• Søknad og opptak
  • Studier og undervisningstilbud
    • Høyere utdanning
    • Talentutvikling for ungdom (12-19 år)
    • Musikkopplæring for barn (6-12 år)
    • Musikk for de minste (0-5 år)
    • Dirigentforum Junior
  • Hva skjer?
    • Arrangementer
    • Aktuelt
  • Om oss
    • Åpningstider
    • Om virksomheten
    • Ansatte
    • Samarbeidspartnere
    • Senter for talentutvikling
    • Alumni
    • Arkiv
  • Kontakt oss
    • Kontaktopplysninger
    • Ledige stillinger
    • Musikalske oppdrag
    • Varsling om kritikkverdig forhold
  • Interne sider
    • For studenter
    • For elever – Tuttiportal
    • For ansatte
    • Studentweb
    • ASIMUT
  • English
  • Meny
  • Søknad og opptak
  • Studier og undervisningstilbud
    • Høyere utdanning
    • Talentutvikling for ungdom (12-19 år)
    • Musikkopplæring for barn (6-12 år)
    • Musikk for de minste (0-5 år)
    • Dirigentforum Junior
  • Hva skjer?
    • Arrangementer
    • Aktuelt
  • Om oss
    • Åpningstider
    • Om virksomheten
    • Ansatte
    • Samarbeidspartnere
    • Senter for talentutvikling
    • Alumni
    • Arkiv
  • Kontakt oss
    • Kontaktopplysninger
    • Ledige stillinger
    • Musikalske oppdrag
    • Varsling om kritikkverdig forhold
  • Interne sider
    • For studenter
    • For elever – Tuttiportal
    • For ansatte
    • Studentweb
    • ASIMUT
  • English

Lukk
  • Hjem
  • /
  • Høyere utdanning
  • /
  • Bachelor i utøvende musikk gammel
  • /
  • FELD5100 Fysisk bevissthet og mental trening for musikere – Feldenkrais

FELD5100

Fysisk bevissthet og mental trening for musikere – Feldenkrais

Mål og innhold

Feldenkraismetoden er en pedagogisk metode som tar utgangspunkt i menneskets bevegelsesmønster og i at kroppen er det opprinnelige redskapet for læring. Målet er en kropp som er organisert slik at den beveger seg med et minimum av kraft og et maksimum av effektivitet; ikke gjennom muskulær styrke men gjennom øket bevissthet om hvordan kroppen arbeider.

Læringsutbytte
• Studenten har økt innsikt i egne vanemønster knyttet til bevegelser og tanker
• Studenten har økt innsikt i samspillet mellom stabilitet, mobilitet, balanse og spenning-avspenning i eget bevegelsesmønster
• Studenten har økt evne til å justere og forandre eget bevegelsesmønster
• Studenten har økte kunnskaper og ferdigheter til å ivareta seg selv fysisk og mentalt i forbindelse med konserter og opptredener

Innhold
• Undervisningen tar utgangspunkt i verbalt ledete bevegelsessekvenser som gjør at man kan oppdage ukjente bevegelses- og tankerelaterte mønstre i seg selv.
• Praktisk anatomi. Teori om fysikk, tyngdekraft, tyngdepunkt, vekt armer
• Lære hvordan man lærer. Tematisering av forholdet mellom muskelsystemet og nervesystemet.

Læremiddelomtale

Det henvises til relevant litteratur og læreverk

Organisering og arbeidsformer

Gruppeundervisning med bevegelsesleksjoner

Arbeidskrav
  • Det er obligatorisk undervisning i alle deler av emnet. Fravær på mer enn 20 % fører til tap av eksamensrett
  • Studenten skal delta aktivt i undervisningen
  • Felles refleksjonsrunde i klassen underveis og ved avslutning av emnet
  • Observasjon av seg selv under øving på instrumentet og i dagliglivet og med ukentlig logg
  • Individuell veiledning med lærer
  • Et refleksjonsnotat på ca 1 A4-side som oppsummerer studentens erfaring med undervisningen og som leveres i etterkant av endt undervisningsperiode

 

Alle obligatorisk arbeidskrav skal være gjennomført og godkjent før avsluttende vurdering. Godkjente obligatoriske arbeidskrav er gyldige to semestre etter gjennomføring.

Avsluttende vurdering

Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få gå opp til avsluttende vurdering.

Mappevurdering. Studenten vurderes i henhold til læringsmålene for emnet. En intern sensor, normalt faglærer.

Ny vurdering

Studenten må gjennomføre hele eller deler av emnet på nytt. Dette avgjøres individuelt av faglærer.

Karakterskala

Avsluttende vurdering uttrykkes med Bestått/Ikke bestått

Emneevaluering

Emnet evalueres i tråd med Høyskolen Barratt Dues kvalitetssikringssystem.

  • Instrumental
  • Vokal
  • Valgemner
1. studieår
GDIR1100 Grunnleggende direksjon
HINS1200 Hovedinstrument 1
HINS1300 Hovedinstrument 1
HØR1100 Hørelære 1
KAM1200 Kammermusikk 1
HIST1100 Musikkhistorie
SATS1100 Satslære 1
SGRU1300 Scenisk grunnopplæring I
PNO1300 Utøvende støtteinstrument piano
2. studieår
ARR2100 Arrangering/instrumentasjon
KAM2300 Ensemblesang og kammermusikk 1
ENT2100 Entreprenørskap
HINS2200 Hovedinstrument 2
HINS2300 Hovedinstrument 2
HØR2100 Hørelære 2
KAM2200 Kammermusikk 2
HIST2100 Norsk musikkhistorie 
SGRU2300 Scenisk grunnopplæring 2
VERK2100 Verkanalyse
3. studieår
KAM3300 Ensemblesang og kammermusikk 2
ENT3100 Entreprenørskap
HINS3200 Hovedinstrument 3
HINS3300 Hovedinstrument 3
KAM3200 Kammermusikk 3
4. studieår
KAM4300 Ensemblesang og kammermusikk 3
ENT4100 Entreprenørskap
HINS4200 Hovedinstrument 4
HINS4300 Hovedinstrument 4
KAM4200 Kammermusikk 4
5. studieår
3. og 4. studieår
2018-2019
KAMFOR5100 Kammermusikk fordypning
KAMP5100 Kammermusikk påbygning
PREPRO5200 Prestasjonforberedelse
PFOR5210 Prøvespillforum 1
KORO5120 Korobservasjon 1
ORKDIR 5100 Orkesterdireksjon
2019-2020
AKK5100 Akkompagnement for pianister
EKPR51XX Eksternt utøvende prosjekt
FELD5100 Fysisk bevissthet og mental trening for musikere – Feldenkrais
KKOR5100 Kammerkor for instrumentalister 1
KAMFOR5100 Kammermusikk fordypning
KAMP5100 Kammermusikk påbygning
MPRO5110 Musikkproduksjon for utøvere
PRYT5100 Praktisk rytmikk
PREPRO5200 Prestasjonforberedelse
UTPR51XX Utøvende prosjekt
MUPRA5101 Øving og musikkteori i praksis
2020-2021
AKK5100 Akkompagnement for pianister
EKPR51XX Eksternt utøvende prosjekt
FELD5100 Fysisk bevissthet og mental trening for musikere – Feldenkrais
KKOR5100 Kammerkor for instrumentalister 1
KAMFOR5100 Kammermusikk fordypning
KAMP5100 Kammermusikk påbygning
PREPRO5200 Prestasjonforberedelse
UTPR51XX Utøvende prosjekt
PFOR5210 Prøvespillforum 1
KORO5120 Korobservasjon 1
ORKDIR 5100 Orkesterdireksjon
2021-2022
INNSTUD5100 Innstuderingsteknikk og bladsang
YOGA5100 Yoga for musikere
ØV5100 Øving
AKK5100 Akkompagnement for pianister
EKPR51XX Eksternt utøvende prosjekt
KKOR5100 Kammerkor for instrumentalister 1
KAMFOR5100 Kammermusikk fordypning
KAMP5100 Kammermusikk påbygning
UTPR51XX Utøvende prosjekt
2022-2023
YOGA5100 Yoga for musikere
ØV5100 Øving
REP5100 Repertoarfordypning
AKK5100 Akkompagnement for pianister
KKOR5100 Kammerkor for instrumentalister 1
MPRO5110 Musikkproduksjon for utøvere
PREPRO5200 Prestasjonforberedelse
PFOR5210 Prøvespillforum 1
KORO5120 Korobservasjon 1
ORKDIR 5100 Orkesterdireksjon
2023-2024
ROMSATS5100 Romantisk satslære og harmonikk
ØVPREST5100 Øving og prestasjon
AKK5100 Akkompagnement for pianister
KKOR5100 Kammerkor for instrumentalister 1
MPRO5110 Musikkproduksjon for utøvere
ORKDIR 5100 Orkesterdireksjon
2024-2025
INNSTUD5100 Innstuderingsteknikk og bladsang
NOKV5100 Norske kvinnelige utøvere og komponister
EKST5100 Eksternt utøvende prosjekt, Musikkteater ved Høyskolen Kristiania
EKST5100 Eksternt utøvende prosjekt, kormedvirkning Eugene Onegin
IMPRO5100 Sanntidsmusikk og klassisk improvisasjon
PFOR5210 Prøvespillforum 1
2025-2026

Kontakt oss

Barratt Due musikkinstitutt
Lyder Sagens gt. 2
0358 Oslo
22 06 86 86
post@bdm.no

Lenker

  • Om oss
  • Åpningstider
  • Ledige stillinger
  • Våre medarbeidere
  • Musikalske oppdrag
  • Personvernerklæring
  • Etiske retningslinjer
  • Information in English
  • Logg inn

Sosiale medier

Facebook
Instagram
Linkedin
YouTube
© Copyright 2025