Hovedsponsor

Undervisningsplattform

Ved Høyskolen Barratt Due bruker vi Microsoft Teams som digital undervisningsplattform for studenter.

I undervisningsplattformen Microsoft Teams finner du alt av undervisningsmateriell tilknyttet din studiehverdag, faglærers forelesningsnotater og presentasjoner, noter til prosjekter, samt innlevering av arbeidskrav og oppgaver. I tillegg til dette vil du som student ha mulighet til å kommunisere med dine medstudenter og faglærere digitalt.   

Under er en video som gir en kort innføring i de ulike funksjonene i Teams. 
Informasjon om bruken av Teams finner du også i Spørsmål og svar nederst på siden. 

 

Spørsmål og svar

Last ned Teams til din pc/mac og mobil her 

Brukernavn: BDM- studentepostadresse

Passord: BDM- passord

 

I Teams er du tildelt en mappe for hvert emne. Her vil du finne all undervisningsmateriell og informasjon vedr. emnet, se filer og klassenotatblokk. I Chat-funksjonen kan du stille direkte spørsmål til faglærer og dine medstudenter. Teams kan også benyttes til å streame undervisning og digitale kollokviegrupper. 

OneDrive er din personlige skylagring mens du studerer på Høyskolen Barratt Due. Her kan du lagre undervisningsmateriell, noter, egne notater og oppgaver, samt dele og samskrive dokumenter.

  1. Logg på Office 365
  2. Brukernavn bdm-studentepost / bdm-passord.

NB! Husk å laste ned dine filer fra din Office 365-studentkonto. Din brukerkonto vil deaktiveres når du avslutter ditt studie her på HBD. 

Office365 gir deg som student tilgang til Microsoft Office-programmer. Din lisens dekker online versjon av Office-pakken: Word, Excel, OneNote m.m og lagring i OneDrive.

 

Hvordan logge inn?

For å få tilgang til Office 365, e-post, office-pakke og skytjenesten OneDrive:

  1. Logg på Office 365
  2. Ved første innlogging skriver du inn bdm-studentepost og bdm-passord.

Hvert emne har sitt Team. Strukturen i alle Teams-mappene er den samme. 

Generelt: Felleskanal for hele emnet. 
Øverst i vinduet er en menylinje bestående av følgende faner:

  • Innlegg: her kan faglærer/studenter legge ut informasjon som gjelder emnet generelt.
  • Filer: Undervisningsmateriell, dokumenter, noter. 
  • Klassenotatblokk: En felles arbeidsbok for alle tilknyttet emnet. Her finner du også din private notatblokk, merket med ditt navn. Denne har ingen andre studenter tilgang til. For mer informasjon, se eget punkt under. Merk deg at hver faglærer selv avgjør bruken av klassenotatblokk.
  • Oppgaver: Oppgaver tilknyttet emnet publiseres her. Du finner også en oversikt over samtlige oppgaver i alle emner i menyen til venstre (merket koffert). 
    Klikk her for video om hvordan du legger inn oppgave. 

Kanal 1 

Kanal 2 
Undergruppene, kalt kanaler, deler inn emnet i ulike temaer. Her finner du enkelt frem til informasjon som angår de ulike delene av hvert emne. Mappestrukturen er samme som i generelt (innlegg, filer, notatblokk etc.).

I Teams kan du kommunisere med dine medstudenter og faglærere via funksjonene chat og video.

Chat kan du ha én-til-én- eller gruppechatter med personer.

  1. Velg «Ny chat» Velg for å starte en ny chat. .

  2. Skriv inn navnet på personen eller personene du vil chatte med.

  3. Trykk på «pil ned» for å legge til et navn i chattegruppen.

Foreta videosamtaler og lydsamtaler fra en chat

  • Velg «Videosamtale» Velg for å starte en videosamtale. eller «Lydsamtale» Velg for å starte en lydsamtale. for å ringe noen direkte fra en chat.

Klikk her for opplæringsvideo.

Skrivebord

Hvis du vil administrere varsler, velger du profil bildet øverst til høyre i Teams, og deretter velger Innstillinger-knappen Innstillinger > Aktivitet-knapp varsler.

iOS

I aktivitetsfeeden kan du trykke Filter Filtrer-knapp , slik at du bare kan se visse typer meldinger, for eksempel uleste meldinger, @omtaler, svar og liker-klikk. Bruk alternativer for feed, for å velge et tema eller en enkeltaktivitet.

Hvis du vil tilpasse varsler, trykker du meny Mer-knappen > Innstillinger > varsler.

 

 

For mer informasjon om hvordan tilpasse varslinger i Teams, klikk her

 

Android

I aktivitetsfeeden kan du trykke Filter Filtrer-knapp , slik at du bare kan se visse typer meldinger, for eksempel uleste meldinger, @omtaler, svar og liker-klikk. Bruk alternativer for feed, for å velge et tema eller en enkeltaktivitet.

Hvis du vil tilpasse varsler, trykker du meny Mer-knappen > Innstillinger > varsler.

Klassenotatboken har flere funksjoner:

  • Ta egne forelesningsnotater. Klikk deg inn på eget navn. Du kan endre/opprette undermapper tilpasset ditt behov. 
  • Samarbeidsmappen har alle i emnet tilgang til. Dere kan enkelt jobbe sammen med oppgaver tilknyttet emnet.
  • Enkelte faglærere oppretter notatblokker hvor du som student kan få detaljerte tilbakemeldinger på oppgaver.
  • Bruk høretelefoner med innebygget mikrofon.
  • Ha på kamera for å vise at du er aktivt deltagende.
  • Ha mikrofonen på mute, og trykk på funksjonen “raise hand” dersom du ønsker å si noe. Vent til du får ordet. 
  • Still forberedt og logg deg på til tiden.
  • Unngå motlys i webkameraet ved å plassere deg med ev. vindu foran eller ved siden av deg, ikke bak deg. 

Dersom flere studenter følger undervisningen, deler skjermen seg i flere ruter. For kun å se foreleser kan du feste bildet til foreleser ved hjelp av en «pin».

  • Til venstre i bildet til foreleser er tre prikker, trykk her og du vil få opp symbolet “pin”. 
  • Din foreleser blir deretter hovedbildet på skjermen din, og dine medstudenter legges nederst i vinduet.
  • Velg Planlegge et møte Knapp for å planlegge et møte i en chat (under boksen der du skriver en ny melding), for å sette opp et møte med personer i chatten.

  • Gå til Kalender Møter-knappen på venstre side av-appen, og velg Nytt møte i øvre høyre hjørne.

  • Legg til obligatoriske deltakere ved å fylle inn studentens/lærers mailadresse. Det er også mulig å invitere eksterne til møte, fyll inn privat epostadresse. 
  • Velg en tidsperiode i kalenderen.

  • Når du er ferdig med å fylle ut detaljene, velger du Send. Dette lukker planleggingsskjemaet og sender en invitasjon med lenke til møte til alles epostadresser (også eksterne).

Mer info om hvordan planlegge møte finner du her, klikk her

Se hvordan du laster ned og bruker Teams på Mac her

Se hvilke nødvendige innstillinger du må gjøre på Macen din for å bruke Teams

 

Feilsøk problemer med mikrofonen på en Mac

Hvis du bruker en Mac, og du har problemer med å få mikrofonen til å fungere, må du kanskje endre en av innstillingene for personvern. 

Slik sjekker du det:

  1. Åpne Systemvalg

  2. Velg Sikkerhet og personvern

  3. Velg Mikrofon til venstre under Personvern

  4. Kontroller at Microsoft Teams er valgt

 

Opprette Breakout rooms på en Mac

Bare møtearrangører på skrivebordsversjoner av Teams (Windows og Mac) kan opprette og administrere breakout rom. Altså må du laste ned Teams på Macen din for at denne funksjonen skal kunne fungere. 

Obs!: Disse funksjonene er for øyeblikket ikke tilgjengelige i breakout-rommene:

  • ring meg

  • Legge til personer i møtet fra deltakere-panelet

  • Legge til flere personer i møte chatten

  • Kopiere informasjonen om å bli med i møtet

 

Dersom du opplever at siden mangler informasjon, kontakt studieadministrasjonen, følg linken under:

Våre medarbeidere