Smittefrie mestermøter

Senter for talentutviklings mestermøter har blitt gjennomført med fysiske og digitale opplegg skreddersydd til elevene i hver region. Helt smittefritt naturligvis.

– Man må gjøre det beste ut av det, i en situasjon som dette har vi muligheten til å tenke nytt. Vi må snu det til noe positivt og lære nye ting, sier Audun Sandvik som er solocellist i Det Norske Kammerorkester og en del av Senter for talentutviklings mestermøte-team for unge strykere i Kristiansand. 

I alt har Senteret engasjert fem mestermøte-team bestående av inntil fire profesjonelle strykere. I lys av korona-situasjonen har alle teamene tenkt nytt og kommet opp med originale opplegg spesielt laget for den lokale situasjonen – alt fra samspillsvideoer og motivasjonssamtaler, til undervisning med smittebeskyttelse.

 

Kristiansand

– Dette kommer vi til å gjøre igjen!, sier Audun Sandvik etter å ha undervist elever ansikt-til-ansikt for første gang på flere uker. 

Kristiansand-teamet skulle egentlig ha et mestermøte helgen 27. – 29.mars, men det ble utsatt som følge av korona. Sandvik fikk muligheten til å låne skolelokaler, og kjørte tur/retur fra Oslo. Med ham var samboer Aine Suzuki, solobratsjist i Operaorkesteret, som var vikar for teamleder Ida Bryhn.

–  Det var kjempegøy å møte studentene igjen og spille med dem direkte. Inntrykket vårt var at elevene var veldig glade og entusiastiske. Man merker godt hvor mye det betyr å møtes, sier Sandvik. 

Frem til neste møte er planen å følge opp med videoundervisning og tenke langsiktig mot høsten sammen med elevene. Sandvik planlegger å ta en ny tur ned til Kristiansand i midten av mai, ettersom han fant en forsvarlig løsning med tanke på smitte.  

Vi spilte i veldig store rom med god avstand, og det var hyppig håndvask. Alle forholdsregler ble tatt – både god hygiene og god intonasjon!, ler Sandvik. 

 

Audun Sandvik underviser eleven Gabriel med god avstand. Foto: Aine Suzuki

 

Vil du holde deg oppdatert på det siste innen talentutvikling? ABONNER PÅ SENTER FOR TALENTUTVIKLINGS NYHETSBREV

 

Tromsø

– Jeg ønsker å gjøre noe som bare er positivt, men som samtidig ikke overlesser elevene. Det viktigste vi kan gjøre er å gi dem inspirasjon til å øve hver dag, sier Ingerine Dahl.

Hun er teamleder for mestermøtene i Tromsø, der de også har laget et alternativt opplegg, da samlingen i mars ikke kunne avholdes på normalt vis. Fordi det kan være vanskelig å holde motivasjonen oppe når man øver alene hjemme, har Dahl laget en 10 minutters video som elevene kan øve til daglig

– Min gamle lærer sa alltid at de første 10 minuttene med øving er vanskeligst. Så jeg har laget en video som er fin å spille sammen med. Den går gjennom mange forskjellige teknikker og harmonier, sier Dahl.

I tillegg får de unge strykertalentene en ukentlig videoinnspilling av stykkene de har øvd på i helgen. Ideen er at elevene kan høre hvordan alle stemmene klinger sammen, få se nærbilde av musikerne når de spiller og øve på orkesterstykkene sammen med videoen.

– Vi skal etter planen ha en konsert 7. juni, men vet i øyeblikket ikke om vi får gjennomført den. Dersom det ikke blir mulig er planen å lage en videoproduksjon hvor alle spiller inn sin stemme, som vi så setter sammen til et orkester, sier Dahl.

Hun forteller at elevene får et lavterskeltilbud om personlig kontakt med alle musikerne, om de har spørsmål rundt tekniske tips, motivasjon og inspirasjon i en vanskelig tid. 

– For eksempel skal noen av elevene prøvespille for Unge talenter Nord. Da kan det være en fin anledning for å få tilbakemeldinger før prøvespillet. På en måte er det nesten mer positivt med det nye digitale opplegget, for vi kan gi elevene kontinuerlig inspirasjon og mer jevnlig oppfølging, mener Ingerine Dahl. 

 

Her kan du se et eksempel på den ukentlige samspillsvideoen som Tromsø-talentene mottar fra sitt Mestermøte-team: 1. Sats fra Concerto Grosso i F-dur av Arcangelo Corelli. Musikere: Ingerine Dahl, fiolin, Sara Övinge, fiolin, Andres Maurette O’Brien, bratsj og Frida Skaftun, cello. 


Stavanger

Strykerne i Unge talenter Bjergsted skulle hatt et mestermøte med Vertavokvartetten 28. og 29.mars. Dette ble avlyst på kort varsel, og som erstatningsopplegg laget bratsjist Berit Cardas en inspirerende film spesielt til strykerne i Stavanger. Temaet var intonasjon. 

– I Vertavo går omtrent 80 prosent av tiden med til intonasjonsøving, noe som er helt nødvendig for godt samspill. Hvis du spiller surt, er det bare moren din som vil høre på deg, skriver Cardas i en introduksjon til elevene.

Klarinett-talenter i Stavanger skulle fått besøk 17.-18. april av Pierre Xhonneux, klarinettist i Oslo Filharmonien, men dette ble avlyst grunnet korona. Som erstatning skal Xhonneux bruke studioet til Senter for talentutvikling på Barratt Due musikkinstitutt til å spille inn 2-3 teknikkvideoer som sendes til elevene. 


Bergen og Trondheim

I Bergen skulle strykertalenter hatt besøk av mesterteamet ledet av Liv Hilde Klokk 20.-22. mars, men også her måtte man finne frem til gode erstatningsløsninger digitalt. Et tema som Bergens-teamet har satt på dagsorden har vært musikalsk formidling og fremføring, så Klokk laget en instruksjonsvideo om dette med tilhørende oppgave som elevene skulle løse. Elevene løste oppgaven ved å sende inn en video med egen presentasjon og fremføring, som musikerne i mestermøte-teamet deretter gir skriftlig tilbakemelding på. De unge talentene får også invitasjon om muntlig utdypning fra musikerne om de ønsker det.

I tillegg sender hver av musikerne ut fire videoer ukentlig, som tar for seg én toneart per video. Forberedelsene til neste skoleår har også begynt; snart skal mesterne sende ut stemmeinnspillinger av stykket de skal øve inn til høsten, slik at elevene kan stille mest mulig forberedt. Alle musikere skal spille inn video med sin stemme slik at eleven har noen å øve med.

Senter for talentutvikling har tidligere skrevet om mestermøtene i Trondheim og teamet på tre OFO-musikere som står bak: Elise Båtnes, Louisa Tuck og Henninge Landaas. Neste samling i år skal etter planen være 9. – 10. mai. 

 

– Vår holdning er at vi ikke avlyser, men gjør alt vi kan for å finne erstatsningsopplegg på høyt nivå, sier Anders Hall Grøterud i Senter for talentutvikling. Her under Ung Filharmoni 2018 med foredragsholder Anja Hammerseng-Edin. Foto: Audun Berdal

 

Gitt de nye bestemmelsene fra Helsedirektoratet pr 22. april om at inntil 30 musikere kan øve samtidig kan det være samlingen går som planlagt, men det jobbes også med andre alternative opplegg, som kan være like givende for de unge talentene, dersom dette skulle bli nødvendig.

– Vi ønsker å gi de unge talentene et best mulig møte med de fremste profesjonelle musikerne i Norge, gitt situasjonen vi er i for tiden, enten møtene skjer digitalt eller på en smittefri fysisk måte, sier Anders Hall Grøterud ved Senter for talentutvikling, og legger til:

– Vår holdning er at vi ikke avlyser, men gjør vårt ytterste for å finne gode erstatningsopplegg. Mange av de unge musikerne vi er til for trenger all den ekstra motivasjonen de kan få i en krevende tid. Ved hjelp av fantastiske musikere og lojale støttespillere på laget kan vi gjøre vårt for bidra til det, sier Grøterud.

 

Fakta om Mestermøter

  • Mestermøter er regionalt rettet tiltak fra Senter for talentutvikling, støttet av Dextra Musica, der noen av Norges dyktigste klassiske musikere besøker unge talenter der de bor.
  • Mestermøtene arrangeres i samarbeid med talentmiljøene: Bergen, Trondheim, Tromsø, Stavanger og Kristiansand.
  • Møtene holdes inntil fem ganger i hver by hvert skoleår, slik at  musikerne får fulgt elevenes utvikling over tid og gitt hver enkelt oppfølging.
  • Mestermøtene tilbys hovedsakelig innen stryk, men programmet rommer også mesterklasser og undervisning innen klaver og blås.
  • Blant musikerne som deltar finner vi: Elise Båtnes, Henninge Landaas, Louisa Tuck, Liv Hilde Klokk, Ingerine Dahl, Ida Bryhn, Øyvor Volle, Audun Sandvik, Sara Övinge m.fl.

 

 

Tekst: Øyvind Hamre/Senter for talentutvikling