å spille i Barneorkesteret
Barneorkesteret Barratt Due er et resultat av en spesifikk satsing utifra erkjennelsen av at den viktigste forutsetningen for å skape gode musikere er å gi mange varierte og gode læringsarenaer allerede fra et tidlig stadium.
Læringsarenaer
Utfra filosofien om at alle steder der det spilles er en læringsarena, anses orkesteret som svært viktig.
Viktige læringsarenaer er:
- Spilletimer
- Egenøving
- Orkester
- Kammergrupper
- Klassetimer både som aktiv og passiv tilhører
- Musikkteori
- Spille konserter
- Gå på konserter
- Høre på innspillinger, både via i-pod og konserter på radio og TV
- Restitusjon
- Mental planlegging
For å få best mulig utbytte av hver enkelt arena, er det viktig å fokusere på de enkelte læringselementene som kjennetegner den enkelte.
Det er selvfølgelig en del fellestrekk for alle arenaene, og målet er hele tiden å optimalisere læringspotensialet for den enkelte musiker. Dette krever imidlertid bevissthet fra alle aktører som til enhver tid deltar, både på lærer/dirigent og som elev/foreldre.
I tillegg er et fungerende styre, administrasjon, kommunikasjonsløsninger og økonomiske forutsetninger viktige rammefaktorer.
Optimalisering av orkesteret som læringsarena
Dirigentens rolle:
På den ene siden har vi dirigentens rolle. Dette er ikke hovedfokus her, men kan kort oppsummeres med høy kunnskap både om målgruppen og musikkfaglig kompetanse i tillegg til gode kommunikasjonsevner og lederegenskaper. For spesielt interesserte henvises det til kompendiet: ”Dirigentens rolle i strykeorkesteret” (2011 )
Orkesterdeltagerens rolle:
- Vi ønsker motiverte orkesterdeltagere. Det er mange som ønsker å spille i orkesteret og det er viktig at de som velger å være med virkelig setter deltagelse i barneorkesterets øvelser og konserter foran all annen virksomhet. (Med unntak av skoleaktiviteter, selvfølgelig).
Dette betyr ikke at det ikke er mulig å få permisjon for å delta i andre aktiviteter, men disse må da være enkeltstående og ikke del i regelmessig, konkurrerende virksomhet som foregår på samme tid. Det vil hele tiden foregå flere motivasjonsskapende tiltak i orkesteret.
- Bevisstgjøre orkesterdeltagerens rolle som del av et orkester. Det finnes noen lederroller i orkesteret. Dette er først og fremst konsertmesteren. Dette er orkesterets ”kaptein.” Orkesterets konsertmester er alltid den som sitter ytterst på 1. pult på 1. fiolin.
I tillegg til dette har vi gruppeledere for hver orkestergruppe, både på 2. fiolin, bratsj, cello og kontrabass. Å være gruppeleder i sin instrumentgruppe betyr å ha ansvar for kontakten mellom dirigent og resten av gruppen, ta ansvar for eventuelle soloer, sørge for at alle har like strøk og være den person resten av gruppen koordinerer med.
Felles for alle som spiller i orkesteret er imidlertid å lære og forholde seg instrumentalteknisk til et musikalsk fellesskap og først og fremst lære seg å lytte til hvordan ens eget spill passer inn i den helheten som til enhver tid er målet. Viktige forutsetninger for å oppnå dette er å- Utvikle forståelsen av hvordan en selv spiller og at dette har stor betydning for hvorledes orkesteret høres ut.
- Musikerne er der ikke bare i kraft av seg selv, men som en del av en større helhet.
- Dette oppnås gjennom å lytte, se og være oppmerksom.
-
Vær synlig, positiv og spillbar. Et viktig element i orkesteret er å gjøre seg synlig på en positiv måte gjennom å lytte, etterkomme dirigentens instruksjoner og ta initiativ dersom det er noe man ikke forstår eller ønsker annerledes.
På denne måten tar man ansvar for å gjøre orkesteret og miljøet bedre og man tar ansvar for sin egen rolle i orkesteret. Negativ og destruktiv adferd blir slått kontant ned på. Dersom man er misfornøyd med noe, ta det opp i konstruktive ordelag i en pause, på mail eller telefon.