denne uken, for eksempel, satt han ved siden av en cellist han kjente fra sine dager i Juniororkesteret på Barratt Due.

Kammermusikk og spennende prosjekter
Blant de mange spennende prosjektene Martens ser frem til for tiden, er det oktetten av Jörg Widman som trekkes fram. Widman (1973-) er en samtidskomponist fra Tyskland, kjent for sin blanding av humor og virtuositet er han blitt en av verdens mest spilte nålevende komponister. Widman skal gjestedirigere i filharmonien, og planen er å få jobbet på oktetten med komponisten mens han er i byen.

Anbefaling til unge musikere
Martens har dette å si til unge musikere som vurderer å søke seg til Barratt Due musikkinstitutt.

– Barratt Due har hatt en enorm betydning for strykermiljøet i Norge og internasjonalt på en helt unik måte. Lærerne her er fantastiske, og instituttet gir et miljø hvor unge musikere kan utvikle sitt potensial både teknisk og kunstnerisk.

Johannes Martens reise fra ung cellist til profesjonell musiker i Oslo Filharmonien viser hvordan dedikasjon, mestring og samspill kan forme en vellykket karriere. Med flere spennende prosjekter på horisonten, fortsetter han å være en inspirasjon for unge musikere som følger i hans fotspor.