Alexanderteknikk
Mål og innhold
Læringsutbytte
- Studenten har evne til å redusere uhensiktsmessige spenninger under øving og fremføring.
- Studenten har evne til å observere seg selv og medstudenter og gi tilbakemeldinger basert på premissene i Alexanderteknikken.
- Studenten evner å gjenkjenne egne vaner som hindrer koordinering mellom kropp og sinn, og evner å arbeide med disse for å optimalisere egen øving og musikalsk utøvelse
Innhold
Alexanderteknikk er en metode for å endre vanemessige reaksjoner i tenkning og bevegelser. Hensikten er å redusere bruk av unødvendig spenning. Gjennom emnet er det et mål at studenten skal få en økt bevissthet og dypere forståelse av hvordan man på best mulig måte kan bruke kroppen på en effektiv og sunn måte i musikkutøvelsen.
I emnet vil studenten bli introdusert for grunnleggende begreper innenfor Alexanderteknikk, spesielt rettet mot musikere. Innføring i teknikken tar utgangspunkt i grunnleggende anatomiske og tankemessige forhold og sammenhengen mellom dem, og vil bli introdusert på en systematisk måte både generelt, samt direkte rettet mot ulike instrumentgrupper.
Kurset vil ta for seg bl. a.:
- Grunnleggende prinsipper i teknikken
- Innføring i pensumlitteratur
- Daglig praktisering av teknikken både med og uten instrument
- Pust og bruk av øvelser
Om emnet
P. de Alcantara, Indirect Procedures (Oxford University Press, 1997)
Emnet undervises både gruppe og i individuelle timer/veiledning. Det forventes at studenten jobber regelmessig med emnet utenfor undervisningen, og deltar i samtaler i gruppen basert på egne erfaringer med teknikkene.
- Det er obligatorisk undervisning i emnet. Fravær på mer enn 20 % fører til tap av eksamensrett. Se eget fraværsreglement for en detaljert beskrivelse.
- Innlevering av (3) skriftlige oppgaver underveis.
- Avsluttende essay på mellom 1600 og 2000 ord basert på erfaringer med teknikken gjennom emnet
Alle obligatorisk arbeidskrav skal være gjennomført og godkjent før avsluttende vurdering. Godkjente obligatoriske arbeidskrav er gyldige to semestre etter gjennomføring.
Mappevurdering. Studenten vurderes i henhold til læringsmålene for emnet. En intern sensor, normalt faglærer.
Studenten må gjennomføre hele eller deler av emnet på nytt. Dette avgjøres individuelt av faglærer.
Avsluttende vurdering uttrykkes med Bestått/Ikke bestått.
Emnet evalueres i tråd med Høyskolen Barratt Dues kvalitetssikringssystem.
Fakta om emnet
Studiepoeng | 10 |
Studienivå (syklus) | Bachelor |
Undervisningssemester og varighet | Undervisningen starter høstsemesteret og går over to semestre |
Krav til studierett | Bachelorprogram i utøvende musikk |
Krav til forkunnskaper | Bestått opptaksprøve til bachelorprogram i utøvende musikk |
Undervisningssted | Oslo |
Avsluttende vurdering | Mappevurdering |