• Søknad og opptak
  • Studier og undervisningstilbud
    • Høyere utdanning
    • Talentutvikling for ungdom (12-19 år)
    • Musikkopplæring for barn (6-12 år)
    • Musikk for de minste (0-5 år)
    • Dirigentforum Junior
  • Hva skjer?
    • Arrangementer
    • Aktuelt
  • Om oss
    • Åpningstider
    • Om virksomheten
    • Ansatte
    • Samarbeidspartnere
    • Senter for talentutvikling
    • Alumni
    • Arkiv
  • Kontakt oss
    • Kontaktopplysninger
    • Ledige stillinger
    • Musikalske oppdrag
    • Varsling om kritikkverdig forhold
  • Interne sider
    • For studenter
    • For elever – Tuttiportal
    • For ansatte
    • Studentweb
    • ASIMUT
  • English
  • Meny
  • Søknad og opptak
  • Studier og undervisningstilbud
    • Høyere utdanning
    • Talentutvikling for ungdom (12-19 år)
    • Musikkopplæring for barn (6-12 år)
    • Musikk for de minste (0-5 år)
    • Dirigentforum Junior
  • Hva skjer?
    • Arrangementer
    • Aktuelt
  • Om oss
    • Åpningstider
    • Om virksomheten
    • Ansatte
    • Samarbeidspartnere
    • Senter for talentutvikling
    • Alumni
    • Arkiv
  • Kontakt oss
    • Kontaktopplysninger
    • Ledige stillinger
    • Musikalske oppdrag
    • Varsling om kritikkverdig forhold
  • Interne sider
    • For studenter
    • For elever – Tuttiportal
    • For ansatte
    • Studentweb
    • ASIMUT
  • English

Lukk
  • Hjem
  • /
  • PED1 Musikkpedagogikk 1

PED1

Musikkpedagogikk 1

Innhold

Emnet skal belyse planlegging, gjennomføring og vurdering av musikkundervisning for elever i alderen 6-12 år. Emnet fokuserer på barns utvikling, læring, prestasjonsforberedelser, sosialiseringsprosesser, det relasjonelle, læringsmiljøet, samt grunnleggende didaktisk tenkning og verdimessige valg knyttet til musikkopplæring.
Emner:

  • Lærerrollen
  • Barns utvikling 3-12 år: Førskolebarn; barnekultur; fysisk og motorisk utvikling; kreativ, kognitiv og psykososial utvikling
  • Motivasjon og læring: Motivasjonsteori; læringsteorier; lærevansker og tilpasset opplæring
  • Musikkpedagogisk grunnlagstenkning og musikkundervisningens funksjon
Læringsutbytte

Etter fullført emne er det forventet at studenten

Kunnskaper

Studenten

  • har bred kunnskap om barns utvikling, læreprosessen og hvordan ivareta elevers motivasjon, det relasjonelle i undervisningssituasjonen samt betydningen av tilhørighet og sosialt fellesskap.
  • Har kunnskap om tilpasset opplæring
  • har kunnskap om pedagogiske grunnsyn og metodiske hovedretninger
  • kan redegjøre for ulike musikkpedagogiske yrkesfunksjoner og skissere hovedlinjer i den norske musikkundervisningssituasjonen
  • har kunnskap om musikkfagets plass og begrunnelse i ulike skoleslag
  • har kunnskap om det frivillige musikklivet som opplæringsarena
  • har kunnskap om overgrep mot barn og unge, og vanskelige livssituasjoner barn og unge kan komme i, samt kjennskap til relevante hjelpeinstanser

Ferdigheter

Studenten

  • kan vurdere ulike sider ved elevens læreforutsetninger og tilrettelegge undervisning på en måte som ivaretar prinsippet om likeverdig og tilpasset opplæring for alle.
  • kan gjøre rede for og drøfte ulike oppfatninger om musikalitet, undervisning, læring og utvikling med utgangspunkt i bl.a. historiske, kulturelle og sosiale forhold.
  • kan reflektere over egen læring og utvikling, vurdere egne læringsstrategier og arbeide systematisk og målrettet.
  • kan analysere gjeldende læreplaner og se sammenhengen mellom mål, planlegging, gjennomføring og vurdering.
  • kan analysere og reflektere over sosiale relasjoner og gruppeprosesser, identifisere vanlig forekommende lærevansker og atferdsproblemer og iverksette tiltak.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan se musikkpedagogens ansvar og oppgaver som ledd i en større kulturell og samfunnsmessig helhet.
  • kan drøfte musikkfagets tilknytning til andre kunstfag og vise forståelse for sammenhenger mellom musikkpedagogisk virksomhet og annen pedagogisk virksomhet.
  • kan orientere seg i faglitteratur, reise relevante problemstillinger og drøfte disse kritisk. Kan søke, behandle og vurdere informasjon kritisk, samt anvende relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet.
  • forstår grunnleggende prosesser knyttet til kommunikasjon og samarbeid i forhold til sin rolle som samarbeidspartner, relasjonsbygger, konfliktløser, leder og veileder.
Læremiddelomtale

Pensumlitteratur med et omfang på 500 sider, se egen pensumliste.

Organisering og arbeidsformer

Det stilles store krav til variasjon og fleksibilitet i undervisningen og til studentenes egenaktivitet og felles ansvar for læringsmiljøet. Dette skal sikre utdanningens prinsipper om å være erfaringsbasert og deltakerbasert, samtidig som teori og praksis skal ses i nær sammenheng. Arbeids- og undervisningsmåtene skal reflektere innholdet i emnet. Kontinuerlig og prosjektbasert undervisning, forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner, hjemmeoppgaver. Veiledning individuelt og i gruppe.

Arbeidskrav
  • Det er obligatorisk undervisning i emnet. Fravær på mer enn 20% fører normalt til tap av eksamensrett.
  • Studentframlegg, gruppearbeid og andre mindre oppgaver i henhold til studiets undervisningsplan
  • Innlevering av digital arbeidsmappe ved slutten av hvert semester. Arbeidsmappen leveres individuelt eller som gruppearbeid.

Det forventes at studenten er forberedt til timen, deler kunnskap og deltar aktivt i undervisningen.

Vurderingsformer

Alle arbeidskrav i emnet, samt Praksis 1, må være godkjent for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen. Studenten vurderes i forhold til emnets læringsutbytte. Avsluttende vurdering omfatter to eksamensdeler:

1: Eksamensmappe

Eksamensmappen består av:

  • Videopresentasjon knyttet til emnet «læringsteori» (10 min)
  • Skriftlig oppgave knyttet til emnet «motivasjon» (1000 ord)
  • Digitalt tankekart med oversikt over elevens utvikling 0-12 år

2: Muntlig eksamen

15 minutters muntlig eksamen i sentrale problemstillinger innenfor emnets pensum, med spesiell vekt på sammenheng mellom teori og undervisningspraksis.

De to delene teller 50% hver.

Intern sensur med to interne sensorer i kommisjonen.

Eksamen må være bestått for at studenten skal kunne fortsette PPU-studiet 2. år.

Ny vurdering

Den delen som ikke er bestått må gjennomføres på nytt. Deretter gis det ny samlet vurdering.

Karakterskala

Bestått / Ikke bestått

Emneevaluering

Emnet evalueres i henhold til Kvalitetssikringssystem for Høyskolen Barratt Due 2023-2027

Fakta om emnet

Studiepoeng15
EmnenivåVidereutdanning
Undervisningssemester og varighetTo semestre, oppstart høst
Krav til studierettOpptak til studieprogrammet
Krav til forkunnskaperBachelorgrad i musikk og Opptak til Praktisk-pedagogisk utdanning
UndervisningsstedOslo
Avsluttende vurderingEksamensmappe og muntlig eksamen

Kontakt oss

Barratt Due musikkinstitutt
Lyder Sagens gt. 2
0358 Oslo
22 06 86 86
post@bdm.no

Lenker

  • Om oss
  • Åpningstider
  • Ledige stillinger
  • Våre medarbeidere
  • Musikalske oppdrag
  • Personvernerklæring
  • Etiske retningslinjer
  • Information in English
  • Logg inn

Sosiale medier

Facebook
Instagram
Linkedin
YouTube
© Copyright 2025