Tubaist August Schieldrop demonstrerer "kjeks-trikset" under Senter for talentutviklings Superøvingsseminar høsten 2019.

Virkelighetsnær øving

Kjekstygging for å simulere tørr munn og prøvespill hjemme i stua. Kun kreativiteten setter grenser for effektiv øving.

Senter for talentutvikling holdt i høst et seminar om Superøving rundt om i Norge, som dreide seg om hvordan man får mest mulig ut av tiden på øverommet. I tillegg har vi tidligere skrevet om de ubehagelige følelsene mange kjenner på, og hvordan man kan håndtere disse (Slik mestrer du følelser). 

 

Kroppen reagerer

Bård Monsen er seksjonsleder for kammermusikk og strykere ved Barratt Due. På seminaret fortalte han hvorfor frykt oppstår under konserter og prøvespill, og hvilke øvelser som kan gjøre frykten mindre farlig.

– Frykt, nervøsitet og angst oppstår i situasjoner som er ukjente og uforutsigbare, der vi ikke har kontroll. Det kan for eksempel være under en konsert eller på et prøvespill. Kroppen sier ifra før vi rekker å tenke, og symptomene kan være at man blir skjelven, stiv eller helt lammet, sier Monsen.

Ifølge Monsen kan vi ikke bare “kvitte oss med” slike følelser. 

– Frykt er kroppens naturlige reaksjon i uforutsigbare situasjoner. Og noe frykt er bra, den skjerper oss og gjør at vi presterer bedre. For mye frykt kan derimot være ødeleggende, forklarer han.

 

Eksponeringsøvelser

Det er mange øvelser man kan gjøre for å mestre ubehaget, og mange av disse dreier seg om eksponering. Gjennom å sette seg i lignende situasjoner, gjør man det ukjente mer kjent – og mindre skummelt. Her er to slike øvelser:

Kjeks-trikset

Blåsere kan ofte oppleve at de er tørre i munnen. Under Senter for talentutviklings seminar demonstrerte tubaist August Schieldrop hvordan man kan øve på nettopp dette. Han tok to mariekjeks i munnen for å gjenskape tørrheten:

 

 

Simulert prøvespill

Hva med å simulere et prøvespill hjemme i stua? Sett opp bord og stoler, og ha et rollespill hvor du kommer inn for å prøvespille. Forsøk å sette deg mest mulig inn i hvordan det ville føltes om du sto foran en ekte jury. Under superøving-seminaret gjorde August Schieldrop dette, foran en jury bestående av Bård Monsen og Anders Hall Grøterud:

 

 

Aksepterte frykten

Det er ikke sikkert at frykten kommer til å forsvinne. Noen vil kanskje føle symptomer på nervøsitet hele livet, selv når de er blitt en musiker i verdensklasse. Fiolinist Ingerine Dahl har tidligere fortalt om da hun var syv år, forstod hun at hun aldri ville kunne spille en konsert uten å bli klam i hendene.  

– Det var som om jeg aksepterte det der og da, og det har aldri vært et problem siden, sa Dahl.

For mange vil nervøsiteten og frykten forsvinne med årene, mens andre vil føle på det resten av livet. Det viktigste er uansett å akseptere at man kan bli nervøs og at det bare er kroppens naturlige reaksjon – da blir ikke følelsene så ubehagelige lenger. 

 

 

Meld deg på Senteret for talentutviklings månedlige nyhetsbrev her: ABONNER PÅ NYHETSBREV

Tekst: Øyvind Hamre / Senter for talentutvikling

Les også

– Så mye talent og guts

Sara Övinge forteller om Maestro, hennes undervisningsmetoder og hvorfor hun trives så godt i det norske musikklivet.

Store forventninger til Klavertiltaket

Kenneth Tran (16) er det eneste nye tilskuddet til årets nasjonale klavertiltak. Han håper at tiltaket vil gi motivasjon og muligheter til å drive med musikk resten av livet.

– Ikke bare glitter og jubel

Hvilket råd ville du gitt deg selv som 15-åring for å forberede deg best mulig på musikerlivet?

Går for seier med poplåt

Operabrødrene Solli-Tangen er tilbake i MGP-sirkuset. Men poplåta Out of Air er noe av det vanskeligste de to klassiske sangerne har prøvd seg på.