4.1 Det fysiske miljøet
Det fysiske miljøet skal tilrettelegges for renhold og merkes slik at det hindrer smitteoverføring ved at personer og utstyr kommer i nærkontakt.
Utstyr, møbler og soner i rom som ikke skal brukes skal merkes på en lett forståelig måte.
Utstyr, møbler og soner i rom som ikke er i bruk skal ikke forseres.
4.2 Egnede øvings- og undervisningslokaler
Lokalene som benyttes til aktivitet skal være egnet og ha tilstrekkelig plass til både utstyr og deltakere.
Dersom flere medvirker samtidig skal det skje i rom som tilfredsstiller minstekravene for romstørrelse angitt av Norsk musikkråd/Helsedirektoratet. Ved hvert rom skal det angis et maksimums antall personer beregnet for rommet. Maksimumstallet skal ikke overstiges.
Før et rom tas i bruk skal rommet tømmes for personer og personlige eiendeler, og rengjøres før andre personer overtar. Rigging av rommet skal ikke gjøres i fellesskap, men organiseres slik at anbefalt avstand mellom personer kan overholdes. Møbler og utstyr markert, «ikke i bruk», skal ikke benyttes uten forhåndsavklaring fra resepsjonist.
4.3 Hygienetiltak
Det skal til enhver tid være nok såpe og tørkepapir tilgjengelig ved alle håndvaskstasjoner. Hånd-desinfiseringsmiddel skal være utplassert på strategiske plasser.
Oppslag om hygienetiltak og smittebegrensning skal være lett synlige og strategisk plassert i BDMs lokaler.
God hånd- og hostehygiene er viktig for å redusere og forebygge spredning av smitte. Deltakere i BDM-aktiviteter skal kjenne til og etterfølge hygienetiltakene, uavhengig av kjennskap til egen eller andres smittestatus.
4.3.1 Håndvask
Håndvask forbygger smitte mer effektivt enn bruk av hånd-desinfiseringsmidler. Deltakere i BDM-aktiviteter skal vaske hender hyppig i lunkent vann i minimum 20 sekunder og deretter tørke seg med papirhåndklær. Hånd-desinfiseringsmidler er imidlertid et godt alternativ dersom håndvask ikke er tilgjengelig.
Hender skal vaskes:
- Før man drar hjemmefra
- Når man ankommer BDM
- Etter toalettbesøk
- Før og etter måltider
- Før og etter pause
4.3.2 Renhold
Daglig og grundig renhold er av stor betydning. Rom som ikke er i bruk, skal stenges av. Grundig renhold i rom som er åpne for aktivitet skal prioriteres.
Det skal finnes en plan for hyppighet og metoder for renhold og rengjøring for alle rom som er i bruk.
Alle rom i bruk skal rengjøres daglig. Etter hver aktivitet skal sentrale berøringspunkter som for eksempel dørhåndtak, lysbrytere, lamper, stoler, notestativ og pianokrakker rengjøres med fremsatt rengjøringsmiddel. Dette utføres av den som er ansvarlig for, eller har benyttet rommet.
Ved undervisning er lærer ansvarlig for rengjøring mellom hver undervisningstime og etter hele undervisningsøkten, etter anvist instruks.
Ved øving er studenten/eleven selv ansvarlig for rengjøring av alle berøringspunkter etter anvist instruks.
4.4 Fysisk nærkontakt mellom personer
Det skal ikke organiseres aktiviteter som innebærer fysisk nærkontakt eller som gjør det vanskelig å overholde myndighetenes krav om avstand.
Tilstedeværelse og ferdsel i alle BDMs lokaler skal begrenses, og færrest mulig skal oppholde seg samtidig i samme rom. Virksomheten skal organiseres på en slik måte at flaskehalser unngås. Aktiviteter bør organiseres slik at det oppnås så stor spredning i både tid og i rom som mulig.
Kun personer som skal delta i en aktivitet i regi av BDM, eller som har et på forhånd avtalt ærend gis tilgang til BDMs lokaler. Foreldre, foresatte eller andre som bringer elever til undervisning eller øving skal ikke inn i BDMs lokaler med mindre annet på forhånd er avtalt med avdelingsleder. Avtale om henting og levering gjøres med lærer som kan hente og følge eleven til døren i leveringssituasjonen dersom behov.
4.5 Hjemmekontor for administrativt ansatte
Administrativt ansatte skal når ikke annet er mulig ha hjemmekontor. Arbeid i BDMs lokaler kan unntaksvis gjennomføres grunnet særskilte behov, under forutsetning av at gjeldende retningslinjer overholdes.
Kontorlokaler holdes i hovedsak stengt. Ansatte er ved unntaksvis bruk selv ansvarlig for å rengjøre sentrale berøringspunkter som tastatur, kontorstol, skjerm, skrivepult, dørhåndtak og andre berøringspunkter, både før og etter arbeidsøkten.
Å bryte smittekjeder er av stor betydning for den totale smittebegrensningen. Det betyr at også områder der kun én, fast person er i kontakt med utstyr også må desinfiseres før bruk. Dette kan for eksempel være personlige tastaturer, miksepult, private instrumenter og lignende.
4.6 Digital undervisning
Når det ikke er til større ulempe for aktiviteten eller de som deltar i den, bør digital undervisning vurderes. Personlige møter i BDM-regi skal så langt det lar seg gjøre begrenses. Fysisk undervisning/aktivitet som gjennomføres i BDMs lokaler skal foregå under kontrollerte former og etter de pålegg som er fremsatt av helsemyndighetene og i henhold til Covid-19-forskriften og Forskift om forebygging av koronasmitte for Oslo kommune.
4.7 Hygiene og smittebegrensning knyttet til instrumenter og utstyr
Aktiviteter som innebærer smitterisiko ved at musikkinstrumenter og annet utstyr deles, skal ikke organiseres. Instrumenter og annet utstyr skal ikke deles eller berøres av andre enn den som skal bruke det og skal rengjøres før og etter bruk.
Med utstyr menes: noter, notestativ, nettbrett, mikrofoner, mikrofonstativ, kabler, buer, strenger, harpiks, skrivesaker mv.
Flygler/pianoer skal rengjøres etter hvert bruk, samt daglig av kyndig personale.
Kondens/spytt fra blåseinstrumenter skal håndteres forsvarlig og skal om mulig fanges/samles opp i et tørkepapir og ikke på gulvet. Etter aktiviteten skal dryppsteder, eller andre steder som kan ha kommet i kontakt med spytt/kondens, vaskes og desinfiseres av deltakeren selv.
4.8 Mat og drikke
Mat og drikke tas med hjemmefra og det skal utvises stor forsiktighet med å spise sammen.
BDMs bestikk, glass og servise skal ikke benyttes.
4.9 Før og etter aktivitet ved BDM
Alle som kommer inn i BDMs lokaler skal benytte hovedinngangen og straks desinfisere hender. Dernest skal vedkommende registrere ankomst i resepsjonen.
Før man forlater rommet og BDMs lokaler skal det sørges for at man har ikke har etterlatt seg noe som kan forårsake smitte før man signerer seg ut av tilstedeværelse loggen.
Grønn sideinngang benyttes som utgangsdør.