Musikkhistorie
Mål og innhold
Læringsutbytte
Studenter som har gjennomført emnet kan:
- uttrykke seg skriftlig og muntlig om musikk og musikalske problemstillinger
- definere de ulike epokers musikalske særtrekk og kan påpeke spesifikke stiltrekk i en komposisjon
- anvende musikkfagets terminologi
- reflektere over musikkhistorie i forhold til hovedinstrumentrepertoaret som innstuderes
- identifisere karakteristiske stiltrekk for et utvalg komponister samt tiden og miljøet disse representerer
- gjennom argumentasjon plassere verker fra standardrepertoaret i en musikkhistorisk sammenheng, og begrunne plasseringen
- gi en grunnleggende oversikt over standardrepertoaret
- forklare hovedtrekkene i instrumenthistorien, spesielt for eget hovedinstrument
Innhold
Emnet konsentrerer seg om den vestlige kunstmusikktradisjon. Kurs i akademisk skriving inngår i musikkhistoriedelen og gis ved starten av høstsemesteret.
Undervisningen omfatter en presentasjon av hovedlinjene innen vestlig kunstmusikk fra antikken og frem til vår tid. Sentrale epoker, komponister og verkformer blir diskutert ut fra historiske fremstillinger og verkteknisk nærstudium. Overordnede estetiske og kunstfilosofiske aspekter blir berørt som en utdypende faktor. Det legges vekt på å knytte gjennomgangen av musikkhistorien og musikkeksempler opp mot studentenes hovedinstrumentrepertoar.
Om emnet
Burkholder J. Peter, Donald J. Grout, Claude V. Palisca (2019): A History of Western Music, 10th edition: New York/London: W.W. Norton & Company.
J. Peter Burkholder, J. Peter and Claude V. Palisca (eds.) (2019): Norton Antology of Westen Music, Ancient to Baroque, Vol 1. 8th edition: New York/London: W.W. Norton & Company.(utdrag)
J. Peter Burkholder, J. Peter and Claude V. Palisca (eds.) (2019): Norton Antology of Westen Music, Classic to Romantic, Vol 2. 8th edition: New York/London: W.W. Norton & Company. (utdrag)
J. Peter Burkholder, J. Peter and Claude V. Palisca (eds.) (2019): Norton Antology of Westen Music, Twentieth Century and After, Vol 3. 10th edition: New York/London: W.W. Norton & Company (utdrag)
Benestad, Finn (1976/2018): Musikk og tanke. Hovedretninger i musikkestetikkens historie fra antikken til vår egen tid. (utdrag fra «Romantikken», s. 223–230, s. 237– 245, s. 264–276 og s. 289–311) Oslo: Aschehoug forlag.
Eriksen, Asbjørn: J. S. Bachs fuge i Ess-dur fra Das wohltemperierte Klavier bind 1 (ca. 1722) (manuskript, 2 sider)
Gruppeundervisning
Gjennomført undervisning og arbeidskrav er gyldig inntil to semestre etter ordinær eksamen.
- Det er obligatorisk undervisning i emnet. Fravær på mer enn 20 % fører til tap av eksamensrett. Se eget fraværsreglement for en detaljert beskrivelse.
- Musikkhistorie: Innlevering av minst 2 oppgaver i løpet av undervisningsperioden. De innleverte oppgavene må være godkjent for å få avsluttende vurdering i emnet. Det gir én mulighet til oppretting.
- Akademisk skriving: 3-4 korte, ukentlige oppgaver som følger kurset. Oppgavene skal være godkjent før endelig eksamen kan avlegges.
30 minutter muntlig eksamen i musikkhistorie.
Sensur med minst to sensorer i kommisjonen, hvorav en ekstern. Intern sensor er normalt faglærer i emnet.
Gradert karakterskala A-F.
Ny muntlig eksamen.
Emnet evalueres i tråd med Høyskolens Barratt Dues kvalitetssikringssystem
Fakta om emnet
Studiepoeng | 10 |
Studienivå (syklus) | Bachelor |
Undervisningsemester og varighet | Undervisningen starter i høstsemesteret og går over to semestre |
Krav til studierett | Bachelorprogram i utøvende musikk |
Krav til forkunnskaper | Bestått opptaksprøve til bachelorprogrammet |
Undervisningssted | Oslo |
Avsluttende vurdering | Muntlig eksamen |