De tre Superøving-ekspertene gir deg gode tips til hvordan du kan øve uten instrument. Fra venstre: August Schieldrop (foto: Arnold Hoddevik), Bård Monsen (foto: Virtuoso Belcanto) og Anders Hall Grøterud (foto: Benedicte Christie Knudtzen).

Øving utenfor øvingsrommet

Alle har vært i situasjonen hvor du ikke har mulighet til å øve. Kanskje er du syk, kanskje er du på reise. Noen ganger er man sliten og for uinspirert til å øve med instrument. Hvordan kan man likevel få øvd?

Her er ekspertenes tre beste tips til hvordan man kan øve utenfor øvingsrommet.

Lese over partitur

August Schieldrop er tubaist og en del av Crescendos mentorprogram fra 2020. Han vant i 2018 publikumsprisen i NRKs Virtuos-konkurranse, og ble i 2019 nominert til Equinors musikkstipend.

– Jeg er veldig glad i å lese over partitur og mine egne noter. Jeg forsøker å spille gjennom det i hodet og visualisere hvordan jeg ville spilt. Det hjelper meg også mye å skrive kommentarer i notene, om vanskelige partier eller en lærers forslag, sier Schieldrop. 

Ifølge Schieldrop har blåsere en begrensning fysisk og må ofte øve på andre måter.

– Man har ikke lyst til kaste bort leppemusklene eller embouchuren (anblåsning) på å øve dårlig. Når man merker man begynner å bli sliten, er det ofte bedre å lese noter eller høre på musikken man skal spille, sier Schieldrop. 

Fikse det praktiske

Det er ikke alltid man er i god nok form til å øve med instrumentet. Noen ganger er man syk, andre ganger føler man seg bare helt uinspirert. Bård Monsen er universitetslektor i fiolin ved Barratt Due musikkinstitutt, og han har et klart råd på hvordan man kan benytte tiden når man ikke øver med instrumentet.

– Det er mye som må gjøres i forbindelse med å spille og å fremføre. Det kan være å teipe notene, skifte strenger, fikse rør, rense instrumentet eller kjøpe batterier til metronomen. De dagene jeg er dårlig eller ikke kontakt med det jeg ønsker å oppnå, synes jeg det er supert å fikse sånne ting. Da får jeg det løst, for da slipper det å stjele tid senere når jeg er inspirert, sier Monsen.

Mental øving

Å spille gjennom et helt stykke i forberedelse til konsert kan være utmattende, og du ønsker ikke å slite deg ut slik at du presterer dårligere på selve konserten. Alpinister har det samme problemet. 

Anders Hall Grøterud er leder ved Senter for talentutvikling Barratt Due og cand. scient. i idrettspsykologi. Han forteller at i de tøffeste konkurransene som Kitzbühel i Østerrike, kan ikke utøvere kjøre gjennom løypa mer enn tre ganger før de blir altfor slitne i beina, og gjør det dårligere i konkurransen.

– Da øver de på en annen måte –  de kjører gjennom løypa mentalt. Dagen før en konkurranse får de tre fysiske gjennomkjøringer og tredve mentale, slik sikrer utøverne at de er best mulig forberedt. 

Det samme gjelder for musikere. For å supplere øving med instrument kan man tenke gjennom tekniske.

– Forskningen viser at man sender ut de samme nervesignalene som når man spiller, bare ved å se for seg hvordan man skal sette fingrene. Du kan også se for deg hvordan akkurat du skal spille din stemme eller hele samspillet, forklarer Grøterud.

 

Tekst: Øyvind Hamre, Senter for talentutvikling

Samarbeidspartnere