Fem kjappe om øving med Liv Hilde Klokk

Vi har spurt Liv Hilde Klokk, fiolinist i blant annet Oslo Strykekvartett og Det Norske Kammerorkester, fem kjappe spørsmål om øving.

Hvor viktig er øving i utviklingen av et talent?
– Øving er alfa og omega. Det er ikke bare mengden det kommer an på, men man må øve smart, og være målrettet og bevisst i øvingen. 

Hvordan vet man at man har øvd nok?
– Det er et godt spørsmål; det er i praksis faktisk ikke alltid like lett å vite om man er godt nok forberedt til ulike prosjekter. Men en god pekepinn er følelsen av å ha musikken under huden, og det kan være lurt å legge inn et par private generalprøver underveis. Da får man et overblikk og forstår hva som står igjen. Gjør gjerne et opptak også! Jeg øver alltid etter partitur når jeg øver inn kammermusikk. Det hjelper ikke å kunne min egen stemme hvis jeg ikke kjenner partituret! Når jeg innstuderer orkestermusikk lytter jeg med partitur, og det er utrolig gøy. Partiturer er som eventyr for oss som er så heldige å kunne lese dem.

Hvordan får man tid til å øve i en hektisk hverdag?
– Man må planlegge detaljert og la øvingen få høy prioritet. Og økter på tyve minutter kan være gull verdt! Velg ut én ting og jobb med det. Da jeg gikk på ungdomsskole og videregående skole øvde jeg alltid før skolen. Det var den beste økten for meg, før hodet ble fylt av andre ting. Jeg stod opp klokken fem, og var på skolen samtidig med vaskepersonalet hver dag, hele året. 

Hva er det viktigste å fokusere på i løpet av øvingsøkten?
– Å velge seg ut en eller to spesifikke problemstillinger å arbeide med er alltid viktig. Men det aller viktigste er å holde fokuset på musikken, være fantasifull med den og hele tiden søke forståelsen av og dybden i musikken. Det virker så opplagt, men det er faktisk fort gjort at det blir borte underveis – man kan bli opptatt av seg selv som utøver for eksempel – og da må man finne fokuset igjen. 

Hva vektlegger du mest i din øving?
– Det kommer helt an på hva jeg gjør og hvor i prosessen jeg er. I starten handler det mye om å få en helhetlig oversikt over musikken, før jeg går inn i detaljene og finpusser egen innsats. Så zoomer jeg ut igjen, og fortsetter å veksle ut og inn. Men noen ganger kreves det enormt mye detaljarbeid, andre ganger er det helt uviktig og handler om å forstå helheten mer enn noe annet. Det jeg alltid forsøker å ha i tankene er hvilken rolle jeg har og hva slags virkemidler jeg har til rådighet i den rollen. Det innebærer ikke minst å forberede seg mentalt på det som kreves, sammen med det praktiske arbeidet.

Les også

Skisserer den optimale forhistorien

Er det mulig å lage et utdanningsløp som vil sikre kvalitetsnivået til morgendagens musikere slik at de klarer seg i det tøffe arbeidslivet de skal inn i?

En ledig plass i Nasjonalt talentutviklingstiltak på klaver 2020

Er du mellom 12 og 19 år og spiller klaver? Har du ambisjoner for spillet ditt og ønsker å utvikle deg med andre på ditt nivå? Nå kan pianister fra Stavanger søke plass i Senter for talentutviklings nasjonale klavertiltak for ambisiøse og ekstra motiverte pianister!

Fem kjappe om øving med Berit Fonnes

Vi har spurt Berit Fonnes, musikk- og kulturskolelærer ved Kulturskolen i Tromsø, fem kjappe spørsmål om øving.

Fem kjappe om øving med Laima Olsson

Vi har spurt Laima Olsson, kammermusikk- og fiolinlærer ved Stavanger kulturskole og Unge Talenter Bjergsted, fem kjappe spørsmål om øving.