• Søknad og opptak
  • Studier og undervisningstilbud
    • Høyere utdanning
    • Talentutvikling for ungdom (12-19 år)
    • Musikkopplæring for barn (6-12 år)
    • Musikk for de minste (0-5 år)
    • Dirigentforum Junior
  • Hva skjer?
    • Arrangementer
    • Aktuelt
  • Om oss
    • Åpningstider
    • Om virksomheten
    • Ansatte
    • Samarbeidspartnere
    • Senter for talentutvikling
    • Alumni
    • Arkiv
  • Kontakt oss
    • Kontaktopplysninger
    • Ledige stillinger
    • Musikalske oppdrag
    • Varsling om kritikkverdig forhold
  • Interne sider
    • For studenter
    • For elever – Tuttiportal
    • For ansatte
    • Studentweb
    • ASIMUT
  • English
  • Meny
  • Søknad og opptak
  • Studier og undervisningstilbud
    • Høyere utdanning
    • Talentutvikling for ungdom (12-19 år)
    • Musikkopplæring for barn (6-12 år)
    • Musikk for de minste (0-5 år)
    • Dirigentforum Junior
  • Hva skjer?
    • Arrangementer
    • Aktuelt
  • Om oss
    • Åpningstider
    • Om virksomheten
    • Ansatte
    • Samarbeidspartnere
    • Senter for talentutvikling
    • Alumni
    • Arkiv
  • Kontakt oss
    • Kontaktopplysninger
    • Ledige stillinger
    • Musikalske oppdrag
    • Varsling om kritikkverdig forhold
  • Interne sider
    • For studenter
    • For elever – Tuttiportal
    • For ansatte
    • Studentweb
    • ASIMUT
  • English

Lukk
  • Hjem
  • /
  • DID2 Fagdidaktikk 2

DID2

Fagdidaktikk 2

Innhold

Emnet omfatter delemner som er generelle for flere typer musikkpedagogisk virksomhet, og delemner som retter seg mot ulike musikkpedagogiske yrkesfunksjoner som musikkopplæring i ungdomsskolen, videregående skole, og det frivillige musikkliv. Emnet omfatter følgende delemner:

  • Generelle musikkdidaktikk 2
  • Fagdidaktikk for instrumental- og vokalundervisning 2
  • Fagdidaktikk for undervisning i ensembler og musikkgrupper 2

 

Generell musikkdidaktikk 2

Delemnet omfatter problemstillinger som er felles for alle typer musikkpedagogisk virksomhet med fokus på elever i alderen 13-19 år.

  • Mål og planlegging: Rammeplaner, fagplaner og læreplaner; Årsplaner, undervisningsplaner og kunnskapskart; Elevens mål og prestasjonsplaner
  • Undervisningens innhold nivå 3 og 4: Høre, lese, lage, trene, fremføre 
  • Undervisningsmetoder: Elevsamarbeid og superledelse
  • Digitale undervisningsformer
  • Alt om øving: Daglig øving og konsert- og prøvespillforberedelser 
  • Vurderingsformer: Samtaler, spørreskjema og vurderingsskjema 
  • Legitimeringsproblematikk

 

Obligatorisk kurs:

  1. Talentundervisning
  2. Flerkulturelt samspill
  3. Computeren som samarbeidspartner
  4. Musikkpedagogiske yrkesfunksjoner 2

 

Fagdidaktikk for instrumental- og vokalundervisning 2

Undervisning av ungdom og voksne på viderekomment nivå, nivå 3 og 4, innenfor rammene av den instrumental og vokalopplæring som tilbys i musikk- og kulturskolen, fordypningsprogram i ungdomsskolen, videregående skole, folkehøyskolene og det frivillige musikkliv. Med utgangspunkt i den enkeltes hovedinstrument vil det jobbes med følgende temaer:

Nivå 3: Mellomtrinnet

  • Det tekniske arbeidet
  • Progresjon og prinsipper for valg av undervisningslitteratur
  • Instrumenthistorikk
  • Undervisning og veiledning

Nivå 4: Viderekomment nivå

  • Aktuell undervisningslitteratur i de ulike klassiske epokene
  • Norsk og nordisk musikk
  • Populærmusikk
  • Sjangere/epoker og formidling av stilforståelse
  • Stemme- og instrumentidentitet
  • Øving og innstuderingsmetodikk på viderekomment nivå
  • Læreplaner for videregående skole: Planlegging, gjennomføring og vurdering av instrumentalopplæring

Obligatorisk kurs: instrumentalteknikk og kroppsbevissthet

 

Fagdidaktikk for undervisning i ensembler og musikkgrupper 2

Undervisningen er rettet mot arbeid med ungdom som spiller og synger i ulike ensembler på viderekomment nivå. Undervisningen i ensembledidaktiske temaer er relatert til studentens instrumentalkompetanse og til aktuelle temaer på tvers av ensembletyper. Den enkelte student skal arbeide med sammensatte musikkgrupper og en av følgende ensemblevarianter:

  • Strykeorkester; Blåseensemble; Kor; Pianoorkester

Undervisningen er organisert som gruppeundervisning i følgende emner:

  • Repertoarvalg, ledelse og organisering av ensembler for ungdom
  • Gehør- og improvisasjonsbasert undervisning 2: Soundpainting
Læringsutbytte

Gjennom arbeidet med emnet skal studenten ha tilegnet seg kunnskaper, ferdigheter, holdninger og erfaringer om instrumentalopplæring og undervisningstradisjoner og -metoder som gjør studenten i stand til å planlegge, gjennomføre og vurdere instrumentalundervisning tilpasset den enkelte elev og elevgruppe. Undervisningen legges tett opp mot pedagogikk og praksiserfaringer. Etter fullfør emne er det forventet at studenten:

Kunnskaper

Studenten

  • Har kunnskap om et bredt spekter av undervisningsmetoder individuelt og i grupper
  • Har kunnskap om progresjon i instrumental-/vokalundervisning for elever 13-19 år og om hvilket repertoar som egner seg best på de ulike nivåene i utviklingen.
  • Har kunnskap om utvikling av grunnleggende ferdigheter knyttet til gehør, notelesning, improvisasjon, komposisjon, instrumental-vokalteknikk og musikalsk kommunikasjon
  • Har kunnskap om relevant forskning og teorier om instrumental-/vokalundervisning

Ferdigheter

Studenten

  •  Kan undervise individuelt og i gruppe på nivå 3 og 4 samt lede store og små grupper/ensembler/klasser og skape utviklende og inkluderende læringsmiljøer 
  • Kan bruke rammeplaner og undervisningsplaner som grunnlag for planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisningsforløp tilpasset den enkelte elev og/eller elevgruppe
  • Kan gi elever tilbakemelding, underveisvurdering og sluttvurdering som motiverer og fokuserer eleven til videre utvikling
  • Kan bruke varierte og relevante metoder og veksle mellom produksjon (komposisjon, improvisasjon og annet kreativt arbeid), reproduksjon (repertoarspill), resepsjon (lytting) og analyse (refleksjon) i undervisningen.
  • Kan veilede eleven og grupper gjennom sang/spill på eget instrument og bruk av ulike IKT-læremidler i undervisningen.

Generell kompetanse

Studenten

  •  Kan samarbeid med elever og kolleger om planlegging og gjennomføring av undervisning
  • Kan reflektere over og kontinuerlig videreutvikle egen undervisningspraksis
  • Kan ta hånd om musikkpedagogiske oppgaver på en yrkesetisk, kreativ og kompetent måte og se musikkpedagogens ansvar for musikken som kunstart i et større historisk, kulturelt og samfunnsmessig perspektiv.
Læremiddelomtale

Pensumlitteratur med et omfang på 500 sider

Pensum i instrumentaldidaktikk: 250 sider, og i tillegg relevant undervisningsstoff/notemateriale på nivå 3 og 4

Organisering og arbeidsformer

Undervisningen består av en kombinasjon av prosjektbasert undervisning, forelesninger, studentpresentasjoner, gruppeoppgaver og hjemmeoppgaver, ledelse av prosjekter individuelt eller i gruppe; arbeidsformer som samlet forutsetter både selvstendighet og samarbeid. Veiledning blir gitt individuelt og i gruppe og omfatter blant annet utviklingssamtaler med tilbakemelding på studieprogresjon og egeninnsats. Det oppfordres til å etablere kollokviegrupper.

Arbeidskrav
  • Det er obligatorisk undervisning i emnet. Fravær på mer enn 20% fører normalt til tap av eksamensrett.
  • Deltagelse på obligatoriske kurs må være godkjent
  • Studentframlegg, gruppearbeid og andre mindre oppgaver i henhold til studiets undervisningsplan
  • Det leveres arbeidsmappe individuelt eller i gruppe i hvert av de ulike emneområdene: Generell musikkdidaktikk Fagdidaktikk for instrumental-/vokalundervisningen Fagdidaktikk for undervisning i ensembler og musikkgrupper. Innholdet i arbeidsmappen defineres av faglærer, leveres ved semesterslutt og godkjennes av faglærer. Alle oppgaver i mappen må være godkjent for godkjent mappe.

Det forventes at studenten er forberedt til timen, deler kunnskap og deltar aktivt i undervisningen.

Vurderingsformer

Alle arbeidskrav i emnet inkludert obligatoriske kurs, samt Praksis 2, må være godkjent for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen. Studenten vurderes i forhold til emnets læringsutbytte. Avsluttende vurdering omfatter to eksamensdeler:

1: Eksamensmappe

Eksamensmappen består av tre innleveringer:

  • Teknikkhåndbok for elever på viderekomment nivå
  • Repertoarliste med undervisningsstoff på nivå 3 og 4.
  • Skriftlig presentasjon av fagdidaktisk utviklingsarbeid: Arbeidet har til hensikt å utarbeide undervisningsmetoder som inkluderer flerkulturelle uttrykksformer eller andre kunstuttrykk enn musikk i undervisningen. Arbeidet gjennomføres i grupper på tre til fire studenter. Sluttproduktet skal bestå av en rapport som beskriver utviklingsprosessen, samt forslag til undervisningsopplegg. Omfang 3000-5000 ord. Forside, innholdsfortegnelse, notemateriale og litteraturliste kommer i tillegg

2: Muntlig eksamen

Muntlig eksamen består av et 15 minutters forberedt foredrag og 15 minutter muntlig eksamen i sentrale problemstillinger innenfor emnets pensum, med spesiell vekt på sammenheng mellom teoretisk og praktisk vurderingsevne. Det forventes at studenten som del av eksamen kan spille/synge eksempler fra pensumrepertoaret.
De to delene vektes slik: Eksamensmappe 2/3; muntlig eksamen 1/3.

Sensur med tre sensorer i kommisjonen, hvorav en ekstern.

Ny vurdering

Den delen som ikke er bestått må gjennomføres på nytt. Deretter gis det ny samlet vurdering.

Karakterskala

Gradert karakter A – F.

Emneevaluering

Emnet evalueres i henhold til Kvalitetssikringssystem for Høyskolen Barratt Due 2023-2027

Fakta om emnet

Studiepoeng15
EmnenivåVidereutdanning
Undervisningssemester og varighetTo semestre, oppstart høst
Krav til studierettBestått emner PPU1
Krav til forkunnskaperBestått emner PPU1
UndervisningsstedOslo
Avsluttende vurderingEksamensmappe og muntlig eksamen

Kontakt oss

Barratt Due musikkinstitutt
Lyder Sagens gt. 2
0358 Oslo
22 06 86 86
post@bdm.no

Lenker

  • Om oss
  • Åpningstider
  • Ledige stillinger
  • Våre medarbeidere
  • Musikalske oppdrag
  • Personvernerklæring
  • Etiske retningslinjer
  • Information in English
  • Logg inn

Sosiale medier

Facebook
Instagram
Linkedin
YouTube
© Copyright 2025