Pianist Christian Ihle Hadland gir tips til hvordan du kan øve i julen. Foto: Benedicte Christie Knudtzen.

Juleøving – med Christian Ihle Hadland

Hvordan og hvor mye skal man øve i jula? Finnes det noen tips til hvordan kombinere musikk og julehygge? Vi spurte pianisten Christian Ihle Hadland.

I tillegg til å være en internasjonalt anerkjent pianist som har opptrådt med flere av de ledende orkestrene i Europa, underviser Christian Ihle Hadland også i klaver ved Unge Talenter og Høyskolen Barratt Due. 

Har du noen tips til hvordan man kan øve under julestria? 
– For min egen del vil jeg heller si at jeg synes det er fint med en pause fra øvingen i jula. Jeg fant tidlig ut at det var viktig å finne noen tider på året der man sultefôrer seg med øving, slik at man får utrolig lyst til å komme i gang igjen. Uansett om man har stor kapasitet og elsker det man holder på med, så må faktisk alle ha en pause.

– Jeg behøver både julen og sommeren til å hente meg inn. Særlig julen, for da er det nesten garantert at det ikke er noen konserter, telefoner eller e-poster som må svares på. Det er rett og slett den aller beste tiden for å havne på et nullpunkt der det begynner å brenne i fingrene etter å spille igjen.

Hvordan kan man kombinere øving og julehygge?
– Å spille i et juleselskap kan være en fin måte å kombinere musikk og julehygge, men det er viktig at dette ikke blir noe press. Med tanke på at de unge nå kalles generasjon prestasjon, er det viktig å ha noen dager der man lar hodet og hender få hvile. Å holde på med musikk krever mye av hodet; det er veldig mye aktivitet og mange intense ting, så hodet må få lov til å hvile litt av og til. Og man skal ikke få noe dårlig samvittighet for det.

Hvis man likevel vil øve, hvor mye bør man øve?
– Jeg kan jo gjenta den gamle klisjeen om at det viktigste er ikke hvor mye du øver mellom jul og nyttår, men heller hvor mye du øver mellom nyttår og jul. Alle kan ta seg et par dager fri uten at utviklingen blir ødelagt av den grunn. 

Til slutt, har du en favoritt blant julemusikken?
– Det er ikke så vanskelig! Min favoritt er Bachs Juleoratoriet. Den klarer jeg å spare på hele året, og så begynner jeg å spille den rundt første søndag i advent. Etter det går den på høyrotasjon hele adventstida. Jeg pleier å høre på John Eliot Gardiners innspilling fra 1987, og det tror jeg er blitt en favoritt for mange. Når jeg hører på den og O Helga Natt av Jussi Björling – da er det jul.

Les også

Å være talentfull

Gjennom sin forskning har Ellen Stabell avdekket antagelser om hva et talent er, og hvordan det former musikkopplæringen.

Følg Klaverkonferansen LIVE!

26. - 27. januar avholder Senteret sin fjerde klaverkonferanse i Bergen. I år kan du følge alle innlegg live på Facebook.

– Det skapes nesten magi

For unge musikere er det få ting som er mer givende enn å møte sitt musikalske forbilde. Dette er historien om et slikt møte.

– Har fått en ny forståelse for klassisk

NRK-programmet Maestro har åpnet øynene til komikeren Vidar Magnussen.