– Vi ønsker å markere jubileet med å fornye både hvordan vi ser ut og hvordan vi kommuniserer med omverdenen. Samtidig har vi ambisjoner om å fortsette arbeidet med å gi unge elever og studenter som aspirerer mot en profesjonell musiker karriere, de beste vekstvilkår i samarbeid med profesjonelle aktører i musikermarkedet sier Stephan Barratt-Due, rektor og kunstnerisk leder.
Fra musikklek til internasjonale scener
Barratt Due tilbyr et helhetlig utdanningsløp fra musikklek for babyer til masterutdanning på høyeste nivå.
– Å mestre noe handler om å sprenge sine egne grenser. Det skjer hos oss hele tiden – i klasserommene, i øvingsrommene og på konsertpodiet. Denne unike tradisjonen ønsker vi å videreføre til stadig nye generasjoner, og nettopp derfor må vi fornye oss i takt med tiden, sier Barratt-Due, som er barnebarn av stifterne Mary Barratt og Henrik Due.
Ny visuell identitet
Nå skal det helhetlige utdanningsløpet også få en identitet og digitale flater som speiler institusjonens særpreg og visjon for fremtiden. Dinamo Design ble valgt som kreativ samarbeidspartner etter en prosess med flere aktører. For Dinamo handler oppdraget om å balansere arven med et tydelig blikk fremover.
– Barratt Due kombinerer profesjonalitet med varme og en forståelse av musikkens viktige rolle i samfunnet. Sammen utvikler vi en visuell identitet som ivaretar skolens unike historie, samtidig som den setter tonen for de neste hundre årene, sier Annie Myhre Westgärds, rådgiver i Dinamo Design.
Den nye identiteten skal være fleksibel, med mål om å nå ut til alle instituttets målgrupper – fra småbarn i musikklek til studenter på internasjonalt toppnivå – og leve like godt på TikTok som på plakater i konserthus.
– Fornyelsen handler ikke om å bli noe annet – men om å bli enda tydeligere på hvem vi er. Dinamo har vært en lyttende og inspirerende samarbeidspartner som både forstår hvor vi kommer fra, og utfordrer oss på hvor vi skal, sier Harald Hjort, direktør ved Barratt Due.