Blåsere spiller under Oslo Kammerakademis sommerkurs på Toten. Foto: Magnus Skrede

Løfter opp morgendagens blåsere

En ny verden åpnet seg for de 37 unge blåserne på Oslo Kammerakademis sommerkurs.

Strykere får erfaring med kammerspill allerede fra en ung alder – men mange unge blåsere kan gå gjennom hele utdanning uten å spille i et blåseensemble.

Det ønsker Oslo Kammerakademis sommerkurs å bøte på. Det ble opprettet i 2018 av musikerne i Oslo Kammerakademi for å hjelpe fram morgendagens ledende norske blåsere, og det er støttet av Sparebankstiftelsen, Instrumenter i Fokus og Senter for talentutvikling.

I år 25. juni – 1. juli samlet 37 unge blåsere fra hele landet seg på Toten folkehøgskole for en uke med kammermusikk, mesterklasser, og mye mer.

– Dette kurset fremmer mange av de verdiene vi er opptatt av å bidra til, sier Anders Hall Grøterud ved Senter for talentutvikling. – Deltakerne utvikler ferdigheter, ansvar og selvstendighet i samspillet på høyt nivå, og kurset er i prinsippet åpent for de mest motiverte utøverne fra hele landet. I tillegg får de en oppdatert virkelighetsoppfatning på spillet sitt. Både i møtet med de erfarne musikerne og de andre unge utøverne, sier han.

Cathrine Berg instruerer et harmoniensemble under Oslo Kammerakademis sommerkurs, men hun er ingen dirigent – den oppgaven må de unge musikerne selv ta. Foto: Magnus Skrede

Skape en levende interpretasjon

David Strunck er kunstnerisk leder i blåseensemblet Oslo Kammerakademi (OKA), i tillegg til å være solo-oboist i Oslo-Filharmonien. Fra oppveksten og utdanningen i Tyskland har han fått med seg en forkjærlighet for harmonimusikk.

– Blåseensembler var veldig populære i klassisismen og derfor har vi utrolig mye vakker musikk skrevet for dem. Men det er sjeldent i norden nå, selv om det er kjernebesetningen i et symfoniorkester, sier han.

David Strunck ønsker å gi de unge blåserne en nysgjerrighet og en glød i møte med musikken. Foto: Magnus Skrede

For Strunck er det ingen tvil om at blåseensembler er viktig for utviklingen til unge blåsere.

– De spiller uten dirigent og har et mye større ansvar enn i orkester eller korps. Alle må vite når de spiller solo og når de støtter, og alle skal inn i en lederrolle og føre de andre, sier han.

Det er et bevisst valg fra musikerne i Oslo Kammerakademi om at de unge musikerne ikke spiller med dirigent.

– Det krever mye mer, de er nødt til å lytte og åpne ørene på en annen måte. Vi får ikke mye informasjon fra partituret, i kammermusikk må man virkelig lete etter sine oppgaver. Vi håper at vi gir dem en nysgjerrighet til å skape og gjenskape klassisk musikk – det er så mye mer enn å spille de riktige tonene til riktig tid, sier han.

Dette er tredje året de arrangerer sommerkurs og andre året på Toten. Egentlig var det flere deltakere fra både Finland og Sverige, men på grunn av innreiseregler fikk de ikke deltatt.

– Det var ingen problem å fylle opp de tomme plassene. Det finnes ikke noe lignende tilbud i norden, og vi er veldig glade for å kunne gjennomføre årets kurs.

Hedda Frøland hadde aldri før spilt i et blåseensemble. – Vi er fjorten oboister i Sandnes, men har ingen fagotter. Det er helt unikt at det er så mange blåsere samlet på ett sted, sier hun. Foto: Magnus Skrede

Første møtet med kammermusikk

Før Hedda Frøland (17) kom til OKAs sommerkurs på Toten, hadde oboisten fra Sandnes aldri spilt i et blåseensemble før. Det ble en øyeåpner.

– Det er utrolig gøy og helt annerledes enn hva jeg har har gjort tidligere. Vi har ikke dirigent, så i ensemblet må jeg lære meg å være selvstendig og selvgående. Samtidig er det viktig å lære at jeg ikke alltid er viktigst, jeg er en del av noe større, sier hun.

Likevel var det litt nerver før første opptreden.

– Første gang vi spilte var skummelt. Det var helt nytt for meg å lede ensemblet og det er ikke lett: jeg må spille slik at andre skal forstå meg og kjenne alle deres stemmer. Men dette er et trygt miljø, hvor alle vil hverandre vel og det går fint å feile, sier hun.

For å samle et blåseensemble trenger man obo, klarinett, horn og fagott – det kan være vanskelig. Det er det som gjør denne sommersamlingen så spesiell, mener Hedda:

– For meg er det helt unikt at så mange blåsere er samlet. Jeg blir inspirert av å møte musikere fra hele landet og se hvordan de jobber. Det er et godt miljø, vi tar vare på hverandre og pusher hverandre.

Børge Erikstad har spilt horn i snart syv år, men han har aldri sett et harmoniensemble spille før. Det ble et veldig inspirende møte under Oslo Kammerakademis konsert på første kursdag. Foto: Magnus Skrede

Svarer hverandre musikalsk

Børge Erikstad (17) er fra Oslo og spiller horn. Han trodde han kjente alle som drev på med blåseinstrumenter og klassisk musikk, men har fått mange nye venner på kurset.

– Dette er første gang jeg har møtt folk fra vestlandet og nord-norge som er glad i klassisk musikk på samme måte som jeg. Og musikken er en utrolig fin måte å bli kjent på, sier han.

Det sosiale står også sentralt i musikken – i ensemblene lærer man hvordan kommunisere mens man spiller og svare på hverandres musikalske fraser.

– Kammermusikk er spesielt siden vi må følge hverandre – for hver tone må jeg være i ett med noen andre og følge deres bevegelser. Man snakker med hverandre mens man spiller og utvikler en spontan musikalitet, sier han.

Det har også vært et inspirerende møte med instruktørene. Alle deltakerne får enkelttimer med flere forskjellige lærere, i tillegg til at de instruerer ensemblene.

Børge er imponert over instruktørenes personlige kjennskap til alle stykkene og trekker frem konserten med Oslo Kammerakademi alle fikk se på første dagen som et av samlingens høydepunkter.

– Det var den første konserten jeg var på etter at samfunnet stengte ned. Det var en stor opplevelse. Jeg synes det var så fint å se hvordan de danset og beveget seg til musikken, og hvordan de svarte hverandre musikalsk, sier han.

FAKTA

  • Oslo Kammerakademi ble dannet som Norges eneste harmonibesetning i 2009.
  • Ensemblet har etablert seg som ledende i Europa med kritikerroste CD-innspillinger og invitasjoner til prestisjetunge festivaler.
  • I 2018 skapte de sommerkurset for å hjelpe fram morgendagens ledende norske blåsere, støttet av Sparebankstiftelsen, Instrumenter i Fokus og Senter for Talentutvikling.
  • Instruktørene er: David Friedemann Strunck, obo; Pierre Xhonneux, klarinett; Steinar Granmo Nilsen, horn; Alessandro Caprotti, fagott; Cécile-Laure Kouassi, kontrabass; Randi Krogvold Lundqvist, fløyte; Jon Halvor Lund, fagott; Boris Fatulaev, obo; Sabine Randoll , horn og Alexanderteknikk; Catherine Berg, klarinett; Kristin Fossheim, klaver/akkompagnement
Pierre Xhonneux underviser en klarinettist på en av enkelttimene som kurset tilbyr. Foto: Magnus Skrede

Tekst: Øyvind Hamre/ Senter for talentutvikling

Samarbeidspartnere